Reklama

Jan Paweł II

Papież dał mi złote schody

O duszpasterstwie młodych, kreatywności na co dzień, komplementarności ostatnich papieży i o uzdrowieniu brata z o. Janem Górą OP rozmawia ks. Ireneusz Skubiś

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

KS. IRENEUSZ SKUBIŚ: – Wielu z nas zastanawia się, skąd Ojciec bierze siłę i napęd do wielkich działań duszpasterskich, przez lata pełnych zbiorowego entuzjazmu młodych ludzi – wokół tyle trudnych sytuacji, dotykających również ich. Gdzie – Ojca zdaniem – są motywy życia i nadziei dla Polski dzisiaj...?

Reklama

O. JAN GÓRA OP: – To bardzo trudne w czasie konsumizmu, ale musimy być mocni mocą wiary. Nie wiem, czy jestem dobrym wychowawcą, bo idę do góry, jestem bardzo wymagający. Zwrócono mi uwagę kilka dni temu, że trzeba by się zniżyć i zredukować wymagania, bo w ciele Pan Jezus przyszedł do człowieka. Walczę w sobie, bo moją pasją jest praca. Uważam, że jestem ze starej szkoły dominikańskiej, w której studium i formacja są napędem do tworzenia wizji. Mnie interesuje wizja Lednicy, wizja młodego człowieka. Kiedy pojechałem do Ameryki i opowiadałem o Lednicy, ich to kompletnie nie interesowało. Oni żyli wczoraj, a mnie interesuje jutro – jutro wiary, motywy życia i nadziei, to, jak przekazać młodym, że Chrystus jest atrakcyjny; że życie z Chrystusem jest super, że życie w łasce i w czystości to jest właśnie to. Mówię: słuchajcie, życie w czystości rodzi człowieka radosnego, życie w erotyce – smutnego. Lednica ze swoją formacją jest jakąś odpowiedzią na to, bo ma na względzie całościową wizję człowieka, człowieka rozwiniętego emocjonalnie, intelektualnie, ale i charakterologicznie. Teraz nie zwraca się na to uwagi. Nie lubimy stawiać sobie wymagań. Tymczasem te sfery muszą być uwzględnione: intelekt, charakter, wola i emocje. Bardzo wielu młodych ludzi jest poranionych emocjonalnie, z niepełnych rodzin, nie znają miłości ojca, matki. Wierzę w Lednicę i w to, co Papież mi dał – to złote słowa, złote schody. One będą i już są jakąś wizją i rozwiązaniem.

– „Złote schody” – dobre i piękne wyrażenie. Jak takie złote schody pokazać dzisiejszemu młodemu Polakowi?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

– Myślę, że trzeba być autentycznym. Przede wszystkim nie można obrażać się na świat. Trzeba zachowywać się autentycznie jak Jan Paweł II, tzn. być sobą. Jeżeli Papież mi powiedział: „Żyj tak, aby ludzie pytali cię o Boga”, to ja w sobie muszę mieć pompę, która mnie napędza i daje mi siłę do tego, aby żyć radośnie. Ostatni dokument papieża Franciszka mówi o radości wiary: nie czekajcie, nie bawcie się w struktury, idźcie, lepsze są błędy popełnione w waszym entuzjazmie niż zasklepienie w strukturach i siedzenie. Myślę, że tak powstała Lednica i w ogóle całe moje duszpasterstwo. Jestem człowiekiem, który urodził się nielegalnie w katolickiej rodzinie, nielegalnie poszedł do zakonu, nielegalnie skończył studia w zakonie, nielegalne prowadził duszpasterstwo szkół średnich, a potem akademickie. Za naszych czasów wszystko było nielegalne. I to nauczyło nas twórczości. Trzeba być kreatywnym, trzeba mieć siłę przebicia, trzeba wygrać wyścig z czasem, zaskoczyć świat propozycjami.

– Był Jan Paweł II, był Benedykt XVI, jest papież Franciszek...

Reklama

– Bogu niech będą dzięki. Nie ma między nimi konkurencji, jest „komplementarność”. Z początku obrażałem się na Benedykta XVI, że nie jest Janem Pawłem II, ale on jest „komplementarny”. Jak powiedział, akceptując Lednicę: „Courage!” – to mówię: jest fantastycznie! A teraz Franciszek – oni po prostu układają się i nie redukują, ale pokazują wielkość Jana Pawła II w przestrzeni świętego obcowania.

– Niektórzy widzą rozbieżność między pontyfikatami, inni zaś – jak Ojciec – komplementarność...

Reklama

– To nie są konkurencyjne postaci i działania. Czuję to na własnej skórze, widzę, jak jeden dopełnia drugiego. Cieszę się z dynamiki rozwoju, ale najważniejsze jest to, że nie niwelują Jana Pawła II. Po prostu on żyje w przestrzeni świętych obcowania i ustawił im całe życie. Ja zacząłem duszpasterstwo, kiedy został wybrany Jan Paweł II. Całe moje życie jest w świetle jego pontyfikatu. Błogosławił, święcił gitarę dla młodzieży, zawsze coś dawał. Mówiłem: – Musi mi Ojciec coś dać, bo jak przyjadę do Poznania, to na lotnisku muszę coś pokazać telewizji, czekają z kamerą. Muszę coś pokazać. – Stasiu (kard. Dziwisz – przyp.), daj mu coś – mówił i zawsze coś dawał. Woziłem świece, krzesełka, co się dało! Papież był medialny, rozumiał znaczenie drobnych gestów. Myśmy to wszystko świetnie czytali. Chciałbym podkreślić to, że on żyje. Codziennie z nim rozmawiam, jemu się zawierzam, proszę, żeby mnie prowadził. Przede wszystkim uzdrowił cudownie mojego brata, umierającego na listeriozę – chorobę odzwierzęcą, zapalenie mózgu – w Berlinie, stałem i powiedziałem, że umiera, i na biurku odprawiłem Mszę św. za przyczyną Jana Pawła II. I stale go prosiłem. Po trzech tygodniach nieprzytomności mój brat obudził się i żyje, zrewidował swoje życie, pojechaliśmy podziękować na grób Jana Pawła II.

– To drogocenne, wielkie świadectwo. Ale co robić dziś, kiedy znaleźliśmy się w bardzo trudnej sytuacji, także gospodarczej, gdy wszystko przestało być polskie, upada kultura – na czym budowałby teraz Jan Paweł II?

Reklama

– Owoce kontemplacji Jana Pawła II nie umierają i nie starzeją się. Myślę, że wielkim dziełem naszego narodu jest solidarność. Ona powinna stać się cnotą, cechą naszego współdziałania. Myśmy jeszcze tego nie wyeksploatowali, nie skonsumowali pozytywnie tego słowa i tej rzeczywistości. Nie umiemy być dla siebie braćmi, siostrami, depczemy swoją godność. Solidarność jest wielką studnią głębinową Polaków, na którą wskazał palcem Jan Paweł II, a z której nie umieliśmy skorzystać. To wielki skarb. To plon naszej ziemi, serc, umysłów. Solidarność – to nie miniona rzeczywistość, ale wielka przyszłość, w której odnajdujemy wszystko, co głosił Jan Paweł II. Przede wszystkim godność człowieka, nadzieja, zaufanie do drugiego człowieka. Mamy to wszystko w chrześcijaństwie, a Papież umiał z niego wydobywać wielkie skarby nadziei. Pamiętamy, jak mówił młodzieży: wyobraźmy sobie, że po Jeziorze Lednickim chodzi Chrystus... Dopóki Piotr patrzył Chrystusowi w oczy, szedł po wodzie, jakby to była udeptana ziemia... Poza solidarnością Papież pragnie przekonać ludzi, żeby być darem bezinteresownym dla siebie nawzajem – wtedy przeskoczymy siebie, nasze myślenie i działanie, naszą krótkowzroczność. To są te złote schody, które mamy na Lednicy.

– Pokazuje Ojciec, że Jan Paweł II to człowiek kultury, także tej najbardziej polskiej, która doprowadziła nasz kraj do powrotu na mapę Europy.

– Strasznie przejąłem się tym, że Papież powiedział, iż wiara musi być przełożona na kulturę, bo jeżeli nie jest przełożona, to nie jest rzeczywistością do końca przemyślaną, dojrzałą i pełną. Pamiętam przemówienie w UNESCO, kiedy Ojciec Święty mówił o mocy polskiej kultury, która przetrwała rozbiory. Dążę do tego, aby Lednica stworzyła własną kulturę. Mamy własny krój ornatu, własne tańce i śpiewy. Dążę do tego, żeby był cały ryt – żeby wiarę przełożyć na kulturę. To jest moja pasja – wielkie zadanie. Ale to nam wcale nie koliduje z solidarnością.

– Bo to jest wpisywanie wielkich wartości w strukturę młodej Polski. Wydaje się, że trzeba czasem zakrzyknąć oddolnie, gdy się ma możliwość krzyknięcia – a Ojciec ma. „Solidarność”, która wybuchła w 1980 r., była krzykiem oddolnym i dlatego była tak silna, że ruszyła mur berliński...

