Reklama

Niedziela Łódzka

10 lat metropolii łódzkiej

29 czerwca archidiecezja łódzka świętuje kilka rocznic. Dwie pierwsze związane są z rokiem 2004, kiedy ustanowiona została metropolia łódzka, a abp Władysław Ziółek przyjął z rąk Jana Pawła II paliusz – symbol władzy metropolity. Trzecia – to rocznica przyjęcia paliusza przez obecnego metropolitę, abp. Marka Jędraszewskiego

Niedziela łódzka 26/2014, str. 8

[ TEMATY ]

rocznica

Łukasz Głowacki

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Koniec drugiej dekady XX wieku był dla Łodzi czasem wielkiego awansu. Siłę Łodzi doceniono podczas podziału administracyjnego w niepodległej od kilku miesięcy ojczyźnie – została stolicą województwa łódzkiego. Ważne wydarzenia dotyczyły także Kościoła w Łodzi. Historycznie były to tereny należące do archidiecezji gnieźnieńskiej, w połowie XVIII wieku część z nich (razem z Łodzią) stała się częścią diecezji włocławskiej. Po Kongresie Wiedeńskim większość ziem trafiła do archidiecezji warszawskiej, a trzy dekanaty i dwie parafie – do diecezji kujawsko-kaliskiej. I wojna światowa, kiedy miasto przechodziło z rąk do rąk, stała się – paradoksalnie – początkiem diecezji łódzkiej. O jej utworzenie starał się arcybiskup warszawski Aleksander Kakowski. To właśnie on powołał w 1915 roku wikariat generalny z siedzibą w Łodzi. Chodziło o dobrą komunikację w dekanatach objętych okupacją niemiecką.

Machina wojenna ruszyła zatem młyny historii Kościoła. Po odzyskaniu niepodległości dużo łatwiej było zauważyć specyfikę pracy duszpasterskiej w regionie, w którym dominował wielki przemysł i robotnicy. Nie bez znaczenia był także fakt, że premierem był wówczas Leopold Skulski (były prezydent Łodzi), nuncjuszem Achilles Ratti (późniejszy papież Pius XI), a idea utworzenia diecezji łódzkiej miała poparcie nie tylko kard. Kakowskiego, ale także większości polskich biskupów (o czym świadczą wyniki ankiety z 1920 roku).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Nie trzeba było szukać kościoła odpowiedniego na katedrę – wybudowany niedawno, okazały kościół św. Stanisława Kostki nadawał się w sam raz. Z dobrej strony pokazali się też przedsiębiorcy – Karol Scheibler podarował dom z ogrodem przy ul. Piotrkowskiej i posesję przy ul. Bocznej, a Julian Heinzl – działkę budowlaną na rogu Piotrkowskiej i ks. Skorupki.

Na takim gruncie można było budować. 10 grudnia 1920 roku papież Benedykt XV powołał do życia diecezję łódzką z siedzibą w Łodzi. W jej skład wchodziło 5 dekanatów (łódzki miejski, łódzki zamiejski, łęczycki, kłodawski i brzeziński), 67 parafii, 126 księży i 522091 wiernych. Administratorem diecezji został kard. Kakowski, ale już 11 kwietnia 1921 roku papież mianował ks. Wincentego Tymienieckiego pierwszym ordynariuszem łódzkim. 5 lat później diecezja powiększyła się o tereny z likwidowanej wówczas diecezji kujawsko-kaliskiej. W efekcie stolicę w Łodzi miało 13 dekanatów, 105 parafii, 193 księży i prawie 900 tysięcy wiernych.

Reklama

Aż do 1992 roku struktura diecezji łódzkiej nie ulegała większym zmianom – przetrwała II wojnę światową i czas zniewolenia sowieckiego. Jednak pod koniec XX wieku zmiany były konieczne. Przez cały okres PRL rozrastały się największe miasta regionu, a ówczesne władze nie chciały się zgodzić na tworzenie nowych parafii i budowanie kościołów. Te szykany przestały blokować rozwój Kościoła dopiero po 1989 roku.

25 marca 1992 roku papież Jan Paweł II ogłosił bullę „Totus Tuus Poloniae Populus”, która wprowadzała nowy podział administracyjny Kościoła w Polsce. Łódź została wtedy stolicą archidiecezji, która nie należała już do metropolii warszawskiej, ale bezpośrednio podlegała Stolicy Apostolskiej. Ówczesny ordynariusz łódzki, Władysław Ziółek, wyniesiony został do godności arcybiskupa, a katedra stała się archikatedrą. Jednocześnie północna część diecezji łódzkiej została włączona do nowej diecezji łowickiej. Obowiązujący do dzisiaj kształt archidiecezja łódzka przyjęła 25 marca 2004 roku. Papież Jan Paweł II ustanowił wtedy nową prowincję kościelną ze stolicą w Łodzi (należą do niej archidiecezja łódzka i diecezja łowicka), a ordynariusz łódzki otrzymał tytuł metropolity. Abp Władysław Ziółek przyjął paliusz, symbol władzy metropolity, 29 czerwca 2004 roku w Rzymie, z rąk Ojca Świętego Jana Pawła II.

Następca abp. Władysława Ziółka, abp Marek Jędraszewski przyjął paliusz 29 czerwca 2013 roku z rąk papieża Franciszka. Uroczystość odbyła się w Bazylice św. Piotra w Rzymie. Papież Franciszek przypomniał w homilii trzy wymiary zaangażowania Następcy św. Piotra – umacnianie w wierze, miłości i jedności.

2014-06-25 15:04

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

100 lat temu urodziła się Wisława Szymborska, poetka ery przedinternetowej

"Przechodniu, wyjmij z teczki mózg elektronowy i o losie Szymborskiej podumaj przez chwilę" - zachęcała potomnych poetka, która w swoim własnym życiu z dużą nieufnością odnosiła się do nowinek technologicznych. 100 lat temu, 2 lipca 1923 r., urodziła się Wisława Szymborska, która perspektywę rozwoju sztucznej inteligencji łączyła z końcem sztuki.

W wierszu "Nagrobek" Szymborska zakłada, że w przyszłości „mózgi elektronowe” staną się codziennością. Sama jednak nie ekscytowała się specjalnie możliwościami, jakie daje ludzkości nowoczesna technika.

CZYTAJ DALEJ

Kraków: 14. rocznica pogrzebu pary prezydenckiej Marii i Lecha Kaczyńskich

2024-04-18 21:40

[ TEMATY ]

abp Marek Jędraszewski

para prezydencka

Archidiecezja Krakowska

– Oni wszyscy uważali, że trzeba tam być, że trzeba pamiętać, że tę pamięć trzeba przekazywać, bo tylko wtedy będzie można budować przyszłość Polski – mówił abp Marek Jędraszewski w katedrze na Wawelu w 14. rocznicę pogrzebu pary prezydenckiej Marii i Lecha Kaczyńskich, którzy razem z delegacją na uroczystości 70. rocznicy Zbrodni Katyńskiej zginęli pod Smoleńskiem 10 kwietnia 2010 r.

Nawiązując do spotkania diakona Filipa z dworzaninem królowej Kandaki, abp Marek Jędraszewski w czasie homilii zwrócił uwagę, że prawda o Chrystusie zapowiedzianym przez proroków, ukrzyżowanym i zmartwychwstałym, trafia do serc ludzi niekiedy odległych tradycją i kulturą. – Znajduje echo w ich sercach, znajduje odpowiedź na ich najbardziej głębokie pragnienia ducha – mówił metropolita krakowski. Odwołując się do momentu ustanowienia przez Jezusa Eucharystii, arcybiskup podkreślił, że Apostołowie w Wieczerniku usłyszeli „to czyńcie na moją pamiątkę”. – Konieczna jest pamięć o tym, co się wydarzyło – o zbawczej, paschalnej tajemnicy Chrystusa. Konieczne jest urzeczywistnianie tej pamięci właśnie w Eucharystii – mówił metropolita zaznaczając, że sama pamięć nie wystarczy, bo trzeba być „wychylonym przez nadzieję w to, co się stanie”. Tym nowym wymiarem oczekiwanym przez chrześcijan jest przyjście Mesjasza w chwale.

CZYTAJ DALEJ

Ks. Halík na zgromadzeniu COMECE: Putin realizuje strategię Hitlera

2024-04-19 17:11

[ TEMATY ]

Putin

COMECE

Ks. Halík

wikipedia/autor nieznany na licencji Creative Commons

Ks. Tomas Halík

Ks. Tomas Halík

Prezydent Rosji Władimir Putin realizuje strategię Hitlera, a zachodnie iluzje, że dotrzyma umów, pójdzie na kompromisy i może być uważany za partnera w negocjacjach dyplomatycznych, są równie niebezpieczne jak naiwność Zachodu u progu II wojny światowej - powiedział na kończącym się dziś w Łomży wiosennym zgromadzeniu plenarnym Komisji Episkopatów Wspólnoty Europejskiej (COMECE) ks. prof. Tomáš Halík. Wskazał, że „miłość nieprzyjaciół w przypadku agresora - jak czytamy w encyklice «Fratelli tutti» - oznacza uniemożliwienie mu czynienia zła, czyli wytrącenie mu broni z ręki, powstrzymanie go. Obawiam się, że jest to jedyna realistyczna droga do pokoju na Ukrainie”, stwierdził przewodniczący Czeskiej Akademii Chrześcijańskiej.

W swoim wystąpieniu ks. Halík zauważył, że na europejskim kontynentalnym zgromadzeniu synodalnym w Pradze w lutym 2023 roku stało się oczywiste, że Kościoły w niektórych krajach postkomunistycznych nie przyjęły jeszcze wystarczająco Vaticanum II. Wyjaśnił, że gdy odbywał się Sobór Watykański II, katolicy w tych krajach z powodu ideologicznej cenzury nie mieli lub mieli minimalny dostęp do literatury teologicznej, która uformowała intelektualne zaplecze soboru. A bez znajomości tego intelektualnego kontekstu niemożliwe było zrozumienie właściwego znaczenia soboru. Dlatego posoborowa odnowa Kościoła w tych krajach była przeważnie bardzo powierzchowna, ograniczając się praktycznie do liturgii, podczas gdy dalszych zmian wymagała mentalność.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję