Reklama

Kościół

W włoskim Parlamencie o proroczej Encyklice „Evangelium Vitae”

30 lat temu - Encyklika Jana Pawła II o wartości i nienaruszalności życia ludzkiego

25 marca 1995, w uroczystość Zwiastowania Pańskiego, w siedemnastym roku pontyfikatu Jan Paweł II opublikował encyklikę „Evangelium vitae”. Dokładnie trzydzieści lat później, również 25 marca, w siedzibie włoskiego parlamentu, w Palazzo Montecitorio odbyło się spotkanie, którego celem była refleksja nad aktualnością dokumentu i potrzebą ponownej mobilizacji sumień w obronie życia.

[ TEMATY ]

parlament

Encyklika

Włochy

Evangelium vitae

Włodzimierz Rędzioch

Massimo Gandolfini

Massimo Gandolfini

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W wydarzeniu zorganizowanym przez stowarzyszenie Family Day – Difendiamo i nostri figli (Brońmy nasze dzieci), wzięło udział pięciu prelegentów: kard. Angelo Bagnasco, emerytowany arcybiskup Genui i były przewodniczący Konferencji Episkopatu Włoch, Marco Invernizzi, historyk i filozof, regent stowarzyszenia świeckich katolików „Alleanza Cattolica”, Marina Casini, przewodnicząca włoskiego Ruchu na rzecz Życia, sędzia Domenico Airoma oraz Maurizio Sacconi, były minister pracy i polityki socjalnej.

Spotkanie moderował dr Massimo Gandolfini, neurochirurg, a zarazem przewodniczący stowarzyszenia Family Day (Dnia Rodziny), który rozpoczynając spotkanie podkreślił, że Encyklika jest „najwyższym aktem celebracji świętości życia”. Przypomniał również symboliczne znaczenie daty wybranej przez Jana Pawła II na publikację encykliki, 25 marca, uroczystości Zwiastowania Pańskiego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Przewodniczący parlamentu włoskiego, Lorenzo Fontana, w przesłaniu na wydarzenie podkreślił aktualność „Evangelium vitae”: „Zawarta w niej nauka nie należy wyłącznie do wierzących, lecz znajduje ona solidne podstawy w naszej Konstytucji. Dlatego jest to bardzo aktualne w czasach, w których toczy się publiczna debata na temat wartości założycielskich państw”.

Reklama

Marina Casini, przewodnicząca Ruchu na rzecz Życia, przypomniała przyjaźń swojego ojca Carla Casiniego z Janem Pawłem II. Prawnik Carlo Casini to jedna z najwybitniejszych postać ruchu obrony życia zarówno we Włoszech jak i na świecie. Przez prawie 30 lat jako poseł do Parlamentu Europejskiego bronił życia – między innymi to on był inicjatorem europejskiej inicjatywy obywatelskiej One of us (Jeden z nas).

Włodzimierz Rędzioch

Marina Casini

Marina Casini

Casini stwierdziła, że „Evangelium vitae” „jest Carta Magna (Wielką Kartą) obrońców życia”. Następnie podkreśliła cztery fundamentalne aspekty dokumentu: jego wartość społeczną i prorocką, konieczność mobilizacji sumień w oparciu o edukację i dialog, rolę kobiet w obronie życia oraz duchowość.

„Wiele wyroków osłabiło walkę o życie, fałszując naukę społeczną Kościoła” – zauważył sędzia Domenico Airoma, analizując kontekst prawny, który sprzyjał rozprzestrzenianiu się aborcji, pomimo naukowych dowodów wskazujących na istnienie życia od poczęcia. Następnie wskazał drogę, którą należy podążać: „Nie powinniśmy zaczynać od rozwiązań kompromisowych, ale zawsze dążyć do możliwie największego dobra. Z tego powodu musimy na nowo odnaleźć związek między prawem a prawdą”.

Podziel się cytatem

Włodzimierz Rędzioch

Domenico Airoma

Domenico Airoma

Maurizio Sacconi, były minister pracy i polityki społecznej, wspominał natomiast swoją walkę o uratowanie Eluany Englaro, którą chciano poddać eutanazji, podkreślając, że Encyklika Jana Pawła II wzywa wszystkich do poszanowania przykazania: Nie zabijaj. „Praca nad modernizacją regionalnych placówek służby zdrowia, wzmocnienie opieki paliatywnej i całodobowej pomocy dla osób z ciężkimi niepełnosprawnościami, inwestowanie zasobów ludzkich i ekonomicznych w usługi lokalne” to według dawnego ministra konkretna odpowiedź na próby wprowadzania eutanazji.

Reklama

„Zachód zmaga się z głęboką rewolucją antropologiczną, która rozpoczęła się w latach 60. ubiegłego wieku i która wpłynęła na rodzinę i życie, podważając dwa podstawowe filary dobra wspólnego” – wyjaśnił Marco Invernizzi. Według historyka encyklika „Evangelium vitae” stanowi „autentyczne wyzwanie rzucone ‘kulturze śmierci’, przenikającej społeczeństwo państw zachodnich, która usiłuje stać się nowym ‘zdrowym rozsądkiem’ opartym na ‘nowych prawach’. Działanie Papieża jest przede wszystkim działaniem kulturowym - chodzi w nim o potwierdzenie istnienia czegoś, co jest niedostępne dla wolności i woli człowieka”. Ivernizzi podkreślił, że publikacja Encykliki była operacją kulturową mającą na celu przezwyciężenie rozłamu między doktryną a życiem, potępionego już przez Pawła VI.

Włodzimierz Rędzioch

kard. Angelo Bagnasco

kard. Angelo Bagnasco

Na zakończenie spotkania przemawiał kard. Bagnasco. „Zło nie jest niezwyciężone, jeśli dobro jest odważne. Dlatego pozbądźmy się strachu, zniechęcenia i braku nadziei” - powiedział purpurat. Następnie tłumacząc obecną potrzebę wcielania w życie słów Encykliki, podkreślił, że ​​„musimy dokonać wielkiego wysiłku etycznego i promować wielką mobilizację sumień, ponieważ Zachód chyli się ku upadkowi, a my nie możemy stać z boku i temu się przyglądać. Kiedy tracimy wiarę, tracimy także rozsądek”.

Spotkanie zakończyło się modlitwą, którą kończy się Encyklika:

O Maryjo,
jutrzenko nowego świata,
Matko żyjących,
Tobie zawierzamy sprawę życia:
spójrz, o Matko, na niezliczone rzesze
dzieci, którym nie pozwala się przyjść na świat,
ubogich, którzy zmagają się z trudnościami życia,
mężczyzn i kobiet — ofiary nieludzkiej przemocy,
starców i chorych zabitych przez obojętność
albo fałszywą litość.
Spraw, aby wszyscy wierzący w Twojego Syna
potrafili otwarcie i z miłością głosić
ludziom naszej epoki
Ewangelię życia.

2025-04-07 10:33

Oceń: +4 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Pokój w Europie

Obchodzimy kolejną rocznicę zakończenia II wojny światowej. Na początku maja 1945 r. odpowiedzialne za zbrodnie wojenne państwo niemieckie bezwarunkowo skapitulowało. Pięć lat później powstała Wspólnota Europejska, będąca prototypem dzisiejszej Unii Europejskiej. Jej głównym celem były wzajemna współpraca i utrzymanie pokoju w Europie. W 2012 r. wysiłki UE docenił komitet w Helsinkach, przyznając jej Pokojową Nagrodę Nobla. Nagroda ta wzbudziła wiele kontrowersji, gdyż pomimo że przez tyle lat nie doszło do wybuchu kolejnego konfliktu zbrojnego w Europie, cały czas na naszym kontynencie nie ma gwarancji pokoju. Posłowie w Parlamencie Europejskim zwracali uwagę na istniejącą między krajami południa i północy Europy wrogość, przywołując poważne napięcia między Grecją a Niemcami. Skutkowały one dużymi manifestacjami ulicznymi w Grecji i deprecjonowaniem kanclerz Angeli Merkel. Zachodni komentatorzy zwracali uwagę, że Norwegia, gdzie zapadła decyzja o Pokojowej Nagrodzie Nobla dla UE, sama nie należy do wspólnoty i dwukrotnie w referendach, w 1972 i 1994 r., odrzuciła członkostwo w niej. Unia Europejska tworzy obecnie własne siły zbrojne w ramach Wspólnej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony. Europejskie formacje wojskowe mają być alternatywą dla Paktu Północnoatlantyckiego. Oficjalnie mają one wzmacniać NATO, lecz faktycznie mogą doprowadzić do konfrontacji. W obliczu zdestabilizowanej sytuacji na Ukrainie i agresywnej postawy Rosji nie można brać pod uwagę zaangażowania się europejskich sił zbrojnych w ten konflikt. Również NATO nie przewiduje interwencji zbrojnej na Ukrainie. Unia stosuje sankcje wobec Rosji, ale nie ma wśród jej członków jednomyślności, gdyż niektóre państwa, tak jak Niemcy, mają w Rosji osobne interesy gospodarcze. Po przyznaniu Unii Europejskiej Pokojowej Nagrody Nobla przewodniczący Rady Europejskiej Herman Van Rompuy powiedział: „Tajną bronią UE jest to, że kraje mają tak powiązane interesy, iż wojna między nimi staje się właściwie niemożliwa”. Czy jednak Rosja nie jest zdeterminowana, by te interesy rozluźnić i przeciąć? A jeśli tak, to jest już więcej niż pierwszy krok do zburzenia pokoju w Europie.
CZYTAJ DALEJ

Każdy, kto sobie tego życzy, może przyjąć Komunię św. podczas Eucharystii?

2025-09-27 20:03

[ TEMATY ]

Eucharystia

Komunia św.

Karol Porwich/Niedziela

W 1986 r. Krajowa Konferencja Biskupów Katolickich opracowała wytyczne dotyczące otrzymywania Komunii św., które zostały wydrukowane na tylnej okładce wielu mszalików.

Nieprawda. W 1986 r. Krajowa Konferencja Biskupów Katolickich opracowała wytyczne dotyczące otrzymywania Komunii św., które zostały wydrukowane na tylnej okładce wielu mszalików: „Katolicy w pełni uczestniczą w Eucharystii, kiedy otrzymują Komunię św., wypełniając nakaz Chrystusa o spożywaniu Jego Ciała i piciu Jego Krwi. Osoba przystępująca do Komunii św. nie może być w stanie grzechu ciężkiego, musi powstrzymać się od jedzenia na godzinę przed przystąpieniem do Komunii i dążyć do życia w miłości i zgodzie z bliźnimi. Osoby pozostające w stanie grzechu ciężkiego muszą najpierw pojednać się z Bogiem i z Kościołem w sakramencie pokuty. Częste przystępowanie do sakramentu pokuty jest zalecane dla wszystkich wiernych”.
CZYTAJ DALEJ

Bp P. Kleszcz: Parafia jest miejscem komunikacji z Panem Bogiem i z ludźmi

2025-09-28 18:16

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

ks. Paweł Kłys

150 lecie konsekracji kościoła w Gomulinie

150 lecie konsekracji kościoła w Gomulinie

W Gomulinie k. Piotrkowa Trybunalskiego zakończyły się uroczystości z okazji 150. rocznicy konsekracji kościoła parafialnego pw. Świętego Mikołaja Biskupa. Liturgii dziękczynnej przewodniczył i homilię wygłosił o. bp Piotr Kleszcz OFM Conv. - biskup pomocniczy Archidiecezji Łódzkiej.

- Parafia jest miejscem komunikacji! Komunikacji z Panem Bogiem i komunikacji z ludźmi. To w tym kościele wielu z was przyjęło sakramenty, wielu z was tutaj jednoczyło się z Panem Bogiem. - mówił bp Kleszcz.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję