Szkoła Podstawowa w Witowie 18 października świętowała 20. rocznicę oddania nowego budynku do użytku i 10. rocznicę nadania jej imienia Jana Pawła II. Eucharystii w miejscowym kościele – sanktuarium przewodniczył proboszcz ks. Franciszek Dowleszewicz oraz przybyli kapłani: ks. Tadeusz Jędrzejak – były proboszcz, który poświęcał przed laty nową szkołę, ks. Grzegorz Gogol – były proboszcz uczestniczący w zabiegach o nadanie imienia szkole oraz piszący te słowa – przed laty wikariusz i katecheta w Witowie.
Główny celebrans skierował do zebranych słowo po Ewangelii, wskazując na pozytywne zadania szkoły. Po modlitwie w świątyni dalsza część uroczystości odbyła się w budynku szkoły. Tam zaprezentowano jej historię oraz obejrzano program artystyczny o patronie szkoły – św. Janie Pawle II w wykonaniu uczniów. Bardzo ciepło został przyjęty. Choć nowy budynek szkoły ma 20 lat, to historia jej powstania sięga lat siedemdziesiątych XIX wieku. Najpierw mieściła się w jednej izbie kuchennej w domu krytym słomą niedaleko cmentarza parafialnego, a następnie w 1897 r. wybudowano murowaną szkołę w pobliżu kościoła parafialnego, która służyła do 1996 r.
W tym starym budynku uczyłem religii zaraz po święceniach kapłańskich od września 1994 r. i była to moja pierwsza szkoła. Uczyłem VII i VIII klasy, które były nawet skupione na zajęciach. Czasem uczniowie robili mi psikusy, uciekając z lekcji, niekiedy otrzymywałem pozdrowienia od nich przez Radio Piotrków oraz widokówki wysłane z Piotrkowa z widokiem morza. Miło wspominam te dwa lata mojej pracy w szkole witowskiej. Gdy już wyszedłem z Witowa, oddano nowy budynek szkolny i cieszę się, że 20 lat temu byłem na jego poświęceniu. Bardzo życzliwie wspominam wszystkich nauczycieli, szczególnie dyrektor Janinę Ruszkiewicz i późniejszą dyrektor Hannę Kopeć. Wiele życzliwości otrzymałem także od ówczesnego witowskiego proboszcza ks. Tadeusza Jędrzejaka. Obecnej dyrektor szkoły Katarzynie Drańskiej należą się słowa podziękowania i wdzięczności za zorganizowanie pięknej uroczystości.
W kontekście bieżącej debaty dotyczącej obecności lekcji religii w polskich szkołach, ks. Marek Studenski w swoim vlogu analizuje znaczenie tego przedmiotu, podkreślając, że nie jest to jedynie dodatkowa lekcja, ale przede wszystkim wspólne wartości, które stanowią fundament życia młodych ludzi.
Podziel się cytatem
Jednym z istotnych elementów tego wystąpienia jest nawiązanie do koncepcji Wiktora Frankla, austriackiego psychiatry, który po doświadczeniach z obozów koncentracyjnych opracował logoterapię – metodę opartą na przekonaniu, że znajomość sensu życia jest kluczowa dla przetrwania nawet w najtrudniejszych warunkach. Frankl uważał, że współczesne problemy, takie jak depresja, uzależnienia czy kryzysy psychiczne, wynikają z utraty sensu życia, co podkreśla konieczność odnalezienia wartości, które nadają życiu głębsze znaczenie. Religia, poznawana również na lekcjach katechezy w szkole, pełni funkcję prewencyjną w życiu młodych ludzi, pomagając im radzić sobie z wyzwaniami, rozwijać odpowiedzialność i unikać zagrożeń, takich jak uzależnienia.
Czy Kościół i księża są wrogami seksu? Dlaczego sprzeciwia się stosunkom przedmałżeńskim? Czy seks został zaplanowany przez Boga?
Czy wiesz, co wyznajesz? Czy wiesz, w co wierzysz? Zastanawiałeś się kiedyś nad tym? Jeśli nie, zostań z nami. Jeśli tak, tym bardziej zachęcamy do tego duchowego powrotu do podstaw z portalem niedziela.pl. Przewodnikiem będzie nam Youcat – katechizm Kościoła katolickiego.
Ciekawym porównaniem jest proces tworzenia fortepianów Steinway, które powstają po długim i skomplikowanym procesie, pełnym wyzwań. Podobnie jak drewno, które musi przejść przez wiele prób, aby stać się instrumentem muzycznym o doskonałym brzmieniu, tak i nasze życie, poddane cierpieniu, może stać się źródłem piękna i dobra. Przykłady wielkich artystów i myślicieli, którzy zmagali się z problemami psychicznymi, pokazują, że cierpienie może być drogą do głębszego zrozumienia i twórczości.
Przykład życia Adama Chmielowskiego, znanego jako Brat Albert, ilustruje jak cierpienie może prowadzić do odkrycia głębszego sensu życia. Choć jego życie było pełne trudności, w tym utraty rodziców i zmagania z chorobą psychiczną, to właśnie przez te doświadczenia odkrył swoje powołanie do służby najbiedniejszym. Jego decyzja o porzuceniu kariery malarskiej na rzecz pomocy innym pokazuje, jak cierpienie może być przekształcone w coś pięknego i wartościowego.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.