Każda matka i ojciec z drżeniem patrzą na swoje pociechy, pragnąc ich szczęścia i bezpieczeństwa. Dziś rodzice świadomi są niebezpieczeństw, jakie niesie współczesny świat. Przed laty, kiedy przygotowywałam swoje maluchy do I Komunii świętej, by przybliżyć im Boga, zwróciłam się do Matki Bożej, odmawiając z jeszcze większą gorliwością Różaniec. Moje dzieci są już dorosłe, założyły własne rodziny, mam wnuki, ale każdego dnia odmawiam cztery części Różańca, widząc w tej modlitwie szczególną obecność modlącej się z nami Matki.
Obecnie jestem wychowawczynią klasy III. Klasa żywa, rozbrykana, wesoła. Otwarta na dobro i zło. Kiedy wspólnie z rodzicami i księdzem proboszczem zastanawialiśmy się, jak dobrze przygotować dzieci do I Komunii świętej, przyszło nam na myśl chyba najprostsze rozwiązanie – modlitwa różańcowa. Przy pomocy dorosłych, dzieci powycinały z listewek krzyżyki. Korzystając ze starej zasłony na drzwi, zrobionej z drewnianych koralików, wykonały wielkie różańce.
W pierwszy dzień października z rąk swoich rodziców otrzymały piękne szafirowe różańce. Miały także inne, drewniane, które same wykonały. W pierwszy piątek miesiąca pojechały z księdzem proboszczem do chorych. Do każdego różańca dołączyły laurkę z prośbą; np.
Reklama
„Mam na imię Julia, chodzę do klasy III. 14.05. 2017 r. przystąpię do I Komunii Świętej. Chciałabym godnie przyjąć Pana Jezusa do swego serca. Bardzo proszę o modlitwę w mojej intencji.
Ten Różaniec wykonany przeze mnie jest moim darem i prośbą o pomoc w dobrym przygotowaniu się do tego sakramentu. Obiecuję, że w dniu I Komunii będę się modliła za Was, osoby chore i starsze”.
Dobro pociąga dobro. Pani Małgorzata z Nowej Sarzyny, która wykonując różańce, wspiera misje, zrobiła również różańce dla naszych dzieci. Nie chciała za to zapłaty, lecz zasugerowała, by złożone na różańce pieniądze przeznaczyć na Misyjną Adopcję Serca, która działa w naszej parafii. Dzieci zaadoptowały dwoje maluchów z Madagaskaru i tak powstało w mojej klasie kółko misyjne. Dzieci mają pod opieką dzieci, za które czują się odpowiedzialne. Nasi trzecioklasiści mówią już o organizowaniu paczki do Afryki. Na św. Mikołaja chcą zbierać maskotki dla dzieci z Madagaskaru. Może to ich dziecięce marzenia, a może Matka Boża czyni cuda, posługując się naszymi dziećmi. Wszystko możliwe, przecież przeżywamy 100. rocznicę objawień Maryi dzieciom z Fatimy.
O nowej reformie edukacji polegającej na obniżeniu wieku obowiązku szkolnego do 6 lat mówi się nieustannie od kilku lat, zwolennicy i przeciwnicy reformy przerzucają się w argumentach. Głównym argumentem za jest oczywiście przykład większości krajów europejskich, gdzie do 1 klasy chodzą 6- a nawet 5-latki. Przeciwna jest większość rodziców i specjalistów, którzy uważają, że ta reforma jest jedynie odbieraniem szczęśliwego dzieciństwa.
W marcu i kwietniu większość dolnośląskich podstawówek otworzyła swoje drzwi, żeby rodzice wraz z 6- latkami mogli zobaczyć przygotowanie szkół do przyjęcia najmłodszych dzieci. Choć obowiązek szkolny dla 6-latków będzie bezwzględnie obowiązywał dopiero od przyszłego roku, to już w tym roku rodzice mają możliwość zapisania ich do pierwszej klasy. Aby 6-latki były dobrze przygotowane do szkoły, muszą obowiązkowo przejść edukację przedszkolną. Rodzice przede wszystkim chcieli sprawdzić, czy ich dziecko dobrze będzie się czuć w danej szkole i czy będzie miało szansę na prawidłowy rozwój.
Zarówno nauczyciele kształcenia zintegrowanego jak i przedszkolnego twierdzą, że ustawa jest źle przygotowana, bo choć dyrektorzy będą zapewniać, że placówka jest świetnie przystosowana do przyjęcia najmłodszych uczniów, to jednak rzeczywistość wygląda zupełnie inaczej. W szkołach brakuje przede wszystkim odpowiednio przygotowanych sal i pomysłów na wyrównanie szans 6- i 7-latków. Na nauczycieli przedszkoli spada natomiast obowiązek obserwacji pedagogicznej i przeprowadzania diagnoz gotowości szkolnej. Warto dodać, że podstawa programowa w przedszkolach przewiduje zaledwie 1/5 czasu na działania edukacyjne.
Psychologowie również nie są zgodni co do zasadności wprowadzenia reformy, jedni uważają, że 6-latki powinny chodzić do szkoły, ponieważ marnuje się ich potencjał. Rzeczywiście intelektualnie dziecko w tym wieku radzi sobie świetnie, jest wtedy jak „gąbka, która chłonie wszystko”. Z drugiej strony jednak twierdzą, że nie tylko o wiedzę chodzi i zapomina się o niedojrzałości emocjonalno-społecznej takiego dziecka. Sześciolatki bardzo często płaczą, wstydzą się odpowiadać na pytania, mają kłopoty z nawiązaniem kontaktu z rówieśnikami.
Jednak obecnie należy porzucić dyskusje o zasadności tej reformy, a trzeba się skupić na naszych dzieciach, aby ułatwić im start w szkole. Na pewno obowiązek edukacji przedszkolnej im to ułatwi, bo choć w przedszkolu zajęć edukacyjnych jest niewiele, to jednak dziecko ma już kontakt z rówieśnikami, nauczycielami, musi się stosować do pewnych zasad i wykonywać polecenia. Jak przekonują psychologowie, największą uwagę należy skupiać na rozwoju emocjonalnym i społecznym najmłodszych, bo z edukacyjnymi problemami jest łatwiej sobie poradzić. Przede wszystkim naszą uwagę powinny zwrócić problemy z koncentracją, złe znoszenie oceniania, nieumiejętność nawiązania kontaktów z rówieśnikami a także z dorosłymi. Wtedy warto poprosić o pomoc specjalistów.
Na stronie 6-latki.men.gov.pl znajduje się lista szkół dobrze przygotowanych do przyjęcia 6-latków, z którą warto się zapoznać, jeśli jeszcze nie wiemy, gdzie posłać nasze dziecko do szkoły. Listę tworzą rodzice i dyrektorzy szkół, dzięki temu szkoły chętniej będą zmieniać swoje zaplecze, by zachęcić rodziców 6-latków do wybrania ich szkoły.
Boże ojców naszych, wielki i miłosierny! Panie życia i pokoju, Ojcze wszystkich ludzi. Twoją wolą jest pokój, a nie udręczenie. Potęp wojny i obal pychę gwałtowników. Wysłałeś Syna swego Jezusa Chrystusa, aby głosił pokój bliskim i dalekim i zjednoczył w jedną rodzinę ludzi wszystkich ras i pokoleń.
Sanok. Po raz kolejny odbył się Rodzinny Bieg św. Maksymiliana. W wydarzeniu wzięło udział ponad 350 uczestników.
Biegowe wydarzenie jest okazją, aby podjąć się aktywności fizycznej na jednym z czterech dystansów: 2, 5, 10 lub 21 km, ale tez okazją do spotkania w gronie rodzinnym. W tym roku imprezie towarzyszył piknik historyczny, przygotowany z okazji 1000-lecia koronacji pierwszego króla Polski – Bolesława Chrobrego.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.