Reklama

– Ciekawe, jak Wojtyła przewidział to w swojej książce „Osoba i czyn”, jak najpierw teoretycznie opracował solidarność. Jest ona najbardziej autentyczną postawą. Solidarność wydaje mi się najlepszym sztandarem przyszłości dla nas, Polaków.
Kiedyś w czasie obiadu rozmawiamy o Lednicy i Papież mówi: „Tego Gutenberga przemień na obraz i na wizję. Dzisiejsi ludzie muszą zobaczyć, muszą mieć obraz Gutenberga”. Nie mogłem zaskoczyć, o co mu chodzi. „No to, co jest napisane, musi być wielką wizją porywającą. Chciałbym, żeby to nadal było nad Lednicą, żeby to była wielka, porywająca wizja miłości Bożej, wyboru Chrystusa”. Papież w wielu aspektach był niezwykle do przodu. Przejąłem się bardzo jego wizją, odwagą działania. A jeszcze później zwracał uwagę na godność ludzi. Wydawałoby się, że mamy to za sobą, że dzisiaj nikt nikogo nie depcze, że ludzie są kulturalni. Są jednak bardzo perwersyjne sposoby niszczenia godności ludzkiej, od szkół, przedszkoli zaczynając. On patrzył na wszystko pogodnie i z nadzieją. Jak człowiek z nim rozmawiał, to świat nie istniał.
Co on miał takiego – to zrośnięcie z klęcznikiem. Denerwowałem się, bo chciałem go uściskać, a on klęczał... Był tu, ale go tu nie było, był tam. Mnie imponowało, że ma w sobie tyle siły. Mruczał coś do siebie, z kimś rozmawiał. Ks. Stanisław go czasem uspokajał, brał za rękę... To był też mistyk. Nie był dewotem, ale był święty i pobożny. To jest dla mnie ważne.

– Niewątpliwie jesteśmy intelektualnie, duchowo, wewnętrznie zachwyceni Janem Pawłem II. Był człowiekiem niezwykłego formatu. Ojciec ma zapewne jakąś wizję duszpasterstwa, któremu będzie przewodził Jan Paweł II.

Reklama

– Tak, to jest moje marzenie. Jan Paweł II jest światłem. Jak jadę z Poznania przez Częstochowę na Jamną i widzę czasami grupy ludzi, młodych chłopaków i dziewczęta, stojących i nic nierobiących, to myślę czasami, dlaczego nie znajdzie się ktoś, kto by gwizdnął: chłopcy, robimy świetlicę, możemy grać w piłkę, możemy czytać Jana Pawła II razem. Jak Mieszko wybrał Chrystusa i stała się Polska, tak gdy młodzi na Lednicy wybierają Chrystusa, powstaje nowy świat, nowi ludzie, nowa przestrzeń. Ludzie nie do końca wierzą w potęgę metafizycznego aktu decyzji. Jestem uformowany u dominikanów – ta decyzja to jest akt, wolny wybór, to determinuje człowieka. U początków Lednicy przeczytałem książkę Amerykanina o chrzcie Polski. Mówił, że chrzest Polski był na Lednicy i że Mieszko wyborem Chrystusa zdecydował o przyszłości Polski. Zrozumiał, że Chrystus będzie mocniejszym Bogiem niż wszyscy inni dotychczasowi bogowie, zmienił świat, stworzył Polskę. I dlatego na każdej Lednicy jest wybór Chrystusa, i dlatego chcę, aby ten wybór się powtarzał, bo ona ma moc piorunującą. To jest coś nieprawdopodobnego, metafizycznego. Wybór Chrystusa prowadzi zawsze biskup, a jego rota jest zatwierdzona w Watykanie. To jest moje wewnętrzne przekonanie: doprowadzić młodzież do wyboru Chrystusa.

– To bardzo cenne, ale jak to zrobić? Jakie Ojciec ma propozycje?

– Widzę dwie. Pierwsza – jako ruch lednicki. To sugestia kard. Ryłki, z którym się zaprzyjaźniłem, jako młodym księdzem, jeszcze w czasie VI Światowego Dnia Młodzieży. Wezwał mnie kiedyś i mówi: Lednica ma się stać ogólnopolskim ruchem – minimum organizacji, maksimum zaangażowania i entuzjazmu. Ale na bazie tego powstaje wspólnota lednicka, która domaga się głębszego zaangażowania ludzi i która pociągnie wszystko. Ruch sam się nie zrobi, muszą być liderzy. Wychowanie liderów jest rzeczą niezwykle trudną, bo dzisiaj ludzie nie mają odwagi podejmować ryzyka bycia liderem. Lepiej się nie wychylać, mieć spokojniejsze życie. Ale ja szukam liderów ze świecą. Mam szkołę liderów, jestem zapatrzony w harcerstwo. Hermanice są niedaleko Górek Wielkich, gdzie bohaterowie książek Kamińskiego na Buczu spędzali ostatnie wakacje 1939 r. Chodzę za tym, piszę do prezydenta. Chodzę i molestuję wszystkich, żeby trzy przepiękne budynki, które tam wybudowano, odnowić. Po wojnie było tam prewentorium, a teraz nic się nie dzieje, dom niszczeje. Tam było gniazdo inteligencji polskiej, orląt.

– W Górkach Wielkich mieszkała Zofia Kossak. Ta znana pisarka czyniła starania o reaktywowanie „Niedzieli”. Po Powstaniu Warszawskim przybyła do Częstochowy i razem z ks. dr. Antonim Marchewką, moim poprzednikiem, prosiła bp. Teodora Kubinę o wznowienie „Niedzieli”. Potem wyjechała z kraju, bo groziło jej aresztowanie.

– Jej wnuczka jest w Górkach Wielkich. Odrestaurowano tam „Kossakówkę”, proponowane są programy kulturalne. Ale budynki harcerskie niszczeją. Uważam, że naszemu ruchowi potrzeba trochę ducha harcerskiego, bo harcerstwo to służba, obowiązek, a nie tylko opłacalność czy przyjemność. Takich ludzi wychowujemy.

2014-04-15 12:33

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Tylko prawda wyzwala

[ TEMATY ]

Jan Paweł II

prawda

W zamieszkach, w konfliktach, w „diabelskich kalkulacjach” i na wojnie, prawda ginie pierwsza. Jesteśmy świadkami tej starej zasady obserwując wydarzenia na Krymie i sposób myślenia, argumentacji oraz mówienia i działania władz Rosji. Prawda ginie na naszych oczach, przy równoczesnej zmowie milczenia cywilizowanego świata. Jeśli nie ma miejsca dla prawdy w życiu osobistym i społecznym oraz międzynarodowym, zaczyna panoszyć się fałsz, błąd i wielopostaciowe kłamstwo, ubierane w szaty wolności rozumianej jako anarchia, tolerancji zacierającej granice między dobrem i złem oraz pluralizmu wrzucającego do jednego „worka” różnorakie przeciwieństwa. Brak prawdy w życiu moralnym prowadzi do relatywizmu, zaś w życiu intelektualnym do agnostycyzmu i sceptycyzmu. Całe zaś życie człowieka pozbawionego prawdy zmierza do bezsensu, absurdu i nihilizmu. Prawda w jej klasycznym rozumieniu oznacza zgodność tego, co myśli się i mówi, z tym, co jest w rzeczywistości. Człowiek nie tworzy prawdy, ale powinien ją poszukiwać i odkrywać na różnych drogach. Niezmordowanym obrońcą prawdy w życiu osobowym i społecznym był bł. Jan Paweł II. 1. PRAWDA JEST GENETYCZNIE I MERYTORYCZNIE PODSTAWOWĄ WARTOSCIĄ Jan Paweł II przypomina, że prawda ma charakter uniwersalny, absolutny, obiektywny i niezmienny (Encyklika Veritatis splendor, nr 60; dalej VS). Zdaniem Papieża podstawowym powołaniem każdego człowieka jest poszukiwanie prawdy, która go przekracza, o czym świadczy starożytna tradycja filozoficzna. Człowiek poruszany wewnętrzną potrzebą rozpoznania sensu własnego istnienia, od początku poszukiwał przede wszystkim prawdy o sobie (Encyklika Fides et ratio, nr 1. 5; dalej FR). Ta podstawowa potrzeba sprawia, że proces poszukiwania i poznawania prawdy jest „rozpisany” na całe ludzkie życie, stając się jednym z wymiarów ludzkiego powołania, przez co człowieka można określić „jako tego, który szuka prawdy” (FR, nr 28). Papież wskazuje, że celem poszukiwania prawdy „nie jest tylko poznanie prawd cząstkowych, dotyczących faktów lub zagadnień naukowych; człowiek dąży nie tylko do tego, aby w każdej ze swych decyzji wybrać prawdziwe dobro. Jego poszukiwanie zmierza ku głębszej prawdzie, która może mu ukazać sens życia; poszukiwanie to zatem może osiągnąć cel jedynie w absolucie. Dzięki przyrodzonej zdolności myślenia człowiek może znaleźć i rozpoznać taką prawdę” (FR, nr 33). Zdaniem Jana Pawła II prawda, w tym prawda o osobie (zasadnicza i poniekąd najciekawsza) jest poznawalna, wbrew różnym współczesnym stanowiskom. Papież staje po stronie tych, którzy wierzą w siłę poznawczą ludzkiego umysłu. Poszukiwanie prawdy dokonuje się na dwóch uzupełniających się drogach: rozumu i wiary. Dlatego też Ojciec św. apeluje w swoim nauczaniu, o zasadę jednoczącą ludzkie poznanie, wskazując na pozytywne antropologiczne implikacje wynikające z syntezy wiary i rozumu. Zdając sobie sprawę z radykalnych różnic - epistemologicznej i metodologicznej - jakie zachodzą między filozofią (rozum) i teologią (wiara), dostrzega zarazem bogate przenikanie się treściowe tych dróg poznania. Dlatego nawołuje do głębokiej i spójnej syntezy prawd wiary i rozumu. Prawda w papieskim nauczaniu jawi się jako wartość łącząca porządek rozumu z wiarą. Prawda pomaga przezwyciężyć sztuczny rozdział między rozumem i wiarą zainicjowany przez przesądny racjonalizm (FR, nr 45). Jak przypomina Ojciec św., „prawda nie może zaprzeczać prawdzie”(FR, nr 53), przeto czymś normalnym powinna być jedność rozumu i wiary na płaszczyźnie prawdy (FR, nr 79). Po tych wstępnych twierdzeniach dotyczących prawdy zasygnalizujemy teraz różnorakie konteksty poznawania i funkcjonowania prawdy w życiu indywidualnym i społecznym. Uwzględnimy relacje prawdy do innych wartości, takich jak: dobro; wolność; sumienie; miłość; autokonstytucja osoby; prawo stanowione; odpowiedzialność oraz moralność. PRAWDA A DOBRO. Ojciec Święty podkreśla ścisły związek prawdy i dobra. Prawda wyzwala dobro. Prawda i dobro przenikają się wzajemnie. Jak zauważa Edward Kaczyński: „prawda jest pewnym dobrem, w przeciwnym razie nie stanowiłaby przedmiotu dążeń i wysiłku woli; dobro jest pewną prawdą, w przeciwnym razie nie byłoby poznawalne. Dzięki temu prawda może być przedmiotem dążeń dla człowieka, który chce ją poznać. Dobro natomiast staje się przedmiotem poznawania jako przedmiot działania. Poznanie dobra może mieć charakter tylko teoretyczny”. Człowiek dąży do dóbr, ale zawsze kieruje się prawdą o dobru. W życiu moralnym prawda rozumu broni przed zrelatywizowaniem dobra, zwłaszcza dobra moralnego. Człowiek jest w tym kontekście najwyższym dobrem - bonum honestum. Prawda o dobru jawi się jako zasada obiektywna, która pozwala człowiekowi odróżnić w praktyce dobro od zła. Odniesienie do prawdy jest swoistą miarą, kryterium dobra, zarówno czynów osoby jak i samej osoby jako ich podmiotu i sprawcy. „Prawda o dobru” jest wyrażeniem często używanym w studiach antropologiczno - etycznych Karola Wojtyły. W wyrażeniu tym nie chodzi o obiektywną „prawdę dobra” jaką zna Bóg, ale o „prawdę o dobru” jaką poznaje osoba, podmiot moralności w swoim sumieniu, uwzględniając obiektywność swojej podmiotowości i swoich stosunków z innymi osobami, światem i Bogiem. PRAWDA A WOLNOŚĆ. Dobro poznane jako prawdziwe, powinno być wprowadzane w czyn. Nie wystarczy jednak poznać prawdę o dobru, ani nawet ją przeżywać. Osoba poznaje prawdę o dobru nie tylko dla zaspokojenia swojej ciekawości. Dobro poznane w świetle prawdy jeśli nie ma pozostać tylko w sferze intelektualnej, musi stać się zasadą chcenia i działania. Dlatego osoba obdarzona rozumną i wolną wolą, może i powinna realizować prawdziwe dobro, w tym dobro moralne. W związku z tym stwierdzeniem K. Wojtyła napisze, że „osobie ludzkiej przysługuje wolność nie jako czysta niezależność, ale jako „samozależność”, w której zawiera się zależność od prawdy”. PRAWDA A SUMIENIE. Zdaniem K. Wojtyły funkcja sumienia polega na określeniu prawdziwego dobra w czynie i na ukształtowaniu odpowiedniej do tego powinności. Sumienie jako sąd określający wartość moralną czynu, dobro lub zło w nim zawarte, zależne jest od prawdy. Sprzęgniecie prawdziwości (pozytywna relacja do prawdy) z powinnością (uznaniem potrzeby życia w prawdzie, kierowania się prawdą w aktach woli), leży u podstaw mocy normatywnej sumienia. Zdaniem Wojtyły nie ma prawego sumienia bez odnoszenia jego sądów do obiektywnej prawdy. Prawdziwe sumienie strzeże autentyczności osoby ludzkiej. Autentyczność polega bowiem na rozpoznaniu prawdziwych wartości, skorelowaniu ich do osobowego kontekstu życia konkretnej osoby i kierowaniu się nimi w życiu jako „moimi własnymi”. PRAWDA A MIŁOŚĆ. Prawda o miłości nie jest łatwą, o czym Papież wielokrotnie przypominał młodzieży podczas kierowanych do niej przemówień i orędzi z okazji Światowych Dni Młodzieży. Prawdziwa miłość wymaga od człowieka pracy, wysiłku i wyrzeczeń. Prawda odgrywa istotną rolę w stosunkach pomiędzy dwoma osobami. Prawda o dobru człowieka i jego godności, stanowi epistemologiczny fundament dla normy personalistycznej w jej pozytywnym charakterze: czego nie wolno mi w stosunku do siebie, do własnego „ja”, nie wolno mi także z tej samej racji i powodów w stosunku do żadnego innego „ja”. Rozpoznanie podmiotowości drugiego „ja” i jego godności osobowej doprowadza podmiot poznający do stwierdzenia faktu, że jedynie afirmując drugiego człowieka dla niego samego, czyni zadość prawdzie o sobie samym. Podmiot poznający odkrywa więc naczelną zasadę etyczną, która brzmi: „osobę każdego drugiego należy afirmować dla niej samej!”. „Osoba jest takim dobrem, napisze K. Wojtyła w Miłość i odpowiedzialność, że właściwe i pełnowartościowe odniesienie do niej stanowi tylko miłość”. Prawda o drugim człowieku, stanowi więc podstawowe kryterium prawdziwej miłości. Na rzeczywisty obraz ludzkiej miłości pomiędzy mężczyzną i kobietą, obok prawdy o człowieku, składa się także prawda o uczuciach i o ludzkiej seksualności. Z połączenia tych prawd wynika kultura upodobań, pozwalająca na prawdziwe zjednoczenie się z drugą osobą. Zdaniem K. Wojtyły, kluczowym momentem miłości czystej jest „przesycanie wrażliwości i uczciwości prawdziwością, tzn. dojrzałym odniesieniem do prawdy”, PRAWDA A AUTOKONSTYTUCJA CZŁOWIEKA. Poznanie i przeżycie prawdy, oraz jej normatywnej mocy, staje się początkiem autokonstytucji osoby poprzez odkrycie godności osobowej. W związku z tym faktem Jan Paweł II powie, że „w prawdzie zawiera się źródło transcendencji człowieka wobec wszechświata, w którym żyje. Właśnie poprzez refleksję nad własnym poznaniem objawia się samemu sobie jako jedyne jestestwo pośród świata, które widzi się «od wewnątrz» związane poznaną prawdą - związane, a więc także «zobowiązane» do jej uznania, w razie potrzeby także aktami wolnego wyboru, aktami świadectwa na rzecz prawdy. Jest to uzdolnienie do przekraczania siebie w prawdzie (...). Człowiek zauważa po prostu, że jest osobowym podmiotem, osobą. Staje oko w oko wobec swej godności” (Przemówienie do przedstawicieli świata nauki, Lublin, 09.06.1987). Poznanie prawdy, szczególnie „prawdy o osobie”, domaga się procesu uwewnętrznienia, tak aby stała się ona „prawdą o sobie”. Samozależność człowieka od prawdy stanowi o duchowym dynamizmie osoby, o jej spełnianiu się, bądź niespełnieniu w czynie. PRAWDA A PRAWO STANOWIONE. Jan Paweł II w wypowiedziach skierowanych do pracowników Trybunału Roty Rzymskiej oraz do różnych niekościelnych ciał ustawodawczych, wykonawczych i sądowniczych, przypominał zawsze o konieczności kierowania się prawdą jako zasadą i celem każdego procesu ustawodawczego, sądowniczego i wykonawczego. Prawda powinna być podstawą aktów prawnych, w myśl starego aksjomatu kanonistycznego: „veritas est basis, fundamentum seu mater iustitiae” (prawda jest od początku fundamentem, matką i prawem sprawiedliwości). Dlatego też Papież nawołuje do zachowania i pielęgnowania tego szczególnego związku między prawdą a sprawiedliwością oraz prawdą a prawem stanowionym, gdyż od jakości tych relacji, zależy jakość życia społecznego; PRAWDA A ODPOWIEDZIALNOŚĆ. Odpowiedzialność rodzi się z rozpoznania prawdy stając się powinnością. Odpowiedzialność w ujęciu K. Wojtyły jest konsekwencją umysłowej zdolności odpowiadania na wartości. Osoba jest odpowiedzialna za swoje czyny, gdyż ma zdolność poznania prawdy o dobru, a następnie zdolność odpowiadania na dobra oraz wartości, które ją mobilizują do ich spełnienia. Człowiek czuje się odpowiedzialny za czyn, ponieważ w odpowiedź woli włącza się moment prawdy o dobru, który decyduje o tym, czy wola wybrała dobro prawdziwe, czy tylko pozorne. Odpowiedzialność jako fakt wewnątrzosobowy, przeżywana jest w powiązaniu z sumieniem, które wskazuje na dynamiczną relację woli do prawdy. Odpowiedzialność zakłada odpowiadanie woli na dobro, wartości. Jak zauważa K. Wojtyła w studium Osoba i czyn „wola to nie tyle zdolność dążenia do przedmiotu ze względu na jakąś jego wartość, ile zdolność samodzielnego odpowiadania na te wartość (...). W ten sposób rysuje się układ «odpowiadanie - odpowiedzialność»”. Odpowiedzialność zawiera w sobie coś z powinnościowego odniesienia do wartości. Powinność jawi się jako dojrzała postać odpowiadania na wartości. To jednak za mało umieć i chcieć odpowiadać na wartości. W osobie i jej działaniu ta cecha woli - „odpowiadanie na wartości” - przybiera postać „odpowiadania za wartości”. W nauczaniu naszego Autora odpowiedzialność jawi się jako sens prawdy i sens wolności. Przeżycie odpowiedzialności rodzi się z rozpoznania prawdy. Przeżycie odpowiedzialności jest subiektywnym wyrazem obiektywnej odpowiedzialności, rozpoznaniem tego, co człowiek „powinien” wobec Boga, innych i wobec samego siebie. PRAWDA A MORALNOŚĆ. Człowiek jako podmiot moralny ujawnia się w czynach i poprzez czyny, którym przysługuje wartość moralna. Czyny ludzkie są moralnie dobre lub moralnie złe, czyli odznaczają się moralnością. Poprzez czyny moralnie dobre lub złe, osoba ludzka sama staje się dobra lub zła. K. Wojtyła podkreślał, że w moralności istotne jest nie samo działanie, ale działanie moralnie dobre lub złe, czyli realizacja dobra prawdziwego. Moralność, to przede wszystkim dziedzina dobra i zła, realizujących się w akcie ludzkim. U podstaw spełniania dobra moralnego i spełniania się w tym akcie osoby ludzkiej, zawsze leży prawda. Człowiek dąży do dóbr, ale zawsze kieruje się prawdą o dobru. W życiu moralnym, prawda rozumu broni przed zrelatywizowaniem dobra, zwłaszcza dobra moralnego. Prawda broni też przed sprowadzeniem dobra do uczuć (D. Hume), do emocji (M. Scheler), czy też do czystej formy apriorycznego rozumu praktycznego (I. Kant). PRAWDA A MAŁŻEŃSTWO I RODZINA. Jan Paweł II ukazując małżeństwo i rodzinę jako wzór wspólnoty międzyosobowej (Adhortacja Familiaris consortio, nr 11-27) podkreśla podstawową i niezastąpioną rolę prawdy w procesie budowania wspólnoty małżeńskiej i rodzinnej. 2. PRAWDA A ŻYCIE SPOŁECZNE Wszystkie zasygnalizowane powyżej relacje pomiędzy prawdą, a innymi wartościami mają wielki wpływ na życie społeczne. Jan Paweł II apeluje o respekt dla prawdy w różnych sektorach życia społecznego. Wie bowiem, że dla zbudowania aksjonormatywnego ładu społecznego, prawda i prawdomówność stanowią trwały fundament, bowiem „w sytuacji, w której nie istnieje żadna ostateczna prawda, będąca przewodnikiem dla działalności politycznej i nadająca jej kierunek, łatwo o instrumentalizację idei i przekonań dla celów, jakie stawia sobie władza” (VS, 101). Dlatego Papież domaga się otwartego i odnawiającego się w każdym nowym pokoleniu poszukiwania prawdy, które powinno charakteryzować całościową kulturę narodu, w tym jego kulturę polityczną (zob. Encyklika Centesimus annus, nr 50). O pożytku prawdy i prawdomówności w całości życia społecznego, Papież nauczał podczas IV pielgrzymki do Ojczyzny, w homilii wygłoszonej 6 czerwca 1991 r. w Olsztynie, w związku z refleksją nad ósmym przykazaniem Dekalogu. Uczył wówczas, że: „prawda jest dobrem, a kłamstwo, fałsz, zakłamanie jest złem. Doświadczamy tego w różnych wymiarach i w różnych układach (...) prawda jest dobrem dla człowieka, jest dobrem dla człowieka w odniesieniach międzyludzkich, jest dobrem dla człowieka w odniesieniach szerszych, społecznych. Jest dobrem. Drugi człowiek ma prawo do prawdy. Człowiek ma prawo do prawdy”. Przeciwieństwem prawdy i prawdomówności jest m.in. kłamstwo, manipulacja, propaganda, oszczerstwo, obmowa, „fałszywe świadectwo”. Papież przeciwstawia się różnego rodzaju kłamstwom w życiu publicznym, a więc także w polityce, postulując „wielką pracę nad mową” i „wielką potrzebę odkłamania naszego życia w różnych zakresach”. W związku z tymi spostrzeżeniami Ojciec Święty uczył dalej, że: „trzeba przywrócić niezastąpione niczym miejsce cnocie prawdomówności. Trzeba, by ona kształtowała życie rodzin, środowisk, społeczeństwa, środków przekazu, kultury, polityki i ekonomii”. Aby „praca nad mową” i prawdomównością w życiu społecznym wydała oczekiwane owoce, Papież dodaje cenną uwagę mówiąc, że: „w ogóle nie da się zachować ósmego przykazania - przynajmniej w wymiarze społecznym - jeśli brakować będzie życzliwości, wzajemnego zaufania i szacunku wobec tych wszystkich odmienności, które ubogacają nasze życie społeczne”. Poznanie prawdy powinno prowadzić do jej przyjęcia, zawierzenia się jej oraz wierności. W obliczu prawdy człowiek doświadcza nie tylko swej podmiotowości poznawczej, ale także podmiotowości moralnej, polegającej na samozwiązaniu się z rozpoznaną i uznaną prawdą. Osoba staje się więc odpowiedzialna za poznaną prawdę stając się jej powiernikiem. Skoro tak ma się rzecz z poznaną prawdą, pytamy się obecnie, co daje człowiekowi odkryta i realizowana prawda w życiu osobistym i społecznym? Jan Paweł II uczy, że „zakorzenienie się człowieka w prawdzie”, pozwala mu odkryć i przeżywać mądrościowy charakter wiedzy i życia (FR, nr 107). Prawda odkrywana i urzeczywistniana, chroni także ludzki rozum przed „sprowadzeniem do funkcji czysto instrumentalnych” przywracając mu „prawdziwą godność” (FR, nr 81). W świetle obiektywnej prawdy rozum odkrywa, że „nie może przypisać sobie statusu absolutnego i wyłącznego” (FR, nr 78), ale musi stawać się rozumem prawym, czyli reflektującym i transcendującym siebie. Bowiem rozum prawy, to „rozum rozmyślający właściwie o prawdzie”, powiązany z cnotą roztropności i będący kluczem do zrozumienia filozofii chrześcijańskiej (FR, nr 50). Uznanie prawdy za fundament życia osoby i społeczeństw, chroni człowieka przed różnego rodzaju redukcjami i wypaczeniami. Człowiek jest powołany do odkrywania prawdy i życia prawdą. Jednak jak zauważa Papież w Liście do Rodzin, współczesna cywilizacja dotknięta jest głębokim kryzysem. A jest to na pierwszym miejscu „kryzys prawdy” to znaczy kryzys pojęć. Prowadzi on do zatarcia sensu, a w końcu do zafałszowania znaczeń takich pojęć jak: miłość, wolność, dar bezinteresowny, osoba (nr 13; FR, nr 81). Do tych zafałszowanych pojęć można dodać w świetle papieskiej refleksji także takie jak: demokracja, społeczeństwo, prawa człowieka, naród, państwo. Jan Paweł II przestrzega przed kryzysem prawdy, tak w życiu osobistym jak i społecznym. Różnorako jawiący się kryzys prawdy, zmierza w dziedzinie teorii do pozytywizmu poznawczego, którego owocem jest agnostycyzm. Z kolei w dziedzinie działania i moralności, kryzys prawdy wiedzie do utylitaryzmu, cywilizacji skutku i użycia, w której osoby stają się przedmiotem użycia, podobnie jak używa się rzeczy. Negacja istnienia prawdy absolutnej, przy równoczesnej absolutyzacji rozumu ludzkiego, prowadzi również do „zamierania prawego sumienia”, manipulacji prawdą i szerzenia się niewłaściwie rozumianej tolerancji. To w gruncie rzeczy, prowadzi do „cywilizacji śmierci” (List do Rodzin, nr 13). Kryzys prawdy zagraża więc nie tylko życiu i funkcjonowaniu pojedynczego człowieka, ale całych społeczeństw, na co wielokrotnie wskazywał w swoim nauczaniu Jan Paweł II. Powyższe analizy dotyczące prawdy, pozwalają nam zobaczyć ją jako jedną z podstawowych zasad wychowania. Dzięki prawdzie odkrywanej i urzeczywistnianej w życiu, możliwe staje się wychowanie prawdziwościowe, tak w wymiarze indywidualnym, jak i społecznym. Tylko prawda wyzwala poszczególnego człowieka i całe narody.
CZYTAJ DALEJ

Rozważania na niedzielę: Źle rozumiemy ten fragment Ewangelii

2025-09-05 08:54

[ TEMATY ]

rozważania

ks. Marek Studenski

Materiał prasowy

Czy zakonnica może nosić broń? Tak — i ta historia jest prawdziwa. Opowiadam o s. Eligii (Leopoldynie) Staweckiej: żołnierzu, który został zakonnicą; o mundurze wiszącym obok habitu; o odwadze, wierności i… butach oddanych dziecku z ochronki. To odcinek o sile wartości, które potrafią ustawić kurs całego życia o „jeden stopień” — i to wystarcza, by zamiast błądzić, trafić do celu.

Zajrzymy też do życiorysów Carla Acutisa i Piera Giorgia Frassatiego – młodych, a dojrzałych świętych. Pokażę, jak duchowe wychowanie pomaga przetrwać burze współczesności, gdy statystyki lęku, samookaleczeń i prób samobójczych wśród młodych rosną dramatycznie. I postawię proste pytanie: czy naprawdę możemy rezygnować z lekcji, które uczą żyć, a nie tylko zaliczać?
CZYTAJ DALEJ

Znaczenie dobrego serca. Caritas Diecezji Rzeszowskiej.

2025-09-07 22:56

Ks. Jakub Oczkowicz

Wakacje dzieci w Myczkowcach

Wakacje dzieci w Myczkowcach

Okazją do podsumowania tej dużej akcji pomocy było spotkanie, zorganizowane 23 sierpnia 2025 r. w Myczkowcach.

Do dzieci uczestniczących w ostatnim tegorocznym turnusie wypoczynkowym przybyli zaproszeni goście: Biskup Rzeszowski Jan Wątroba, Podkarpacki Kurator Oświaty Dorota Nowak-Maluchnik, dyrektor Caritas Diecezji Rzeszowskiej ks. Piotr Potyrała, a także przedstawiciele instytucji wspierających organizację turnusów kolonijnych.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję