Reklama

Wiara

Codzienne rozważania do Ewangelii

Nie sądźcie, abyście nie byli sądzeni!

Rozważania do Ewangelii J 8, 1-11.

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adobe.Stock

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Niedziela, 6 kwietnia. Piąta niedziela Wielkiego Postu

• Iz 43, 16-21 • Ps 126 • Flp 3, 8-14 • J 8, 1-11

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Jezus udał się na Górę Oliwną, ale o brzasku zjawił się znów w świątyni. Wszystek lud schodził się do Niego, a On, usiadłszy, nauczał. Wówczas uczeni w Piśmie i faryzeusze przyprowadzili do Niego kobietę, którą pochwycono na cudzołóstwie, a postawiwszy ją na środku, powiedzieli do Niego: «Nauczycielu, kobietę tę dopiero pochwycono na cudzołóstwie. W Prawie Mojżesz nakazał nam takie kamienować. A Ty co mówisz?». Mówili to wystawiając Go na próbę, aby mieli o co Go oskarżyć. Lecz Jezus, nachyliwszy się, pisał palcem po ziemi. A kiedy w dalszym ciągu Go pytali, podniósł się i rzekł do nich: «Kto z was jest bez grzechu, niech pierwszy rzuci na nią kamień». I powtórnie nachyliwszy się, pisał na ziemi. Kiedy to usłyszeli, wszyscy jeden po drugim zaczęli odchodzić, poczynając od starszych. Pozostał tylko Jezus i kobieta, stojąca na środku. Wówczas Jezus, podniósłszy się, rzekł do niej: «Niewiasto, gdzież oni są? Nikt cię nie potępił?». A ona odrzekła: «Nikt, Panie!». Rzekł do niej Jezus: «I Ja ciebie nie potępiam. – Idź, a od tej chwili już nie grzesz».

Reklama

Po czasie spędzonym na Górze Oliwnej – ulubionym miejscu modlitwy, Jezus udaje się o poranku do świątyni jerozolimskiej, w której naucza lud. Zjawiają się w niej uczeni w Piśmie i faryzeusze, z zamiarem zastawienia na Niego pułapki. Do tego celu wykorzystują kobietę pochwyconą na cudzołóstwie. Postawienie jej na środek jest bardzo symboliczne: zło stawiane jest w centrum i nagłaśniane. Jest to robione nie po to, aby znaleźć na zło jakieś rozwiązanie, ale po to, aby grzesznika osądzić, potępić i wyeliminować, a przy tym poczuć się kimś lepszym. Potępiona ma być kobieta, ale też Chrystus, od którego podstępnie oczekują werdyktu. Jeśli uzna, że winna jest śmierci, przyzna im rację. Jeśli ją uniewinni – sprzeciwi się nauczaniu Mojżesza i na tej podstawie sam może być oskarżony o bluźnierstwo i ukamienowany. Jak reaguje Jezus? Nie wchodzi w dyskusję z oskarżycielami. Schyliwszy się, pisze palcem po ziemi. Gdy nastawiają na Niego, aby wydał na temat kobiety opinię, podnosi się. Przypomina to postawę sędziego podczas ogłaszania wyroku. Odpowiadając na ich pytanie, nie neguje nakazu Mojżesza. Przyszedł przecież na ten świat nie po to, aby znieść Prawo, ale aby je wypełnić (por. Mt 5, 17). Swoją postawą pokazuje, jak w pełni żyć Bożym Prawem. Nie mówi, że cudzołożna kobieta jest niewinna, lecz jeśli ktoś z oskarżających ją jest bez winy, „niech pierwszy rzuci na nią kamień”. Perspektywa diametralnie się zmienia. Ci, którzy do tej pory oskarżali, uświadamiają sobie, że i oni nie są w swym życiu niewinni. Zaczynają odchodzić, począwszy od starszych. Oskarżyciele znikają. Pozostaje tylko Jezus i kobieta stojąca na środku. W centrum pozostaje człowiek doświadczający miłosiernej miłości. Jezus zwraca się do kobiety tymi samymi słowami, jak do swojej matki: „Niewiasto”. Pyta ją: „«Gdzież oni są? Nikt cię nie potępił?». A ona odrzekła: «Nikt, Panie!». Rzekł do niej Jezus: «I Ja ciebie nie potępiam. Idź, a od tej chwili już nie grzesz»”. W scenie tej ukazuje się prawda, o której nieco wcześniej pisał ten sam autor: „Bóg nie posłał swego Syna na świat po to, aby świat potępił, ale po to, by świat został przez Niego zbawiony (J 3, 17). Grzech najbardziej dotyka i rani duchowo samego grzesznika. To on najbardziej z jego powodu cierpi. Grzech, w mniejszej lub większej mierze, ogranicza wolność, poniża, upadla, unieszczęśliwia, wprowadza niepokój, niszczy duchowo, sprawia, że człowiek nie czuje się dobrze we własnej skórze… Mówiąc do kobiety: „Idź, a od tej chwili już nie grzesz”, Jezus prosi, aby już więcej nie wyrządzała samej sobie krzywdy, aby była wolna i szczęśliwa. Zbawiciel kreśli przy tym przed nią nowe perspektywy – od tej chwili jest wolna i może decydować o swym lepszym życiu. Taką właśnie interwencję Boga miłosiernego zapowiedział już prorok Izajasz, mówiąc o nowym wyjściu z niewoli (1 czytanie): „Tak mówi Pan, który otworzył drogę przez morze i ścieżkę przez potężne wody… Nie wspominajcie wydarzeń minionych, nie roztrząsajcie w myśli dawnych rzeczy. Oto Ja dokonuję rzeczy nowej: pojawia się właśnie. Czyż jej nie poznajecie? Otworzę też drogę na pustyni, ścieżyny na pustkowiu… na pustyni dostarczę wody i rzek na pustkowiu…” (zob. Iz 43, 16-20). Jak ważne jest, aby oddając Panu zło popełnione w przeszłości, żyć chwilą obecną i dobrze wykorzystać czas, który jest przed nami. W dzisiejszym drugim czytaniu mówi o tym św. Paweł: „Zapominając o tym, co za mną, a wytężając siły ku temu, co przede mną, pędzę ku wyznaczonej mecie, ku nagrodzie, do jakiej Bóg wzywa w górę w Chrystusie Jezusie” (Flp 3,13). Warto, mając przed oczami scenę z dzisiejszej Ewangelii, przemyśleć słowa, które Jezus skierował do swoich uczniów: „Nie sądźcie, abyście nie byli sądzeni. Bo takim sądem, jakim sądzicie, i was osądzą; i taką miarą, jaką wy mierzycie, wam odmierzą” (Mt 7, 1-2).

J.G.

ROZWAŻANIA NA ROK 2025 DO KUPIENIA W NASZEJ KSIĘGARNI!: "Żyć Ewangelią 2025".

2025-03-10 13:41

Ocena: +38 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Czy jestem człowiekiem Słowa Bożego?

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Karol Porwich/Niedziela

Rozważania do Ewangelii Mt 7, 15-20.

Środa, 28 czerwca. Św. Ireneusza, biskupa i męczennika, wsp. obow.
CZYTAJ DALEJ

Poruszające chwile w bazylice watykańskiej: osobisty pielęgniarz papieża ucałował jego trumnę

Noc przed pogrzebem Ojca Świętego bazylika św. Piotra była już zamknięta dla wiernych. Nie oznacza to jednak, że papież Franciszek pozostał w niej sam. Honorową straż trzymała Gwardia Szwajcarska, a modlitwy prowadzili kanonicy bazyliki watykańskiej i siostry zakonne. Franciszka żegnali także jego najbliżsi współpracownicy. Były to chwile bardzo intymne, a zarazem poruszające.

Przy trumnie papieża modlili się m.in. członkowie jego watykańskiej rodziny. Trzej papiescy sekretarze - księża: Juan Cruz Villalon, Manuel Pellizzon i Fabio Salerno. Obecni byli także świeccy, którzy do ostatnich chwil wspierali Franciszka. Jego osobisty pielęgniarz Massimiliano Strappetti i pomagający mu w codziennych czynnościach - Piergiorgio Zanetti i Daniele Cherubini. Każdy z nich pożegnał się z Ojcem Świętym, całując jego trumnę.
CZYTAJ DALEJ

Relikwie św. Jana Pawła II na wrocławskim Ołtaszynie

2025-04-27 13:09

ks. Łukasz Romańczuk

Abp Mokrzycki przekazuje relikwie św. Jana Pawła II, ks. Mariuszowi Sobkowiakowi, proboszczowi parafii

Abp Mokrzycki przekazuje relikwie św. Jana Pawła II, ks. Mariuszowi Sobkowiakowi, proboszczowi parafii

W kościele pw. Wniebowzięcia NMP we Wrocławiu - Ołtaszynie gości abp Mieczysław Mokrzycki, metropolita lwowski. Na początku Mszy świętej przekazał do parafii relikwie św. Jana Pawła II.

Relikwie zostały przekazane na ręce proboszcza, ks. Mariusza Sobkowiaka. W momencie przekazania abp Mokrzycki powiedział: – W 2014 r. byliśmy świadkami kanonizacji Papieża Polaka. Jako jego osobisty sekretarz, a dziś metropolita lwowski, w obecności ks. dziekana, zgromadzonych tu kapłanów i całego ludu Bożego, pragnę uroczyście przekazać cząstkę świętych relikwii Jana Pawła II, dla parafii pw. Wniebowzięcia NMP we Wrocławiu. Niech ich stała obecność w tej świątyni stanie się pieczęcią podkreślającą jedność Kościoła Świętego, zgromadzonego wokół następcy św. Piotra oraz jedność w modlitwie. Księże proboszczu, przyjmij te relikwie, otaczaj je należną czcią i przekazuj do uczczenia wiernym. Niech wszyscy modlący się przed tymi relikwiami, za wstawiennictwem św. Jana Pawła II, otrzymują obfitość łask i niech go naśladują w wierze i gorliwości. Święty Janie Pawle II módl się za nami!
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję