Niemiecki minister odpowiedzialny za sprawy imigracyjne podał się do dymisji. Manfred Schmidt był krytykowany za zbyt powolne działania w sprawie przybyszów z Bliskiego Wschodu i Afryki. Tymczasem Chorwacja zamknęła granicę z Serbią. Stało się to po tym, jak na terytorium Chorwacji weszło 10 tys. imigrantów. Węgrzy zakończyli budowę zasieków, także na granicy z Serbią. Wcześniej doszło tam do starcia z dużą grupą imigrantów usiłujących dostać się na teren Węgier. Przybysze użyli kamieni i kijów. Policja odpowiedziała gazem łzawiącym i armatkami wodnymi. Postępowanie Budapesztu zostało skrytykowane przez wielu zachodnich polityków.
* * *
Decyzji Węgier broni jednak prof. Karol Karski, znawca prawa międzynarodowego i eurodeputowany PiS.
– Węgrzy stosują prawo. Skoro imigranci rzucają kamieniami w policję i w nielegalny sposób przekraczają granicę, to służby muszą reagować, w tym stosując środki przymusu bezpośredniego. Pamiętajmy też, że przepisy unijne zobowiązują Węgrów do pilnowania granicy UE – mówi „Niedzieli” prof. Karski. Jak dodaje, konwencje międzynarodowe zakazują karania uchodźców przekraczających granicę tylko wtedy, kiedy przybywają bezpośrednio z państwa, w którym zagraża im niebezpieczeństwo. – To znaczy, że Syryjczycy nie mogą być pociągnięci do odpowiedzialności za wejście np. na teren Turcji. W Serbii imigrantom nic już nie zagraża, więc sąsiednie państwa nie muszą ich wpuszczać, a naruszanie granicy serbsko-węgierskiej może być karane – tłumaczy prof. Karol Karski.
(CNN)
Rumunia
Premier w stanie oskarżenia
Premier Victor Ponta został formalnie oskarżony o defraudację, pranie brudnych pieniędzy i unikanie płacenia podatków. Według rumuńskiego biura antykorupcyjnego DNA, przed objęciem funkcji premiera Ponta przyjął ok. 50 tys. euro od swojego dawnego wspólnika Dana Sovy, którego później dwa razy mianował ministrem. Sprawa wyszła na jaw w sierpniu br. Postawienie premiera w stan oskarżenia oznacza, że prokuratura przekazała już wniosek do sądu.
Prezydent Klaus Iohannis wezwał Victora Pontę do dymisji. Ten nie zamierza rezygnować, a całą sprawę nazywa próbą zamachu stanu.
W jednym z najbiedniejszych krajów świata – Burkina Faso doszło do przewrotu. W jego wyniku zginęło ponad 10 osób, a władzę przejęli wojskowi z elitarnej Gwardii Republikańskiej, lojalnej wobec byłego prezydenta Blaise’a Compaoré. Położone w zachodniej Afryce Burkina Faso w październiku czekają wybory. Zdaniem żołnierzy, którzy przejęli władzę, wprowadzone niedawno przepisy utrudniają start zwolennikom Compaoré. Były prezydent w niedemokratyczny sposób rządził krajem przez 27 lat.
Przewrót został potępiony przez ONZ, USA i Francję, której kolonią było obecne Burkina Faso.
(BBC)
Ukraina
Berlusconi non grata
Byłemu premierowi Włoch Silvio Berlusconiemu przez najbliższe trzy lata nie będzie wolno wjechać na teren Ukrainy. Kijów nałożył na włoskiego polityka tę sankcję z powodu jego wizyty na okupowanym przez Rosję Krymie. Berlusconi spotkał się tam z rosyjskim prezydentem Władimirem Putinem, z którym od dawna się przyjaźni – w czerwcu br. spotkali się w górach Ałtaj, a w październiku 2014 r. w willi Berlusconiego w Mediolanie.
Oprócz Berlusconiego zakazem wjazdu na Ukrainę ukarano 387 osób oraz 105 firm. Sankcje objęły co najmniej 41 dziennikarzy z: Rosji, Polski, Bułgarii, Estonii, Niemiec, Węgier, Izraela, Słowacji, Kazachstanu, Hiszpanii, Słowacji, Szwajcarii, Łotwy, Macedonii, Mołdawii, Serbii oraz Wielkiej Brytanii. Jednym z ukaranych jest Andrew Roy ze stacji BBC. Z powodu protestów na Zachodzie lista objętych sankcjami została skrócona.
Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową,
czyli Męki Pańskiej, i rozpoczyna obchody Wielkiego Tygodnia.
W ciągu
wieków otrzymywała różne określenia: Dominica in palmis, Hebdomada
VI die Dominica, Dominica indulgentiae, Dominica Hosanna, Mała Pascha,
Dominica in autentica. Niemniej, była zawsze niedzielą przygotowującą
do Paschy Pana. Liturgia Kościoła wspomina tego dnia uroczysty wjazd
Pana Jezusa do Jerozolimy, o którym mówią wszyscy czterej Ewangeliści (
por. Mt 21, 1-10; Mk 11, 1-11; Łk 19, 29-40; J 12, 12-19), a także
rozważa Jego Mękę.
To właśnie w Niedzielę Palmową ma miejsce obrzęd poświęcenia
palm i uroczysta procesja do kościoła. Zwyczaj święcenia palm pojawił
się ok. VII w. na terenach dzisiejszej Francji. Z kolei procesja
wzięła swój początek z Ziemi Świętej. To właśnie Kościół w Jerozolimie
starał się jak najdokładniej "powtarzać" wydarzenia z życia Pana
Jezusa. W IV w. istniała już procesja z Betanii do Jerozolimy, co
poświadcza Egeria. Według jej wspomnień patriarcha wsiadał na oślicę
i wjeżdżał do Świętego Miasta, zaś zgromadzeni wierni, witając go
w radości i w uniesieniu, ścielili przed nim swoje płaszcze i palmy.
Następnie wszyscy udawali się do bazyliki Anastasis (Zmartwychwstania),
gdzie sprawowano uroczystą liturgię. Owa procesja rozpowszechniła
się w całym Kościele mniej więcej do XI w. W Rzymie szósta niedziela
Przygotowania Paschalnego była początkowo wyłącznie Niedzielą Męki
Pańskiej, kiedy to uroczyście śpiewano Pasję. Dopiero w IX w. do
liturgii rzymskiej wszedł jerozolimski zwyczaj procesji upamiętniającej
wjazd Pana Jezusa do Jerusalem. Obie tradycje szybko się połączyły,
dając liturgii Niedzieli Palmowej podwójny charakter (wjazd i Męka)
. Przy czym, w różnych Kościołach lokalnych owe procesje przyjmowały
rozmaite formy: biskup szedł piechotą lub jechał na osiołku, niesiono
ozdobiony palmami krzyż, księgę Ewangelii, a nawet i Najświętszy
Sakrament. Pierwszą udokumentowaną wzmiankę o procesji w Niedzielę
Palmową przekazuje nam Teodulf z Orleanu (+ 821). Niektóre też przekazy
zaświadczają, że tego dnia biskupom przysługiwało prawo uwalniania
więźniów (czyżby nawiązanie do gestu Piłata?).
Dzisiaj odnowiona liturgia zaleca, aby wierni w Niedzielę
Męki Pańskiej zgromadzili się przed kościołem (zaleca, nie nakazuje),
gdzie powinno odbyć się poświęcenie palm, odczytanie perykopy ewangelicznej
o wjeździe Pana Jezusa do Jerozolimy i uroczysta procesja do kościoła.
Podczas każdej Mszy św., zgodnie z wielowiekową tradycją czyta się
opis Męki Pańskiej (według relacji Mateusza, Marka lub Łukasza -
Ewangelię św. Jana odczytuje się w Wielki Piątek). W Polsce istniał
kiedyś zwyczaj, że kapłan idący na czele procesji trzykrotnie pukał
do zamkniętych drzwi kościoła, aż mu otworzono. Miało to symbolizować,
iż Męka Zbawiciela na krzyżu otwarła nam bramy nieba. Inne źródła
przekazują, że celebrans uderzał poświęconą palmą leżący na ziemi
w kościele krzyż, po czym unosił go do góry i śpiewał: "Witaj krzyżu,
nadziejo nasza!".
Niegdyś Niedzielę Palmową na naszych ziemiach nazywano
Kwietnią. W Krakowie (od XVI w.) urządzano uroczystą centralną procesję
do kościoła Mariackiego z figurką Pana Jezusa przymocowaną do osiołka.
Oto jak wspomina to Mikołaj Rey: "W Kwietnią kto bagniątka (bazi)
nie połknął, a będowego (dębowego) Chrystusa do miasta nie doprowadził,
to już dusznego zbawienia nie otrzymał (...). Uderzano się także
gałązkami palmowymi (wierzbowymi), by rozkwitająca, pulsująca życiem
wiosny witka udzieliła mocy, siły i nowej młodości". Zresztą do dnia
dzisiejszego najlepszym lekarstwem na wszelkie choroby gardła według
naszych dziadków jest właśnie bazia z poświęconej palmy, którą należy
połknąć. Owe poświęcone palmy zanoszą dziś wierni do domów i zawieszają
najczęściej pod krzyżem. Ma to z jednej strony przypominać zwycięstwo
Chrystusa, a z drugiej wypraszać Boże błogosławieństwo dla domowników.
Popiół zaś z tych palm w następnym roku zostanie poświęcony i użyty
w obrzędzie Środy Popielcowej.
Niedziela Palmowa, czyli Męki Pańskiej, wprowadza nas
coraz bardziej w nastrój Świąt Paschalnych. Kościół zachęca, aby
nie ograniczać się tylko do radosnego wymachiwania palmami i krzyku: "
Hosanna Synowi Dawidowemu!", ale wskazuje drogę jeszcze dalszą -
ku Wieczernikowi, gdzie "chleb z nieba zstąpił". Potem wprowadza
w ciemny ogród Getsemani, pozwala odczuć dramat Jezusa uwięzionego
i opuszczonego, daje zasmakować Jego cierpienie w pretorium Piłata
i odrzucenie przez człowieka. Wreszcie zachęca, aby pójść dalej,
aż na sam szczyt Golgoty i wytrwać do końca. Chrześcijanin nie może
obojętnie przejść wobec wiszącego na krzyżu Chrystusa, musi zostać
do końca, aż się wszystko wypełni... Musi potem pomóc zdjąć Go z
krzyża i mieć odwagę spojrzeć w oczy Matce trzymającej na rękach
ciało Syna, by na końcu wreszcie zatoczyć ciężki kamień na Grób.
A potem już tylko pozostaje mu czekać na tę Wielką Noc... To właśnie
daje nam Wielki Tydzień, rozpoczynający się Niedzielą Palmową. Wejdźmy
zatem uczciwie w Misterium naszego Pana Jezusa Chrystusa...
+ – słowa Chrystusa
E. – słowa Ewangelisty
I. – słowa innych osób pojedynczych
T. – słowa kilku osób lub tłumu
E. Starsi ludu, arcykapłani i uczeni w Piśmie powstali i poprowadzili Jezusa przed Piłata. Tam zaczęli oskarżać Go: T. Stwierdziliśmy, że ten człowiek podburza nasz naród, że odwodzi od płacenia podatków Cezarowi i że siebie podaje za Mesjasza-Króla. E. Piłat zapytał Go: I. Czy Ty jesteś królem żydowskim? E. Jezus odpowiedział mu: + Tak, Ja nim jestem. E. Piłat więc oświadczył arcykapłanom i tłumom: I. Nie znajduję żadnej winy w tym człowieku. E. Lecz oni nastawali i mówili: T. Podburza lud, szerząc swą naukę po całej Judei, od Galilei, gdzie rozpoczął, aż dotąd. E. Gdy Piłat to usłyszał, zapytał, czy człowiek ten jest Galilejczykiem. A gdy się upewnił, że jest spod władzy Heroda, odesłał Go do Heroda, który w tych dniach również przebywał w Jerozolimie.
Decyzja o zbrodni katyńskiej zapadła na najwyższym szczeblu władz ZSRR. Zamordowanie polskich jeńców wojennych oraz przetrzymywanych od agresji na Polskę urzędników, polityków i przedstawicieli inteligencji było następstwem przemyślanych przygotowań, a mechanizm działań przypominał mordy dokonywane przez NKWD w okresie wielkiej czystki.
Zbrodnia katyńska była następstwem dokonanej przez ZSRR wspólnie z Niemcami agresji na Polskę. Od 17 września 1939 r. w ciągu kilkunastu dni Armia Czerwona zajęła terytorium o obszarze około 200 tys. km kw., na którym mieszkało 13 mln osób.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.