Reklama

W wolnej chwili

Biskup wyjaśnia czym są Centra Integracji Cudzoziemców

Podczas konferencji prasowej w Koszalinie wyjaśniono kontrowersje związane z powstającym Centrum Integracji Cudzoziemców w Koszalinie. - Centra nie są w żaden sposób przeznaczone do przyjmowania obcokrajowców. Pełnią niezwykłą rolę miejsc, gdzie każdy obcokrajowiec może uzyskać pomoc - podkreślił bp Krzysztof Zadarko i przewodniczący rady KEP ds. Migrantów i Uchodźców. - Nie widzę manifestacji muzułmanów, czym się nas straszy, natomiast widzę niepokojące marsze, z których przebijają hasła pełne nienawiści i antagonizowania - dodał administrator diecezji koszalińsko-kołobrzeskiej.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W siedzibie Caritas Diecezji Koszalińsko-Kołobrzeskiej odbyła się 7 września konferencja prasowa na temat "Centrum Integracji Cudzoziemców w Koszalinie". To temat, w którym dochodzi do nieporozumień i kontrowersji, co ma oddźwięk w przestrzeni społecznej miasta, jak też jednej z sesji rady miejskiej. Celem konferencji było wyjaśnienie potrzeby istnienia takiej placówki oraz ponowne omówienie zakresu jej działalności.

Uczestnikami konferencji byli bp Krzysztof Zadarko, administrator diecezji koszalińsko-kołobrzeskiej oraz przewodniczący rady KEP ds. Migrantów i Uchodźców, ks. Łukasz Bikun - dyrektor Caritas DKK, Diana Taranenko z Centrum Pomocy Migrantom i Uchodźcom w Koszalinie oraz Ali Wehbe - uchodźca z Bejrutu, dziennikarz i współpracujący z Caritas wolontariusz Europejskiego Korpusu Solidarności.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Okazją do poruszenia tematu był także 111. Światowy Dzień Migranta i Uchodźcy obchodzony w 4-5 października, podczas którego zarówno papież Leon XIV szeroko podjął ten temat w nauczaniu i modlitwie, jak również podjęła go diecezja koszalińsko-kołobrzeska - poprzez tygodniowe wydarzenia zaproponowane przez Caritas. Złożyły się na nie: Msza święta, warsztaty kulinarne wraz z jarmarkiem, wystawa plastyczna i piknik rodzinny.

Reklama

Na wstępie konferencji prasowej bp Zadarko zaznaczył, że Kościół jest wierny Ewangelii, w której Chrystus zachęca do tego, aby w obcym człowieku widzieć Jego samego solidarnego z ludźmi skazanymi na łaskę i niełaskę innych.

- Nasza relacja do obcych, jeśli nie jest nacechowana miłością, życzliwością, serdecznością i tym, co w Ewangelii nazywamy gościnnością, staje się przykrym i bolesnym wyrokiem, które w przypowieści Pan Jezus wyraża słowami „idźcie precz” skierowanymi do tych, którzy nie przyjęli migrantów i uchodźców - przestrzegał hierarcha.

Podziel się cytatem

Biskup zalecał, by w przybyszach z innych krajów dostrzegać to, co nas łączy. To zaś zakłada, że szukanie postaw godnych człowieka i dziecka Bożego. Jako najpilniejszą z potrzeb tej grupy społecznej wskazał pomoc prawną i językową, ułatwiające funkcjonowanie w naszym kraju. Te zadania podejmuje m.in. Kościół poprzez duże projekty Caritas Polska, jak też Caritas diecezjalna - poprzez Centrum Pomocy Migrantom i Uchodźcom świadczące pomoc prawną, kształceniową (szczególnie w zakresie języka polskiego), psychologiczną, integracyjną, aż po pomoc rzeczową, nierzadko na miejscu zaistniałego problemu (np. w Ukrainie).

Odnosząc się do kontrowersji, które pojawiły się w kwestii migracyjnej w przestrzeni społecznej Koszalina, jak też na jednej z sesji rady miejskiej, biskup Zadarko wyraził zaniepokojenie.

- W niektórych sytuacjach budzi się niepokój. Zwłaszcza kiedy niezrozumienie sytuacji migrantów i uchodźców u nas w Polsce i w regionie, wywołuje mnóstwo pytań, to wówczas najbardziej niepokojące jest nawoływanie przez niektóre ugrupowania i postaci z życia publicznego do protestów i agresywnego niegodzenia się na politykę migracyjną i uchodźczą - ocenił.

Podziel się cytatem
- Mnie to zjawisko osobiście bardzo niepokoi, ponieważ u podstaw tego rodzaju zachowania czy zorganizowanych akcji stoi, mam wrażenie, niedoinformowanie, a nie chciałbym powiedzieć, że zła wola. Jeśli my bowiem informujemy, że Centra Integracji Cudzoziemców nie są przeznaczone do recepcji obcokrajowców, zarówno legalnie przebywających w Polsce, jak i nielegalnie tu przybywających, w ramach relokacji czy procedury Dublin III, to tego nie wolno podważać. Mam wrażenie, że mamy do czynienia nie tyle z nieporozumieniem, co jednak z działaniami, które służą zupełnie innemu celowi. A to nie uspokoi nastrojów w naszym mieście i społeczeństwie, nie odpowie nam na fundamentalne pytanie: czy możemy czuć się bezpieczni - wskazywał bp Zadarko.

Podziel się cytatem

„Jeszcze raz powtarzam: Centra Integracji Cudzoziemców nie są przeznaczone do przyjmowania obcokrajowców, w żaden sposób. Natomiast pełnią niezwykłą rolę miejsc, gdzie każdy obcokrajowiec może przyjść i uzyskać pomoc” - podkreślił.

Biskup zauważył, że na forum miasta to nie manifestacje obcokrajowców wywołują niepokój, bo takich nie widać, ale manifestacje innych grup.

Reklama

- Nie widzę manifestacji obcokrajowców, muzułmanów, czym się nas straszy, natomiast widzę niepokojące marsze, z których przebijają słowa, odezwania i hasła pełne nienawiści i antagonizowania. To jest niepokojące. Uważam, że na ulicy nie rozwiążemy bardzo trudnego zadania, jakim jest przyjęcie obcokrajowca, który u nas już przecież jest.

Jak zastrzegł biskup, Caritas, Kościół i chrześcijanie chcą pomagać obcym niezależnie od ich statusu.

- Odnosimy to do tych, którzy legalnie tu przebywają i legalnie pracują - mówił bp Zadarko zaznaczając zarazem, że zapewnienie bezpieczeństwa w tym obszarze nie leży w kompetencjach Kościoła, lecz państwa. - My organizujemy pomoc dla wszystkich, którzy się znaleźli w Polsce, ponieważ traktujemy każdego człowieka jako kogoś, kto stoi na naszej drodze i prosi o pomoc. Nie możemy nikogo pominąć. To nie oznacza naiwności i utopijnego podejścia do migrantów i uchodźców. Wręcz przeciwnie - zgodnie z nauką Kościoła, przypominamy, że każdy migrant, każdy cudzoziemiec jest zobowiązany do przestrzegania naszego prawa, naszych reguł, kultury, bogactwa, języka.

Podziel się cytatem

Jak powiedział ks. Bikun, jedną z istotnych kwestii, co do których są niejasności, to stosunek Centrum Pomocy Migrantom i Uchodźcom liczącego około siedmiu lat działalności przy koszalińskiej Caritas do nowo powstałego Centrum Integracji Cudzoziemców, którego powołanie zarówno w Koszalinie, jak i w wielu innych miastach Polski, budzi społeczny sprzeciw wyrażany np. poprzez marsze protestacyjne.

- Caritas naszej diecezji wpisana jest w sieć Centrów Pomocy Migrantom i Uchodźcom realizowanych przez Caritas Polska. W tej sieci, w ramach Centrum Pomocy Migrantom i Uchodźcom realizujemy projekt, który nazywa się Centrum Integracji Cudzoziemców. A więc ta nasza praca skierowana do migrantów i uchodźców jest szersza niż samo Centrum Integracji Cudzoziemców - wyjaśnił dyrektor za przykład dając takie inicjatywy jak wydarzenia Tygodnia Migranta i Uchodźcy.

Podziel się cytatem

Ks. Bikun zauważył, że profil udzielanej pomocy migrantom i uchodźcom w naszym kraju się zmienia - zmniejszył się deficyt niedoborów rzeczowych, zaś główną potrzebą jest pomoc prawna. Zakres tej pomocy oraz realną potrzebę w tej kwestii dla obywateli Ukrainy przedstawiła Diana Taranenko.

Libańczyk Ali Wehbe jako najpilniejszą potrzebę wsparcia ludzi mieszkających na terenach objętych wojną i uchodźców z tamtych terenów wskazał potrzebę rzetelnej informacji na ten temat w mediach, bo dopiero nacisk opinii publicznej może według niego odmienić sytuację terenów objętych przemocą oraz los ludzi, którzy zdecydowali się pozostać w ojczyźnie.

Oceń: +2 -8

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Jan z Kęt

[ TEMATY ]

św. Jan z Kęt

Arkadiusz Bednarczyk

Cud św. Jana Kantego na obrazie z kościoła w Żołyni

Cud św. Jana Kantego na obrazie z kościoła w Żołyni

Niezwykła pracowitość, wnikliwy umysł, dobre serce – to cechy, które zjednały pobożnemu profesorowi miłość i oddanie nie tylko studentów, ale także ubogiej ludności Krakowa.

Johannes de Canti
CZYTAJ DALEJ

Wspomnienie św. Jana Kantego

O życiu św. Jana Kantego w ciągu 500 lat powstało wiele legend, które świadczą o jego popularności. Urodził się 24 czerwca 1390 r. w Kętach - miasteczku położonym u podnóża Beskidu Małego. Pierwsza wzmianka o św. Janie Kantym pochodzi z 1413 r. i widnieje w Indeksie Akademii Krakowskiej. Św. Jan miał wówczas 23 lata i był studentem Wydziału Filozoficznego AK. Studnia ukończył w 1418 r., otrzymując tytuł magistra atrium. Po przyjęciu święceń kapłańskich w 1421 r. objął posadę w Szkole Klasztornej w Miechowie. Zasłynął w tym czasie jako znakomity kaznodzieja. W wolnych chwilach przepisywał rękopisy. Były to zazwyczaj dzieła św. Augustyna, gdyż Szkoła Klasztorna opierała się na jego nauce. Święty zajmował się także muzyką, o czym świadczą odnalezione fragmenty skomponowanych przez niego pieśni dwugłosowych. W roku 1429 na prośbę przyjaciół znów powrócił do Krakowa i zaczął wykładać na Wydziale Filozoficznym AK. Od 1434 r. pełnił obowiązki prepozyta kolegiaty św. Anny w Krakowie. Wykładał wówczas logikę, fizykę i ekonomię Arystotelesa. Po uzyskaniu stopnia magistra, co odpowiada dzisiejszemu doktoratowi, św. Jan Kanty do końca swojego życia poświęcił się wykładom na Wydziale Teologicznym. Zmarł w opinii świętości w 1473 r. Jego kanonizacji dokonał w 1767 r. papież Klemens XIII. On też ustalił 20 października wspomnieniem liturgicznym o Janie Kantym. Jego relikwie spoczywają w kolegiacie św. Anny w Krakowie. Warte uwagi jest to, że św. Jan jest patronem nie tylko studentów, którym poświęcił 55 lat profesury na AK, ale także i dzieci. Był wzorem pracowitości. W ciągu swojego życia przepisał ok. 18 tys. stron. Mając 40 lat, rozpoczął studia pod kierunkiem dr. Benedykta Hesse. Studia te trwały 13 lat, a Święty stawiał sobie za cel poszerzanie swojej wiedzy o Panu Bogu. Wśród wielu cnót tradycja przekazała pamięć jego prawdomówności oraz troskę o dobre imię bliźniego. Jednakże najpiękniejszą cnotą Świętego było niewątpliwie miłosierdzie dla potrzebujących. Podczas uroczystości poświęconej Janowi Kantemu, która miała miejsce 20 października br. w kościele parafialnym w Osobnicy, homilię wygłosił rodak, profesor WSD w Szczecinie ks. Zbigniew Woźniak. To on przekazał wiernym ważne przesłanie Jana Kantego: „(...) Żywot Jana Kantego uczy postawy i obyczajów chrześcijańskich. To, co głosił, potwierdzał pokorą i swym zacnym życiem. To on, podobnie jak Jezus Chrystus (...), prowadził swoich uczniów, był obok nich i pilnował, aby dojrzeli do swojej posługi”. Tak brzmi przesłanie zwłaszcza dla pedagogów i nauczycieli i nie jest ono dzisiaj łatwe do wykonania. Bardzo często autorytet nauczyciela bywa podważany. Mimo to pedagog zobowiązany jest do przekazywania nauki i wiedzy o życiu. Jeśli nie zbudujemy życia na prawdzie, to nie ma dla nas przyszłości. Swoje słowa św. Jan Kanty potwierdzał życiem. Jako wychowawca, miał za zadanie uczyć, prowadzić i towarzyszyć. Osoba św. Jana otoczona jest wieloma legendami. Jedna z nich mówi o dziewczynie, która próbowała scalić dzban. Św. Jan pomógł go jej posklejać. Jest to piękny symbol dla naszej społeczności - obraz św. Jana scalającego nasze różne osobowości.
CZYTAJ DALEJ

Irlandia: młodzież powraca do katolicyzmu

2025-10-20 15:03

[ TEMATY ]

wiara

katolicy

młodzi katolicy

© Mirek Krajewski/Vatican Media

W Irlandii trwa powrót młodych ludzi do wiary. Wielu z nich docenia wkład Kościoła katolickiego w rozwój społeczeństwa, a ponad połowa sprzeciwia się temu by jego społeczne oddziaływanie było redukowane. W sondażach Kościół katolicki cieszy się wśród młodzieży większym zainteresowaniem niż Kościoły protestanckie i anglikański.

Zjawisko opisuje francuski tygodnik Famille Chrétienne. Jak podaje, w Irlandii Północnej, gdzie niemal wszyscy wierzący (99 proc.) identyfikują się jako chrześcijanie, to właśnie katolicyzm szczególnie przyciąga ludzi młodych. Według badania, opublikowanego 8 października przez Iona Institute for Religion and Society, zainteresowanie Kościołem katolickim dominuje we wszystkich grupach wiekowych poniżej 55 roku życia.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję