Reklama

Niedziela Wrocławska

Sakra biskupia – co, kiedy, dlaczego

19 marca – we wspomnienie św. Józefa – w archikatedrze wrocławskiej sakrę biskupią przyjmie o. Jacek Kiciński CMF. To 62. biskup pomocniczy w tysiącletniej historii archidiecezji i 11. w historii powojennej. Pierwszy w historii powojennej biskup zakonnik

Niedziela wrocławska 12/2016, str. 4

[ TEMATY ]

święcenia

Bartosz Półrolnik

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Metropolita wrocławski abp Józef Kupny zaprasza do udziału w uroczystej liturgii, w czasie której biskup nominat o. Jacek Kiciński przyjmie sakrę biskupią. Liturgię zaplanowano na sobotę 19 marca, godz. 11. – Ufam, iż licznie przybędziemy na tę uroczystość, tak ważną dla naszego lokalnego Kościoła, aby otoczyć biskupa nominata naszą żarliwą modlitwą, wypraszając mu dary i łaski Ducha Świętego, niezbędne do owocnego posługiwania pasterskiego – zachęca metropolita i prosi o modlitwę w intencji biskupa nominata, a także pozostałych biskupów i kapłanów pełniących posługę w archidiecezji wrocławskiej. Transmisja uroczystości w Radiu Rodzina i TV Rodzina.

Obrzęd konsekracji biskupiej

Reklama

A jak będzie wyglądać sama sakra biskupia i co znaczą jej obrzędy? – Obrzęd konsekracji biskupiej sprawowany jest podczas Eucharystii – wyjaśnia ks. Paweł Cembrowicz, proboszcz archikatedry wrocławskiej. – Po Ewangelii wyznaczony kapłan zwróci się z prośbą do głównego konsekratora o wyświęcenie o. Kicińskiego. Następnie przedstawia się kandydata i odczytuje nominację Stolicy Apostolskiej. Kolejny element święceń biskupich to przysięga złożona przez elekta. Biskup nominat publicznie wyrazi wolę przyjęcia posługiwania wypływającego ze święceń biskupich. Po Litanii do Wszystkich Świętych nastąpi chwila święceń: główny konsekrator w milczeniu, gestem nałożenia rąk na głowę elekta, włączy go w najwyższe kapłaństwo samego Chrystusa i udzieli mu mocy Ducha Świętego. Gest nałożenia rąk powtórzą wszyscy zebrani na uroczystości biskupi. Potem ma miejsce modlitwa święceń, podczas której dwaj diakoni będą trzymać księgę Ewangelii nad głową nominata.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

To jest istota święceń. Na zakończenie są jeszcze obrzędy wyjaśniające. – Na obrzędy wyjaśniające składa się namaszczenie głowy oraz przekazanie nowemu biskupowi księgi Ewangelii i insygniów: pierścienia, mitry i pastorału – mówi ks. Paweł Cembrowicz. – Nowy biskup pomocniczy zasiądzie wtedy jako pierwszy wśród zgromadzonych biskupów i od wszystkich otrzyma „pocałunek pokoju”. Jest to znak przyjęcia do grona Episkopatu.

Pierścień, mitra i pastorał

Po obrzędzie konsekracji biskup otrzymuje insygnia, zwane także pontyfikaliami. To oznaki władzy biskupiej. Kilku z nich będzie używał tylko podczas liturgii, niektóre zaś pozostaną stałym elementem jego stroju. – Pierwszym znakiem godności biskupiej jest pierścień. Jest on znakiem zaślubin biskupa z kościołem, z diecezją – wyjaśnia ks. Cembrowicz. – Nawiązuje także do oblubieńczej miłości, jaką Chrystus darzy swój Kościół. Nowy biskup otrzyma także mitrę, znak blasku świętości. Mitra to liturgiczne nakrycie głowy biskupa, zakłada ją na czas procesji, podczas głoszenia kazania i udzielania błogosławieństwa. Na znak władzy pasterskiej biskup otrzymuje pastorał. Jest pamiątką laski, jaką w czasach biblijnych posługiwali się pasterze, przypomina też laskę, którą Mojżesz otrzymał od Boga. Pastorał ma przypominać, by nominat czuwał nad owczarnią, nad którą Duch Święty ustanowił go biskupem – podkreśla ks. Cembrowicz.

* * *

Herb

Reklama

Herb biskupi wraz z dewizą tworzy tarcza z godłem herbowym oraz otaczające ją elementy wskazujące na piastowaną godność.

Na herbie biskupa nominata Jacka Kicińskiego na szarfie znajduje się wezwanie „Ut unum sint” – „Aby byli jedno”. Na tarczy herbowej na tle krzyża widzimy dwa znaki wyrażające jedność Syna i Matki: Najświętsze Serce Pana Jezusa i Niepokalane Serce Maryi (nawiązanie do klaretyńskiego herbu). Serca te przenikają się.

Piuska

Mała, okrągła czapeczka koloru fioletowego, nakrywająca czubek głowy biskupa, zarówno w czasie sprawowania liturgii jak i poza nią. Oznacza obłok Bożej Obecności i Bożej opieki nad tym, który ją nosi.

Pierścień

Pierścień jest znakiem godności biskupiej i znakiem zaślubin biskupa z diecezją. Nawiązuje do oblubieńczej miłości, jaką Chrystus darzy swój Kościół.

Pektorał

To krzyż noszony na sercu. Jest znakiem opieki Chrystusa, ale też przypomina do głoszenia czego powołany jest biskup: Chrystusa i to ukrzyżowanego. To właśnie pierścień i pektorał stanowią swego rodzaju znaki rozpoznawcze biskupa, który na co dzień nosi zwykłą sutannę.

Mitra

Liturgiczne nakrycie głowy biskupa. To rodzaj czapki, złożonej z dwóch połówek w kształcie trójkąta. Z tylnej części mitry opadają swobodnie na kark i plecy biskupa dwie wstęgi. Rozdwojenie mitry przypomina o dwóch naturach – ludzkiej i boskiej Chrystusa, o dwóch wymiarach życia ludzkiego: cielesnym i duchowym, a także o doczesnej i wiecznej misji Kościoła.

Pastorał

Pastorał biskupi jest znakiem mocy Bożej oraz władzy pasterskiej i prorockiej. Jest pamiątką laski, jaką w czasach biblijnych posługiwali się pasterze.

2016-03-17 10:15

Oceń: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Święcenia biskupie prał. Tymona Chmieleckiego

[ TEMATY ]

święcenia

Tymon Chmielecki

Archiwum autora

Ks. Tymon Tytus Chmielecki

Ks. Tymon Tytus Chmielecki

Nowy nuncjusz apostolski w Gwinei i Mali przyjął święcenia biskupie w bazylice św. Piotra w Watykanie. 53-letni abp Tymon Tytus Chmielecki pochodzi z Torunia.

Po odśpiewaniu hymnu do Ducha Świętego „Veni Creator” (O Stworzycielu Duchu, przyjdź) odczytana została bulla nominacyjna. Następnie główny konsekrator kard. Pietro Parolin wygłosił kazanie.
CZYTAJ DALEJ

Realizm duchowy św. Teresy od Dzieciątka Jezus

Niedziela Ogólnopolska 28/2005

[ TEMATY ]

święta

pl.wikipedia.org

Wielką zasługą św. Teresy jest powrót do ewangelicznego rozumienia miłości do Boga. Niewłaściwe rozumienie świętości popycha nas w stronę dwóch pokus. Pierwsza - sprowadza się do tego, iż kojarzymy świętość z nadzwyczajnymi przeżyciami. Druga - polega na tym, że pragniemy naśladować jakiegoś świętego, zapominając o tym, kim sami jesteśmy. Można do tego dołączyć jeszcze jedną pokusę - czekanie na szczególną okazję do kochania Boga. Ulegając tym pokusom, często usprawiedliwiamy swój brak dążenia do świętości szczególnie trudnymi okolicznościami, w których przyszło nam żyć, lub zbyt wielkimi - w naszym rozumieniu - normami, jakie należałoby spełnić, sądząc, iż świętość jest czymś innym aniżeli nauką wyrażoną w Ewangelii. Teresa nie znajdowała w sobie dość siły, aby iść drogą wielkich pokutników czy też drogą świętych pełniących wielkie czyny. Teresa odkrywa własną, w pełni ewangeliczną drogę do świętości. Jej pierwsze odkrycie dotyczy czasu: nie powinniśmy odsuwać naszego kochania Boga na jakąś nawet najbliższą przyszłość. Któraś z sióstr w klasztorze w Lisieux „oszczędzała” siły na męczeństwo, które notabene nigdy się nie spełniło. Dla Teresy moment kochania Boga jest tylko teraz. Ona nie zastanawia się nad przyszłością, gdyż może się czasami wydawać zbyt odległa lub zbyt trudna. Teraz jest jej ofiarowane i tylko w tym momencie ma możliwość kochania Boga. Przyszłość może nie nadejść. „Dobry Bóg chce, bym zdała się na Niego jak maleńkie dziecko, które martwi się o to, co z nim będzie jutro”. Czasami myśl o wielu podobnych zmaganiach w przyszłości nie pozwala nam teraz dać całego siebie. Zatem właśnie chwila obecna i tylko ta chwila się liczy. Łaska ofiarowania czegoś Bogu lub przezwyciężenia jakiejś pokusy jest mi dana teraz, na tę chwilę. W chwili wielkiego duchowego cierpienia Teresa pisze: „Cierpię tylko chwilę. Jedynie myśląc o przeszłości i o przyszłości, dochodzi się do zniechęcenia i rozpaczy”. Rozważanie, czy w przyszłości podołam podobnym wyzwaniom, jest brakiem zdania się na Boga, który mnie teraz wspomaga. „By kochać Cię, Panie, tę chwilę mam tylko, ten dzień dzisiejszy jedynie” - pisze Teresa. Jest to pierwsza cecha realizmu jej ducha - realizmu ewangelicznego, gdyż Chrystus mówi nieustannie o gotowości i czuwaniu. Ten, kto zaniedbuje teraźniejszość, nie czuwa, bo nie jest gotowy. Wkłada natomiast energię w marzenia, a nie w to, co teraz jest możliwe do spełnienia. Chrystus przychodzi z miłością teraz. To skoncentrowanie się na teraźniejszości pozwala Teresie dostrzec wszystkie możliwe okazje do kochania oraz wykorzystać je. Do tego jednak potrzebne jest spojrzenie nacechowane wiarą, iż ten moment jest darowany mi przez Boga, aby Go teraz, w tej sytuacji kochać. Nawet gdy sytuacja obecna jawi się w bardzo ciemnych barwach, Teresa nie traci nadziei. „Słowa Hioba: Nawet gdybyś mnie zabił, będę ufał Tobie, zachwycały mnie od dzieciństwa. Trzeba mi jednak było wiele czasu, aby dojść do takiego stopnia zawierzenia. Teraz do niego doszłam” - napisze dopiero pod koniec życia. Teresa poznaje, że wielkość czynu nie zależy od tego, co robimy, ale zależy od tego, ile w nim kochamy. „Nie mając wprawy w praktykowaniu wielkich cnót, przykładałam się w sposób szczególny do tych małych; lubiłam więc składać płaszcze pozostawione przez siostry i oddawać im przeróżne małe usługi, na jakie mnie było stać”. Jeśli spojrzeć na komentarz Chrystusa odnośnie do tych, którzy wrzucali pieniądze do skarbony w świątyni, to właśnie w tym kontekście możemy uchwycić zamysł Teresy. Nie jest ważne, ile wrzucimy do tej skarbony, bo uczynek na zewnątrz może wydawać się wielki, ale cała wartość uczynku zależy od tego, ile on nas kosztuje. Zatem należy przełamywać swoją wolę, gdyż to jest największą ofiarą. Przezwyciężając miłość własną, w całości oddajemy się Bogu. Były chwile, gdy Teresa chciała ofiarować Bogu jakieś fizyczne umartwienia. Taki rodzaj praktyk był w czasach Teresy dość powszechny. Jednak szybko się przekonała, że nie pozwala jej na to zdrowie. Było to dla niej bardzo ważne odkrycie, gdyż utwierdziło ją w przekonaniu, że nie trzeba wiele, aby się Bogu podobać. „Dane mi było również umiłowanie pokuty; nic jednak nie było mi dozwolone, by je zaspokoić. Jedyne umartwienia, na jakie się zgadzano, polegały na umartwianiu mojej miłości własnej, co zresztą było dla mnie bardziej pożyteczne niż umartwienia cielesne”. Teresa nie wymyślała sobie jakichś ofiar. Jej zadaniem było wykorzystanie tego, co życie jej przyniosło. Umiejętność docenienia chwili, odkrycia, że wszystko jest do ofiarowania - tego uczy nas Teresa. My sami albo narzekamy na trudny los i marnujemy okazję do ofiarowania czegoś trudnego Bogu, albo czynimy coś zewnętrznie dobrego, ale tylko z wygody, aby się komuś nie narazić lub dla uniknięcia wyrzutów sumienia. Intencja - to jest cały klucz Teresy do świętości. Jak wyznaje, w swoim życiu niczego Chrystusowi nie odmówiła, tzn. że widziała wszystkie okazje do czynienia dobra jako momenty wyznawania swojej miłości. Inną cechą, która przybliża ją do nas, jest naturalność jej modlitwy. Teresa od Dzieciątka Jezus, która jest córką duchową św. Teresy od Jezusa, jest jej przeciwieństwem odnośnie do szczególnych łask na modlitwie. Złożyła nawet z tych łask ofiarę, bo czuła, że w nich można szukać siebie. Jej życie modlitwy było często bardzo marne, gdyż zdarzało się jej zasypiać na modlitwie. Po przyjęciu Komunii św. zamiast rozmawiać z Bogiem, spała. Nie dlatego, że chciała, ale dlatego, że nie potrafiła inaczej. Ważny jest fakt, iż nie martwiła się za bardzo swoją nieumiejętnością modlenia się. Wierzyła, że i z takiej modlitwy Chrystus jest zadowolony, gdyż ona nie może Mu ofiarować nic więcej poza swoją słabością. Aby się przekonać, jak daleko lub jak blisko jesteśmy przyjmowania Ewangelii w całej jej głębi, zastanówmy się, jak podchodzimy do niechcianych prac, mniej wartościowych funkcji, momentów, gdy nie jesteśmy doceniani, a nawet oskarżani. Czy widzimy w tym okazję, aby to wszystko ofiarować Chrystusowi, czy też walczymy o to, aby postawić na swoim lub zwyczajnie zachować twarz? Jak postępujemy wobec osób, które są dla nas przykre? Czy je obgadujemy, czy też widzimy w tym okazję, aby im pomóc w drodze do Boga? Teresa powie, gdy nie może już przyjmować Komunii św. ze względu na zaawansowaną chorobę, że wszystko jest łaską. Czy każda trudna sytuacja, trudny człowiek jest dla mnie łaską?
CZYTAJ DALEJ

Różaniec - chrześcijańska odpowiedź na zmęczenie świata [Felieton]

2025-10-02 00:29

Adobe Stock

Wśród wielu bolączek współczesnego człowieka jest zmęczenie, przepracowanie, zestresowanie. Człowiek poszukuje ciszy, sensu życia. Jest szeroka oferta dająca człowiekowi to czego szuka. Niektóre z nich tylko pozornie niosą pomoc, a mogą przy okazji siać duże spustoszenie w duszy człowieka. W tym całym poszukiwaniu człowieka dziś niestety przodują kursy mindfulness, aplikacje do medytacji, weekendowe wyjazdy z jogą. Bierze się to, co popularne,  pomija się fakt, że chrześcijaństwo od wieków ma swoją medytację, która nie tylko uspokaja, ale przemienia życie.

Przykre jest to, że wielu katolików nie jest świadoma tego, jak ta modlitwa potrafi działać piękne rzeczy w życiu człowieka. Tymczasem zamiast używać go w praktyce, chowa się go w szufladzie, pomija, lekceważy - tym narzędziem do modlitwy jest różaniec, który nie jest starą dewocją do odklepania, ale żywą modlitwą, w której bije serce Ewangelii.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję