Reklama

Plebania w Eremie

Czy na warszawskie Bielany wróci życie zakonne? - Jest na to szansa - mówi ks. Wojciech Drozdowicz, proboszcz Lasku Bielańskiego. Jego plebania mieści się w... eremie pokamedulskim. Przez ponad 200 lat mieszkali tu kameduli, zakonnicy o jednej z najsurowszych reguł życia. Kościół Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny i zespół pokamedulskich eremów to jeden z najciekawszych obiektów sakralnych w Warszawie.

Niedziela warszawska 5/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Bielańska pustelnia

Od białych habitów kamedułów pochodzi nazwa dzielnicy Bielany. Do Warszawy sprowadził ich w 1639 r. król Władysław IV. On też ufundował zakonnikom teren pod kościół oraz pustelnicze eremy. Dziś świątynia Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny, która przez kilka wieków należała do kamedułów, służy bielańskiej parafii bł. Edwarda Detkensa. W domkach - pustelniach od dawna nie mieszkają już eremici, ale być może wkrótce wróci tam życie konsekrowane.

Znów zakon na Bielanach?

- Rzeczywiście są plany, aby na Bielany wróciło życie konsekrowane, ale nie chciałbym na razie zdradzać szczegółów - mówi ks. Wojciech Drozdowicz, proboszcz parafii bł. Edwarda Detkensa. Jak udało się nam nieoficjalnie dowiedzieć, przy bielańskim kościele mogliby zamieszkać członkowie któregoś ze świeckich instytutów życia konsekrowanego. Spotykaliby się na regularnej modlitwie Liturgii Godzin oraz Eucharystii w kościele.
Jak podkreśla ks. Drozdowicz, jest niemożliwe, aby na Bielany wrócili kameduli lub osiedlili się np. trapiści czy kartuzi. Kameduli prawie w ogóle nie mają nowych powołań i powoli wymierają. W funkcjonujących do dziś polskich pustelniach kamedulskich w Krakowie i Bieniszewie żyje coraz mniej zakonników. Natomiast trapiści, nieobecni w Polsce, ale mający trochę powołań na świecie, także raczej nie osiedliliby się na Bielanach. - Za głośno i za duży ruch - wyjaśnia ks. Drozdowicz.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Tłok w pustelni

Tereny wokół pokamedulskich eremów rzeczywiście dziś zupełnie nie kojarzą się z ciszą i spokojem pustelni. Zaledwie kilkadziesiąt metrów od ostatniego eremu z rzędu wznosi się okazały gmach Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, przez który dziennie przewijają się setki studentów. Z drugiej strony kościoła mieszczą się kolejne instytucje edukacyjne: liceum, gimnazjum, a także Papieski Wydział Teologiczny. Nic więc dziwnego, że od rana do wieczora tętni tam życie.
Na początku XVII w. tak oczywiście nie było. Niewielkie wzniesienie pośród lasu, gdzie rzadko ktokolwiek zaglądał, wydało się królowi Władysławowi IV idealnym miejscem dla wybudowania kamedulskiej pustelni.
5 listopada 1639 r. król przekazał więc sprowadzonym przez siebie kamedułom teren zwany wówczas Polkową Górą. Dało to początek obecnej nazwie dzielnicy, bowiem od białych habitów mniszych przyjęła się nazwa Bielany. Taką samą nazwę nadano zresztą wcześniej części Krakowa, gdzie istnieje erem kamedulski starszy od warszawskiego.

Reklama

Królewska fundacja

Pierwszą świątynią, która powstała po osiedleniu się kamedułów na warszawskich Bielanach był drewniany kościół. Władysław IV wybudował go jako wotum za zwycięstwo w kampanii smoleńskiej w 1634 r. Następca fundatora na tronie, król Jan Kazimierz, rozpoczął budowę murowanej świątyni. Jednocześnie powstawały domki pustelnicze dla zakonników. Dzięki staraniom króla uzyskano od Papieża bullę odpustową, związaną z nabożeństwem w dzień Zesłania Ducha Świętego. Dało to początek słynnej tradycji zielonoświątkowego odpustu na Bielanach.
Po abdykacji Jana Kazimierza opiekę nad kościołem przejął król Michał Korybut Wiśniowiecki. Dzień jego elekcji, 19 czerwca 1669 r., jest jednocześnie dniem poświęcenia fundamentów pod świątynię murowaną. Dzięki staraniom tego władcy, w latach 1669-1673 powstał korpus prezbiterialny kościoła, czyli prezbiterium z przyległymi pomieszczeniami: kapitularzem (miejscem zebrań zakonników), biblioteką, zakrystią i skarbczykiem. Dziś skarbczyk jest małym muzeum. Znajdują się w nim barokowe kielichy, przepiękna monstrancja, szaty liturgiczne oraz inne pamiątki niewiadomego pochodzenia, datowane na XIX w. W skarbczyku przechowywane są także: mapa Bielan z końca XVIII w., plany klasztoru i Lasku Bielańskiego z 1865 r. oraz zdjęcia kościoła sprzed II wojny światowej.
Po śmierci króla Wiśniowieckiego w kamedulskiej świątyni spoczęło jego serce, wraz z sercem jego matki. 4 marca 1710 r. został uroczyście poświęcony główny ołtarz kościoła. Prace budowlane trwały jednak nadal i ostatecznie bryła kościoła została ukończona w latach 1733-1758.
W 1864 r. nastąpiła kasata zakonu kamedułów przez rząd carski. Eremy zaczęły powoli chylić się ku upadkowi. Jednak do tego czasu kameduli prowadzili na Bielanach normalne życie pustelnicze, zgodnie ze swoją surową regułą zakonną. Milczenie, samotność, nie utrzymywanie kontaktu ze światem zewnętrznym - to tylko niektóre praktyki, które miały prowadzić kamedułów do zjednoczenia z Bogiem.

Reklama

Zajrzyj do kameduły

Każdy kameduła mieszkał w osobnym domku - pustelni. Do dziś zachowało się ich 13. Na kilku przetrwały nawet herby ich fundatorów. Domki obecnie zamieszkane są na ogół przez ludzi świeckich. Część zajmują też instytucje związane z UKSW, np. księgarnia. Można więc swobodnie zajrzeć do środka i chociaż przez chwilę poczuć się pustelnikiem.
Erem składał się z kilku pomieszczeń. Po otwarciu furtki zakonnik wchodził na niewielki dziedziniec z ogródkiem i ewentualnie pomieszczeniem gospodarczym. Dopiero z tego dziedzińca drzwi prowadziły do właściwego domku. Tu kameduła miał do dyspozycji pomieszczenie mieszkalne, bardzo skromnie urządzone. Łóżko (nie spali w trumnach!), stolik, krzesło, kilka szafek - to właściwie jedyne umeblowanie. Oprócz tego był jeszcze mały pokoik przeznaczony na kaplicę. Tutaj kameduła modlił się i, jeżeli był kapłanem, mógł odprawiać Mszę św.
Domek pustelniczy można było opuszczać tylko na Eucharystię, Liturgię Godzin w kościele i inne określone zajęcia, np. pracę w polu. Oprócz czasu największych uroczystości kameduli również wszystkie posiłki spożywali w swoich domkach. Tworzyli więc wspólnotę, ale jednocześnie zachowywali w niej konieczną dla życia pustelniczego samotność, która miała pomagać w ciągłej świadomości obecności Boga.

Wychowankami biskup i generał

Po usunięciu kamedułów z Bielan władze carskie chciały przemianować kościół na cerkiew. Wobec tych poczynań opiekę nad niszczejącym już i zagrożonym budynkiem przejęła archidiecezja warszawska. W 1904 r. ks. Michał Pogorzelski podjął się zorganizowania na Bielanach parafii. W ramach dostosowania kościoła do nowych potrzeb dobudowany został chór organowy, a ołtarz główny przesunięto w głąb prezbiterium. Pracom budowlanym patronował architekt Józef Pius Dziekoński, dzięki któremu świątynia została utrzymana w stylu późnobarokowym. 13 grudnia 1913 r. abp Aleksander Kakowski dokonał konsekracji kościoła.
W 1915 r. opiekę nad kościołem przejęli Księża Marianie. W wybudowanym obok dużym gmachu założyli słynne gimnazjum dla chłopców, którego wychowankami są m.in.: bp Zbigniew Kraszewski i... gen. Wojciech Jaruzelski. Niestety, podczas ostatniej wojny świątynia została bardzo poważnie zniszczona. 4 lata po zakończeniu wojny kościół znowu przeszedł pod zarząd archidiecezji warszawskiej i tak jest do dzisiaj. Z pewnością kościół i zespół klasztorny kamedułów jest jednym z najciekawszych i najbardziej oryginalnych obiektów sakralnych w Warszawie.

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zgorszenie w Warszawie. Tęczowe "nabożeństwo" z udziałem katolickego księdza

2024-05-20 11:25

[ TEMATY ]

homoseksualizm

Fot. You Tube / Parafia Ewangelicko-Reformowana w Warszawie

W warszawskiej parafii ewangelicko-reformowanej „pobłogosławiono” 10 par LGBT+. W wydarzeniu, oprócz duchownych ewangelickich (w tym ewangelicko-augsburskiej pastor Haliny Radacz) uczestniczył… katolicki kapłan, ks. dr hab. Adam Świerżyński, były prorektor Gdańskiego Seminarium Duchownego, profesor UKSW. W parafii ewangelicko-reformowanej „nabożeństwo” odbyło się z okazji Międzynarodowego Dnia Przeciwko Homofobii, Bifobii i Transfobii (IDAHOBIT). Na ołtarzu leżała tęczowa flaga, było kazanie, czytania, pieśni. Oprócz warszawskiego kościoła kalwińskiego, organizatorem była… Fundacja Wiara i Tęcza - ta sama, która chciała „edukować” Kościół na Światowych Dniach Młodzieży w 2016 r. w Krakowie. Mamy więc do czynienia z pewnym zawłaszczaniem przestrzeni sacrum i znaczną nadinterpretacją „Fiducia supplicans” - co podaje portal wpolityce.pl.

Śpiewaliśmy pieśni, czytaliśmy fragmenty Pisma Świętego. Halina Radacz z Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego wygłosiła kazanie. Był z nami również ks. Adam Świeżyński z Kościoła Rzymskokatolickiego - przekazał pastor Michał Jabłoński z warszawskiej parafii ewangelicko-reformowanej.

CZYTAJ DALEJ

Kard. Ryś o Jacku Zielińskim: artysta tej miary stawał przed Bogiem i śpiewał o Bogu

2024-05-20 13:06

[ TEMATY ]

Skaldowie

Kard. Grzegorz Ryś

PAP/Łukasz Gągulski

Dziś odbyły się uroczystości pogrzebowe Jacka Zielińskiego ze Skaldów. Homilię wygłosił kard. Grzegorz Ryś. „O bardzo trudnych rzeczach potraficie śpiewać w sposób prosty. To wielkość Skaldów, że o wielkich rzeczach w sposób bardzo prosty potraficie mówić” – mówił zwracając się do biorących udział we Mszy św. artystów. Zdaniem kardynała Skaldowie, odkąd istnieją, czyli blisko 60 lat, potrafią poprzez swoją twórczość rozmawiać z ludźmi, dlatego, że sami potrafią ich słuchać.

Prezydent RP odznaczył pośmiertnie Jacka Zielińskiego ze Skaldów Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski za wybitne zasługi dla kultury polskiej. Wyróżnienie z rąk Andrzeja Dudy odebrał syn muzyka Bogumił Zieliński podczas uroczystości pogrzebowych w poniedziałek w Krakowie.

CZYTAJ DALEJ

Śp. ks. Tadeusz Kasperek - proboszcz, jakich mało

2024-05-20 22:29

Katarzyna Dybeł

    Emerytowany proboszcz parafii pw. św. Piotra w Wadowicach i honorowy obywatel Miasta Wadowice ks. prałat Tadeusz Kasperek zmarł 17 maja br. w krakowskim szpitalu.

    Charyzmatyczny kapłan, ksiądz z powołania, ceniony i lubiany, obdarzony licznymi talentami, mocną osobowością i determinacją w posługiwaniu tym, których Bóg stawiał na jego drodze. Pełen niewyczerpanej energii i wciąż nowych pomysłów, zawsze otwarty i gościnny, rozmodlony i umiejący rozmodlić innych, gotowy rozmawiać z każdym niezależnie od jego poglądów, twórczy, kochający Kościół – proboszcz jakich mało. Wyjątkowy gospodarz i organizator, dla wielu przyjaciel, duchowy ojciec, spowiednik i mistrz ewangelicznego słowa. Serce i czas miał dla wszystkich, ale w centrum jego duszpasterskiej troski były dzieci i osoby chore, starsze, zmagające się z cierpieniem i niezrozumieniem. Przez ostatnie lata swego życia doświadczył krzyża ciężkiej choroby i kalectwa, który niósł w heroiczny sposób, ofiarując wiele z tego cierpienia w intencji swoich parafian.

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję