Reklama

Świat

Z Rzymu do Walencji i z Walencji do Madrytu – nowe nominacje biskupie

Papież Franciszek dokonał 28 sierpnia dwóch ważnych zmian w Kościele katolickim Hiszpanii: nowym metropolitą Madrytu został dotychczasowy arcybiskup Walencji – Carlos Osoro Sierra, a na jego miejsce przeszedł dotychczasowy prefekt Kongregacji ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów – kard. Antonio Canizares Llovera. Pierwszy z nich zastąpi kard. Antonio Marię Rouco Varelę, który osiągnął już wiek emerytalny (78 lat).

[ TEMATY ]

kardynał

biskup

biskupi

kardynałowie

Ks. Paweł Rytel-Andrianik

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Nowo mianowany arcybiskup-metropolita stolicy Hiszpanii urodził się 16 maja 1945 w mieście Castaneda (prowincja Kantabria na północy kraju). Studiował pedagogikę i matematykę, po czym wstąpił do seminarium duchownego dla późnych powołań w Salamance, uzupełniając studia filozoficzne i teologiczne na tamtejszym Uniwersytecie Papieskim. Święcenia kapłańskie przyjął 29 lipca 1973 w Santanderze – stolicy swej rodzimej diecezji. Tam też początkowo pracował duszpastersko, ale już w dwa lata później przeszedł do pracy kurialnej. Był m.in. rektorem seminarium duchownego a w 1993 został kanonikiem bazyliki katedralnej w Santanderze.

27 grudnia 1996 Jan Paweł II mianował go biskupem Orense (sakrę nowy biskup przyjął 22 lutego 1997); na przełomie 2006-07 był równolegle administratorem apostolskim swej rodzimej diecezji Santander. 7 stycznia 2002 papież powołał go na arcybiskupa Oviedo, skąd 8 stycznia 2009 Benedykt XVI przeniósł go na stolicę metropolitalną Walencji i tam pozostawał do obecnej nominacji.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W łonie Hiszpańskiej Konferencji Biskupiej (CEE) był m.in. przez dwie kadencje przewodniczącym Komisji ds. Duchowieństwa (1999-2005) a od 2011 stoi na czele Komisji ds. Duszpasterstwa Świeckich, obecnie zaś przez drugą kadencję jest członkiem Komitetu Wykonawczego episkopatu, a od 12 marca br. wiceprzewodniczącym Konferencji.

Komentatorzy hiszpańscy zwracają uwagę, że abp Osoro jest najlepszym przykładem i uosobieniem „wiosny” w Kościele hiszpańskim. Decyzja papieska oznacza też uszanowanie dokonanego wcześniej przez biskupów tego kraju wyboru kierownictwa CEE, któremu przewodniczy metropolita Valladolid abp Ricardo Blázquez Pérez, a jego zastępcą jest właśnie nowy metropolita Madrytu. Według mediów hiszpańskich, jeśli kard. Rouco ucieleśniał „rozpaczliwy opór” Kościoła wobec zachodzących przemian, to jego następca reprezentuje Kościół „wychodzący”, otwarty na kontakty ze społeczeństwem. Pochodzi z drugiej co do liczby wiernych diecezji hiszpańskiej o rosnącym potencjale duszpasterskim, oświatowym i powołaniowym.

Reklama

Źródła miejscowe sugerują również, że 78-letni kardynał (urodziny miał 4 dni temu) do ostatniej chwili zabiegał w Rzymie o to, aby jego następcą został jego biskup pomocniczy Fidel Herráez lub któryś z arcybiskupów: Toledo – Braulio Rodríguez bądź Sewilli – Juan José Asenjo. Franciszek dokonał jednak własnego wyboru.

Kard. Antonio Canizares Llovera urodził się 15 października 1945 w miejscowości Utiel na terenie archidiecezji walenckiej. Po studiach w seminarium duchownym w Walencji kształcił się na Papieskim Uniwersytecie w Salamance, uzyskując tam doktorat z teologii, ze specjalnością w zakresie katechetyki. Święcenia kapłańskie przyjął 21 czerwca 1970, po czym pracował w swej rodzimej archidiecezji m.in. jako delegat ds. katechezy. Wykładał również na swym dawnym uniwersytecie w Salamance, a także w Madrycie, był członkiem różnych komisji i sekretariatów w ramach CEE, w tym dyrektorem Komisji Biskupiej ds. Nauki Wiary.

Jan Paweł II mianował go 6 marca 1992 biskupem Ávili (sakrę biskup-nominat przyjął 25 kwietnia tegoż roku), skąd 10 grudnia 1996 przeniósł go na stolicę arcybiskupią Grenady, a stamtąd 24 października 2002 – do stolicy prymasów Hiszpanii, do Toledo. W łonie episkopatu swego kraju bp Canizares pełnił różne stanowiska kierownicze, m.in. był przewodniczącym Komisji ds. Nauczania i Katechezy (1999-2005), członkiem Komisji Stałej CEE (1999-2008), wiceprzewodniczącym episkopatu i członkiem Komitetu Wykonawczego (2005-08).

Na konsystorzu 24 marca 2006 Benedykt XVI włączył go w skład Kolegium Kardynalskiego, a 9 grudnia 2008 mianował go prefektem Kongregacji Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów. Na tym stanowisku zastała go obecna nominacja.

2014-08-28 13:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kard. Tamkevičius: w łagrze Mszę św. odprawiałem w futerale od okularów

[ TEMATY ]

kardynał

Jutro Franciszek ustanowi kardynałem abp. Sigitasa Tamkevičiusa, legendarnego litewskiego opozycjonistę czasów komunizmu, tajnego jezuitę, więźnia łagrów, wydawcę „Kroniki Kościoła Katolickiego na Litwie”, która była jednym z najbardziej znanych samizdatów w ZSRR. Kard. Tamkevičius jest jedynym kardynałem z Europy środkowo-wschodniej, który otrzyma biret na obecnym konsystorzu. Publikujemy przeprowadzony specjalnie z tej okazji wywiad z nim.

Marcin Przeciszewski (KAI): Księże Kardynale, jak Ksiądz przyjął informację o birecie kardynalskim? Czym ta nominacja jest dla Księdza Arcybiskupa? Czy były jakieś sygnały wcześniej?

Kard. Sigitas Tamkevičius: Żadnych sygnałów, było to absolutne zaskoczenie. Mam 81 lat, i nie zabiegam o zaszczyty. Ale jeśli Pan Bóg chce, abym był kardynałem, to ma w tym plan - bardziej dla Kościoła na Litwie, niż dla mnie. Franciszek zapewne pragnie zwrócić uwagę światu na Kościół na Litwie, który jest Kościołem męczenników, przez ponad 50 lat prześladowanym. Ludzie wierzący, całe ich masy, byli poddawani represjom. Odważnie nieśli krzyż i przyjmowali męczeństwo. Tylko spośród księży - 360, czyli co trzeci, było więzionych bądź zesłanych. A spośród biskupów niemal wszyscy zostali aresztowani lub internowani. Zlikwidowano zakony. Nawet trudno jest podać pełną statystykę represji.

CZYTAJ DALEJ

Wy jesteście przyjaciółmi moimi

2024-04-26 13:42

Niedziela Ogólnopolska 18/2024, str. 22

[ TEMATY ]

homilia

o. Waldemar Pastusiak

Adobe Stock

Trwamy wciąż w radości paschalnej powoli zbliżając się do uroczystości Zesłania Ducha Świętego. Chcemy otworzyć nasze serca na Jego działanie. Zarówno teksty z Dziejów Apostolskich, jak i cuda czynione przez posługę Apostołów budują nas świadectwem pierwszych chrześcijan. W pochylaniu się nad tajemnicą wiary ważnym, a właściwie najważniejszym wyznacznikiem naszej relacji z Bogiem jest nic innego jak tylko miłość. Ona nadaje żywotność i autentyczność naszej wierze. O niej także przypominają dzisiejsze czytania. Miłość nie tylko odnosi się do naszej relacji z Bogiem, ale promieniuje także na drugiego człowieka. Wśród wielu czynników, którymi próbujemy „mierzyć” czyjąś wiarę, czy chrześcijaństwo, miłość pozostaje jedynym „wskaźnikiem”. Brak miłości do drugiego człowieka oznacza brak znajomości przez nas Boga. Trudne to nasze chrześcijaństwo, kiedy musimy kochać bliźniego swego. „Musimy” determinuje nas tak długo, jak długo pozostajemy w niedojrzałej miłości do Boga. Może pamiętamy słowa wypowiedziane przez kard. Stefana Wyszyńskiego o komunistach: „Nie zmuszą mnie niczym do tego, bym ich nienawidził”. To nic innego jak niezwykła relacja z Bogiem, która pozwala zupełnie inaczej spojrzeć na drugiego człowieka. W miłości, zarówno tej ludzkiej, jak i tej Bożej, obowiązują zasady; tymi danymi od Boga są, oczywiście, przykazania. Pytanie: czy kochasz Boga?, jest takim samym pytaniem jak to: czy przestrzegasz Bożych przykazań? Jeśli je zachowujesz – trwasz w miłości Boga. W parze z miłością „idzie” radość. Radość, która promieniuje z naszej twarzy, wyraża obecność Boga. Kiedy spotykamy człowieka radosnego, mamy nadzieję, że jego wnętrze jest pełne życzliwości i dobroci. I gdy zapytalibyśmy go, czy radość, uśmiech i miłość to jest chrześcijaństwo, to w odpowiedzi usłyszelibyśmy: tak. Pełna życzliwości miłość w codziennej relacji z ludźmi jest uobecnianiem samego Boga. Ostatecznym dopełnieniem Dekalogu jest nasza wzajemna miłość. Wiemy o tym, bo kiedy przygotowywaliśmy się do I Komunii św., uczyliśmy się przykazania miłości. Może nawet katecheta powiedział, że choćbyśmy o wszystkim zapomnieli, zawsze ma pozostać miłość – ta do Boga i ta do drugiego człowieka. Przypomniał o tym również św. Paweł Apostoł w Liście do Koryntian: „Trwają te trzy: wiara, nadzieja i miłość, z nich zaś największa jest miłość”(por. 13, 13).

CZYTAJ DALEJ

Życie bez łaski to życie bez radości

2024-05-05 19:16

Marzena Cyfert

Suma odpustowa ku czci Matki Bożej Łaskawej Patronki i Opiekunki Małżeństwa i Rodzin.

Suma odpustowa ku czci Matki Bożej Łaskawej Patronki i Opiekunki Małżeństwa i Rodzin.

W kościele św. Karola Boromeusza przeżywano odpust ku czci Matki Bożej Łaskawej Patronki i Opiekunki Małżeństwa i Rodzin. Tym samym rozpoczęło się przygotowanie do jubileuszu 30. rocznicy koronacji Cudownego Obrazu Matki Bożej Łaskawej.

Eucharystii przewodniczył bp Maciej Małyga, który udzielił młodzieży sakramentu bierzmowania.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję