Reklama

Aspekty

Rajska uczta dla ucha

Niedziela zielonogórsko-gorzowska 33/2014, str. 1

[ TEMATY ]

festiwal

www.les-ambassadeurs.com

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

To festiwal kameralny. Wyjątkowy w programie i miejscu, gdzie muzyka trafia do słuchacza. Kościół seminaryjny Zielonogórsko-Gorzowskiego Wyższego Seminarium Duchownego wybudowany w XIII wieku idealnie oddaje charakter muzyki dawnej, którą można usłyszeć na koncertach festiwalowych.

Od początku istnienia festiwalu, a więc od 2003 r., brzmią tu w drugiej połowie sierpnia dźwięki muzyki średniowiecznej, renesansowej i barokowej. Od czterech edycji program festiwalu jest bogatszy także o utwory klasyczne i romantyczne. Na koncertach prezentowana jest muzyka i sakralna, i świecka, a także muzyka ludowa w aranżacjach przygotowanych przez wykonawców. To prawdziwa rajska uczta dla ucha zarówno dla znawców muzyki dawnej, jak i dla zwykłych mieszkańców Ziemi Lubuskiej. Tym, którzy jeszcze nie odkryli, na pewno pomoże dostrzec piękno muzyki. To jakby inny świat, bardzo różny od tego, co zwykle możemy usłyszeć na co dzień, czy to włączając radio, TV, czy nawet w kościele. Dla tych, którzy zdecydują się pójść na koncerty, może to być nawet doświadczenie spotkania z Bogiem. Karol Wojtyła pisał: „O jesteś znowu, święta łączności – Muzyko – Melodio – Muzyko! Wywiedź ścieżkami w górę Miłości to granie od dolin – Muzyko!”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Codziennie od soboty 16 sierpnia do niedzieli 24 sierpnia będą grane trzy koncerty o godz. 19, 21.45 i 22.15. Wśród wykonawców usłyszymy artystów z Polski i ze świata, m.in.: „Les Ambassadeurs” (w składzie: Alexis Kossenko – flet, Zefira Valova – skrzypce, Fabien Roussel – skrzypce, Rebecca Rosen – wiolonczela, Matthieu Boutineau – klawesyn), Maria Sanner – śpiew, Bolette Roed – flety proste, Joanna Boślak-Górniok – klawesyn, Teodoro Baù – viola da gamba, Komalé Akakpo – salterio, Étienne Galletier – teorb. W sumie muzycy dadzą 27 koncertów podczas 9 dni festiwalu. Szczegółowy program dostępny jest na stronie www.muzykawraju.pl. Organizatorami festiwalu są Fundacja Muzyki Dawnej „Canor” oraz WSD w Paradyżu.

Festiwal poprzedził „Przedsionek Raju”. Było to kilkadziesiąt koncertów wykonanych od 26 lipca w różnych miejscowościach Ziemi Lubuskiej. Muzykę dawną w wykonaniu gości festiwalu usłyszeli na swoim terytorium mieszkańcy: Świdnicy, Rokitna, Babimostu, Świebodzina, Ośna Lubuskiego, Pszczewa, Strzelec Krajeńskich, Brodów, Żagania, Kożuchowa, Głogowa, Grodowca, Gościeszowic, Łagowa, Klępska, Wysokiej, Sulęcina, Letnicy, Międzyrzecza, Nowogrodu Bobrzańskiego oraz Zielonej Góry. Kilka koncertów odbyło się także w Poznaniu i Wolsztynie.

2014-08-11 15:20

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Qui bene cantat bis orat

Niedziela rzeszowska 28/2014, str. 7

[ TEMATY ]

festiwal

Ks. Andrzej Widak

W dniach 13-15 czerwca br. w Rzeszowie odbył się XVIII Międzynarodowy Festiwal Pieśni Religijnej „Cantate Deo”. Organizatorem festiwalu jest Polski Związek Chórów i Orkiestr – Oddział w Rzeszowie, Diecezja Rzeszowska oraz Wojewódzki Dom Kultury w Rzeszowie. Przesłuchania konkursowe miały miejsce jak w roku ubiegłym w kościele farnym, dzięki życzliwości proboszcza ks. prał. Jana Szczupaka. W festiwalu w 6 kategoriach wzięło udział 20 chórów, w tym jeden ze Stropkova na Słowacji oraz jeden polsko-słowacki – „Vox Amici”. Występy chórów oceniało jury w składzie: prof. Elżbieta Wtorkowska z Akademii Muzycznej w Bydgoszczy (przewodnicząca), prof. Milan Pazurik z Uniwersytetu Mateja Bela w Bańskiej Bystrzycy oraz ks. dr Andrzej Widak z Rzeszowa. Każdy z chórów prezentował repertuar składający się z utworów religijnych a cappella. Zespoły mogły wykonać także jeden utwór z towarzyszeniem instrumentalnym. Przesłuchania konkursowe miały miejsce13 i 14 czerwca br. 15 czerwca zostały ogłoszone wyniki festiwalu. Nagrodę Grand Prix otrzymał Sanocki Zespół Wokalny „Soul” (dyr. Monika Brewczak). W kategorii chórów dziecięcych wyróżnienie za występ otrzymał Chór Państwowej Szkoły Muzycznej I stopnia w Leżajsku (dyr. Iwona Ćwikła). W kategorii chórów młodzieżowych do lat 25 I miejsce przyznano Chórowi „Portamento” ze Starachowic (dyr. Bożena Magdalena Mrózek), II – Chórowi II LO im. M. Kopernika w Mielcu (dyr. Antoni Stańczyk), III – Chórowi Młodzieżowemu I LO im. S. Konarskiego w Mielcu (dyr. Paweł Lis). W tej kategorii wyróżnienia za udział otrzymały również dwa zespoły prowadzone przez Wiesława Pyzię: Chór „Pryma” przy Zespole Szkół Spożywczych oraz Chór „Dominanta” III LO im. Cypriana Kamila Norwida w Rzeszowie. W kategorii chórów męskich i żeńskich I miejsce zdobył Podkarpacki Chór Męski (dyr. Grzegorz Oliwa), III – Chór Męski „Melodia” z Mielca (dyr. Antoni Stańczyk). II miejsca nie przyznano. Najliczniejsza grupa zespołów zaprezentowała się w kategorii chórów mieszanych. W tej kategorii nie zostało przyznane I miejsce, II miejsce ex aequo zajęły Chór „Harmonia” z Mikołowa (dyr. Elżbieta Krusz) oraz Chór Mieszany „Sonores” z Sanoka (dyr. Monika Brewczak), III miejsce ex aequo – Chór Mieszany „Fraza” z Kosiny (dyr. Katarzyna Sobas-Klocek) oraz Chór Nauczycielski „Akord” ZNP i SCK z Mielca (dyr. Paweł Lis). W tej kategorii wystąpiły również: Chór Kameralny „Camerata” z Soniny (dyr. Ewa Drewniak) oraz Chór Mieszany „Cantus” z Trzciany (dyr. Łukasz Adamus). W kategorii chórów akademickich wyróżnienie za występ otrzymał Chór Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Krośnie (dyr. Iwona Tylka). W kategorii chórów kameralnych I miejsce zdobył Sanocki Chór Kameralny z Sanoka (dyr. Bożena Przystasz), II miejsce – Polsko-Słowacki Chór Kameralny „Vox Amici”. Wyróżnienie za udział otrzymał Chór Kameralny „Camerata” z Soniny. Jury festiwalu przyznało również nagrodę specjalną, którą otrzymała dr Bożena Magdalena Mrózek jako wyróżnienie za osobowość dyrygenta i wkład w rozwój chóralistyki. Jak co roku festiwalowi towarzyszył koncert. Tym razem wzięły w nim udział cztery chóry: Chór Akademicki Politechniki Rzeszowskiej (dyr. Justyna Szela-Adamska), Chór „Vox coelestis” Wyższej Szkoły Zarządzania i Informatyki w Rzeszowie (dyr. Agnieszka Tomaszek), Chór łańcuckiej Fary (dyr. Michał Horodecki) oraz Strzyżowski Chór Kameralny (dyr. Grzegorz Oliwa). W programie zostały wykonane utwory sakralne kompozytorów polskich. Mszy św., która była centrum festiwalu a zarazem zwieńczeniem wysiłków i zmagań uczestników przewodniczył bp Kazimierz Górny. Festiwal ma swoje ważne miejsce na mapie kulturalnej Polski i przyczynia się do propagowania i rozwoju chóralistyki. Dzieło XVIII Festiwalu Pieśni Religijnej „Cantate Deo” to trud pracy jego organizatorów a szczególnie Marii Troniny-Telichowskiej, która jest kierownikiem organizacyjnym festiwalu, oraz prof. Grzegorza Oliwy, jego dyrektora artystycznego. Instytucjami wspomagającymi i finansującymi festiwal były: Diecezja Rzeszowska, Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego, Zarząd Miasta, Wojewódzki Dom Kultury oraz Parafia Farna pw. św. Wojciecha i Stanisława w Rzeszowie.
CZYTAJ DALEJ

Kalendarz Adwentowy: Ogień Eliasza, światło Jana

2025-12-12 21:00

[ TEMATY ]

Kalendarz Adwentowy 2025

Bożena Sztajner/Niedziela

• Syr 48, 1-4. 9-11 • Mt 17, 10-13
CZYTAJ DALEJ

Myśl na tydzień - bp Piotr Kleszcz OFMConv

2025-12-15 14:52

[ TEMATY ]

Myśl na tydzień

Bp Piotr Tomasz Kleszcz

eposkopat.pl

Biskup Piotr KLESZCZ OFMConv - Biskup Pomocniczy Archidiecezji Łódzkiej

Biskup Piotr KLESZCZ OFMConv - Biskup Pomocniczy Archidiecezji Łódzkiej
23.12.2025 – 29.12.2025 Bóg wymaga od nas miłości, dlatego że On pierwszy nas miłością obdarował. Wyjątkowo doświadczamy tego w okresie świąt Bożego Narodzenia – świąt miłości Boga.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję