Reklama

Polska

Rabin Schudrich: w polsko-żydowskich relacjach potrzeba wciąż edukacji obu stron

Rabin Michael Schudrich wziął dziś udział w spotkaniu Komitetu KEP ds. Dialogu z Judaizmem. Wyraził opinię, że w ciągu ostatnich 10 lat nastąpiła istotna poprawa relacji katolików i Żydów w Polsce, ale wciąż jest jeszcze dużo pracy. Zgodzi się z nim bp Mieczysław Cisło, przewodniczący Komitetu ds. Dialogu, podkreślając, że dialog z judaizmem jest "opcją fundamentalną" w ramach Kościoła katolickiego.

[ TEMATY ]

Żydzi

Ireneusz Leśnikowski

Modlitwa nad grobem cadyka

Modlitwa nad grobem cadyka

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

"Sam fakt, że dziś siedzimy przy jednym stole i pracujemy razem nie byłby możliwy 40 czy nawet 20 lat temu" skonstatował rabin i dodał, że podstawowe pytanie brzmi: Co dalej?

Zastrzegając, że nie jest jego zadaniem sugerowanie czegokolwiek Kościołowi, ale skoro jest o to pytany przez bp Mieczysława Cisło, przewodniczącego Komitetu ds. Dialogu z Judaizmem, to zwróci uwagę na kilka kwestii.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Na pierwszym miejscu Naczelny Rabin Polski wymienił potrzebę edukacji Polaków na temat Żydów oraz Żydów na temat Polski i jej historii, w szczególności tej tragicznej z okresu II wojny światowej. "Edukacja, edukacja i po raz kolejny edukacja, to powinien być priorytet na najbliższe lata w polsko-żydowskich relacjach" - stwierdził Michael Schudrich. Wyjaśnił, że wciąż po obu stronach pokutują pewne negatywne, wzajemne stereotypy.

Zwrócił uwagę, że młode pokolenie polskich księży już nie pamięta bezpośrednio ani Soboru Watykańskiego ani jego przełomowego deklaracji "Nostra aetate" poświęconej stosunkowi do judaizmu i innych religii. Podkreślił zatem, że warto, aby młodzi księża czy seminarzyści mieli kontakt z judaizmem i rabinami nie tylko raz w roku podczas uroczystych obchodów Dnia Judaizmu, ale częściej w sposób bardziej merytoryczny. Zaproponował, aby on czy inni polscy rabini spotykali się co jakiś czas klerykami polskich seminariów i mogli z nimi porozmawiać o judaizmie i wspólnych relacjach.

Podkreślił, że przed wojną bezpośrednie kontakty Polaków i Żydów były czymś absolutnie normalnym i oczywistym, a dziś niestety tak nie jest. Zdaniem rabina niezbędne jest więc robienie czegoś razem przez Polaków wraz z Żydami, na rzecz dobra innych. Potrzeba jest zatem działań w sferze znacznie bardziej praktycznej, społecznej, a nie teologicznej, modlitewnej czy intelektualnej, jak dotąd. Jako pierwszy taki krok zaproponował np. wspólną akcję zbierania zużytych baterii do specjalnych pudełek wystawionych zarówno w kościołach jak i miejscach modlitwy żydowskiej. Odbywać się winna ona pod wspólnym logiem, wyjaśniającym potrzebę takiej współpracy. "Mamy przecież obowiązek wspólnie uratować naszą ziemię" - wyjaśnił.

Reklama

Rabin Schudrich przyznał ponadto, że warto aby młodzi ludzie przyjeżdżający z Izraela do Polski, oprócz zwiedzania miejsc związanych z Zagładą, spotykali się z rabinami z Polski oraz z różnymi polskimi środowiskami, głównie z młodzieżą. Wyjaśnił, że do niedawna Żydzi przyjeżdżający do Polski w tym celu, a nie znający szerszego kontekstu, w dość naturalny sposób budowali w sobie przekonanie, że skoro obozy te były tutaj, to zapewne były wspólnym dziełem Polaków i Niemców. Polska więc była dla nich "krajem ciemności", gdzie dokonywały się najgorsze zbrodnie. Dziś - jak stwierdził - problem ten jest powoli przezwyciężany, ale potrzeba do tego znacznie więcej wrażliwości i otwartości z obu stron.

Bp Mieczysław Cisło zaprezentował referat na temat postępów w relacjach katolicko-żydowskich w Polsce, jakie dokonały się od czasu Soboru Watykańskiego II i słynnej jego deklaracji "Nostra aetate". A odpowiadając na pytanie: co dalej?, przyznał, że w zakresie dialogu chrześcijańsko-żydowskiego w Polsce "wielkie zadanie pozostaje wciąż przed nami". Dotyczyć one winny przede wszystkim wcielania w życie woli całego Kościoła, wyrażonej w dokumentach Soboru, aby "budować wspólnotę wokół tych wartości, które są nam wspólne".

Nawiązując do potrzeby organizowania kontaktów z Polakami dla młodzieży izraelskiej odwiedzającej obozy zagłady, powiedział, że realizowane są już kontakty z polską młodzieżą, które niejednokrotnie przeradzają się w trwałą przyjaźń. Jako przykład podał Lublin, gdzie w programie tym uczestniczy około 10 szkół licealnych. Od kilku lat trwa tez wymiana młodzieży polskiej i izraelskiej.

Reklama

Odnosząc się z kolei do potrzeby kształcenia polskich księży w zakresie kontaktów z judaizmem, wyjaśnił, że się z tym całkowicie zgadza i jako jej przykład podał organizowane od 2007 r. wyjazdy naszych księży do jerozolimskiego Instytuty Yad Vashem, co realizowane jest przy akceptacji Episkopatu. W takim dwutygodniowym seminarium wzięło już udział 5 grup księży po 25 osób każda.

Innym elementem rozwijającego się w Polsce dialogu jest, mówił bp Cisło, wspieranie odradzających się wspólnot gmin żydowskich, rekrutujących się spośród ostatnich żyjących ofiar Zagłady oraz ich dzieci i wnuków, odzyskujących swoją tożsamość. W Lublinie, w gmachu słynnej jesziwy, z udziałem rabinów i członków miejscowej gminy odbywają się systematyczne spotkania polsko-żydowskie z okazji świąt żydowskich czy promocji książek poświęconych tematyce judaistycznej.

Bp Cisło przypomniał też, że w czerwcu 2013 r., jako przewodniczący komitetu wydał oświadczenie w sprawie uboju rytualnego jako ważnego elementu tradycji żydowskiej, wyrażając w ten sposób poparcie dla żydowskich praktyk religijnych.

Nawiązując do zbliżającej się 50. rocznicy wydania soborowej deklaracji "Nostra aetate", bp Cisło wśród najważniejszych kroków we wzajemnym dialogu wymienił najpierw powołanie przez Pawła VI w 1966 r. Biura ds. relacji Katolicko-Żydowskich przy Sekretariacie ds. Jedności Chrześcijan, na skutek czego dialog z Judaizmem został włączony do dialogu wewnątrz-chrześcijańskiego. Przypomniał też pielgrzymkę tego papieża do Izraela, która była pierwszą podróżą Głowy Kościoła do tego kraju.

Szczególny rozdział - jak podkreślił - w relacjach katolicko-żydowskich zapisał Jan Paweł II poprzez historyczne wydarzenia jakimi były: wizyta w rzymskiej synagodze, wizyta w Izraelu, nawiedzenie obozu w Auschwitz-Birkenau i liczne, przełomowe wypowiedzi teologiczne. Benedykt XVI starał się kontynuować to dziedzictwo poprzez nawiedzenie trzech synagog, wizytę w Izraelu i w obozie w Auschwitz oraz spotkania z licznymi delegacjami Żydów.

Reklama

Wielkie nadzieje na rozwój dialogu z judaizmem bp Cisło przywiązuje do pontyfikatu Franciszka, który jest "wypróbowanym przyjacielem Żydów".

Mówiąc o najważniejszych dokonaniach Kościoła w Polsce w tej sferze, bp Cisło wskazał na dynamiczną działalność istniejącej pod 1986 r. podkomisji, a następnie komisji Episkopatu ds. Dialogu w ramach której działa Komitet ds. Dialogu z Judaizmem. Wśród zadań komitetu wymienił: publikowanie dokumentów Kościoła dotyczących Żydów i judaizmu, zabieganie o wcielanie w życie wskazań Urzędu nauczycielskiego Kościoła w tym zakresie oraz dyskusja z Żydami nad Biblią i wspólna modlitwa.

Przypomniał, że olbrzymią rolę w kształtowaniu świadomości polskich katolików nt. Żydów i judaizmu odgrywa ustanowiony przez Episkopat w 1997 r. Dzień Judaizmu w Kościele katolickim, poprzedzający każdego roku Tydzień Modlitw i jedność Chrześcijan. "W ramach tego Dnia - podkreślił - obchodzonego w podstawowych wspólnotach kościelnych, organizowane są także ogólnopolskie obchody w jednej ze stolic biskupich, lub w innych środowiskach np. w synagodze warszawskiej, z hasłem: Kto spotyka Jezusa Chrystusa, spotyka Judaizm".

Przypomniał też, że polski Episkopat wydał już dwa listy pasterskie poświęcone relacjom katolicko-żydowskim, a w roku 2013 odbyła się wizyta polskich biskupów w Izraelu, która została uwieńczona spotkaniem z prezydentem Szymonem Peresem.

Komitet KEP ds. Dialogu z Judaizmem, powołany w 1996 r. prowadzi dialog z przedstawicielami judaizmu, a jego celem jest upowszechnianie postaw dialogu i życzliwości wobec Żydów w środowiskach chrześcijańskich.

2014-11-21 19:14

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Włochy: główny rabin Rzymu "upomniał" papieża

[ TEMATY ]

Żydzi

Franciszek

Grzegorz Gałązka

W wywiadzie dla tygodnika „L'Espresso” główny rabin Rzymu dr Riccardo Di Segni ujawnił, że zwrócił kiedyś uwagę papieżowi Franciszkowi na to, że stosowane przez niego przeciwstawienie Boga Starego Testamentu - Bogowi Nowego może na dłuższą metę stanowić trudność w dialogu judaizmu z chrześcijaństwem. I dodał, że - według niego - "papież stał się później ostrożniejszy w wypowiedziach".

Rabin wyjaśnił, że chodzi mu o „przywołanie idei, że wraz z pojawieniem się Jezusa zmienił się Bóg Starego Testamentu: wcześniej był surowy i mściwy, a potem stał się Bogiem miłości". A więc Żydzi - komentuje - trzymają się litery prawa, chrześcijanie zaś są dobrzy i miłosierni. "Jest to teologiczna aberracja, która pozostała swego rodzaju dziecięcą chorobą chrześcijaństwa” - podsumował tę myśl Di Segni.

CZYTAJ DALEJ

Św. Wojciech, Biskup, Męczennik - Patron Polski

Niedziela podlaska 16/2002

Obok Matki Bożej Królowej Polski i św. Stanisława, św. Wojciech jest patronem Polski oraz patronem archidiecezji gnieźnieńskiej, gdańskiej i warmińskiej; diecezji elbląskiej i koszalińsko-kołobrzeskiej. Jego wizerunek widnieje również w herbach miast. W Gnieźnie, co roku, w uroczystość św. Wojciecha zbiera się cały Episkopat Polski.

Urodził się ok. 956 r. w czeskich Libicach. Ojciec jego, Sławnik, był głową możnego rodu, panującego wówczas w Niemczech. Matka św. Wojciecha, Strzyżewska, pochodziła z nie mniej znakomitej rodziny. Wojciech był przedostatnim z siedmiu synów. Ks. Piotr Skarga w Żywotach Świętych tak opisuje małego Wojciecha: "Będąc niemowlęciem gdy zachorował, żałość niemałą rodzicom uczynił, którzy pragnąc zdrowia jego, P. Bogu go poślubili, woląc raczej żywym go między sługami kościelnymi widząc, niż na śmierć jego patrzeć. Gdy zanieśli na pół umarłego do ołtarza Przeczystej Matki Bożej, prosząc, aby ona na służbę Synowi Swemu nowego a maluczkiego sługę zaleciła, a zdrowie mu do tego zjednała, wnet dzieciątko ozdrowiało". Był to zwyczaj upraszania u Pana Boga zdrowia dla dziecka, z zobowiązaniem oddania go na służbę Bożą.

Św. Wojciech kształcił się w Magdeburgu pod opieką tamtejszego arcybiskupa Adalbertusa. Ku jego czci przyjął w czasie bierzmowania imię Adalbertus i pod nim znany jest w średniowiecznej literaturze łacińskiej oraz na Zachodzie. Z Magdeburga jako dwudziestopięcioletni subdiakon wrócił do Czech, przyjął pozostałe święcenia, 3 czerwca 983 r. otrzymał pastorał, a pod koniec tego miesiąca został konsekrowany na drugiego biskupa Pragi.

Wbrew przyjętemu zwyczajowi nie objął diecezji w paradzie, ale boso. Skromne dobra biskupie dzielił na utrzymanie budynków i sprzętu kościelnego, na ubogich i więźniów, których sam odwiedzał. Szczególnie dużo uwagi poświęcił sprawie wykupu niewolników - chrześcijan. Po kilku latach, rozdał wszystko, co posiadał i udał się do Rzymu. Za radą papieża Jana XV wstąpił do klasztoru benedyktynów. Tu zaznał spokoju wewnętrznego, oddając się żarliwej modlitwie.

Przychylając się do prośby papieża, wiosną 992 r. wrócił do Pragi i zajął się sprawami kościelnymi w Czechach. Ale stosunki wewnętrzne się zaostrzyły, a zatarg z księciem Bolesławem II zmusił go do powtórnego opuszczenia kraju. Znowu wrócił do Włoch, gdzie zaczął snuć plany działalności misyjnej. Jego celem misyjnym była Polska. Tu podsunięto mu myśl o pogańskich Prusach, nękających granice Bolesława Chrobrego.

W porozumieniu z Księciem popłynął łodzią do Gdańska, stamtąd zaś morzem w kierunku ujścia Pregoły. Towarzyszem tej podróży był prezbiter Benedykt Bogusz i brat Radzim Gaudent. Od początku spotkał się z wrogością, a kiedy mimo to próbował rozpocząć pracę misyjną, został zabity przez pogańskiego kapłana. Zabito go strzałami z łuku, odcięto mu głowę i wbito na żerdź. Cudem uratowali się jego dwaj towarzysze, którzy zdali w Gnieźnie relację o męczeńskiej śmierci św. Wojciecha. Bolesław Chrobry wykupił jego ciało i pochował z należytymi honorami. Zginął w wieku 40 lat.

Św. Wojciech jest współpatronem Polski, której wedle legendy miał także dać jej pierwszy hymn Bogurodzica Dziewica. Po dziś dzień śpiewa się go uroczyście w katedrze gnieźnieńskiej. W 999 r. papież Sylwester II wpisał go w poczet świętych. Staraniem Bolesława Chrobrego, papież utworzył w Gnieźnie metropolię, której patronem został św. Wojciech. Około 1127 r. powstały słynne "drzwi gnieźnieńskie", na których zostało utrwalonych rzeźbą w spiżu 18 scen z życia św. Wojciecha. W 1928 r. na prośbę ówczesnego Prymasa Polski - Augusta Kardynała Hlonda, relikwie z Rzymu przeniesiono do skarbca katedry gnieźnieńskiej. W 1980 r. diecezja warmińska otrzymała, ufundowany przez ówczesnego biskupa warmińskiego Józefa Glempa, relikwiarz św. Wojciecha.

W diecezji drohiczyńskiej jest także kościół pod wezwaniem św. Wojciecha w Skibniewie (dekanat sterdyński), gdzie proboszczem jest obecnie ks. Franciszek Szulak. 4 kwietnia 1997 r. do tej parafii sprowadzono z Gniezna relikwie św. Wojciecha. 20 kwietnia tegoż roku odbyły się w parafii diecezjalne obchody tysiąclecia śmierci św. Wojciecha.

CZYTAJ DALEJ

Bp Artur Ważny o swojej nominacji: Idę służyć Bogu i ludziom. Pokój Tobie, diecezjo sosnowiecka!

2024-04-23 15:17

[ TEMATY ]

bp Artur Ważny

BP KEP

Bp Artur Ważny

Bp Artur Ważny

Ojciec Święty Franciszek mianował biskupem sosnowieckim dotychczasowego biskupa pomocniczego diecezji tarnowskiej Artura Ważnego. Decyzję papieża ogłosiła w południe Nuncjatura Apostolska w Polsce. W diecezji tarnowskiej nominację ogłoszono w Wyższym Seminarium Duchownym w Tarnowie. Ingres planowany jest 22 czerwca.

- Idę służyć Bogu i ludziom - powiedział bp Artur Ważny. - Tak mówi dziś Ewangelia, żebyśmy szli służyć, tam gdzie jest Jezus i tam gdzie są ci, którzy szukają Boga cały czas. To dzisiejsze posłanie z Ewangelii bardzo mnie umacnia. Bez tego po ludzku nie byłoby prosto. Kiedy tak na to patrzę, że to jest zaproszenie przez Niego do tego, żeby za Nim kroczyć, wędrować tam gdzie On chce iść, to jest to wielka radość, nadzieja i takie umocnienie, że niczego nie trzeba się obawiać - wyznał hierarcha.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję