Reklama

Niedziela Łódzka

Kard. Ryś odebrał Nagrodę im. Księdza Stanisława Musiała

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Ks. Paweł Kłys

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W Karkowskim Ratuszu odbyła się uroczystość wręczenia Nagroda im. Księdza Stanisława Musiała, przyznawana osobom zasłużonym dla dialogu chrześcijańsko- i polsko-żydowskiego. Za twórczość nagrodzony został kard. Grzegorz Ryś, a za działalność społeczną – s. dr Katarzyna Kowalska NDS.

Reklama

Laudację dla kard. Grzegorza Rysia wygłosił Rektor Uniwersytetu Jagiellońskiego – prof. dr hab. Piotr Jedynak, który, odnosząc się do zaangażowania metropolity łódzkiego w dialog chrześcijańsko – żydowski, nawiązał do jego rozprawy zatytułowanej "Chrześcijanie wobec Żydów. Od Jezusa do inkwizycji. XV wieków trudnych relacji" i wskazał, że - dzieło księdza kardynała uprzytamnia, że jakkolwiek w dziejach Kościoła katolickiego nie brakuje „momentów pięknych i Bożych”, to „sąsiadują z nimi jednak inne tragiczne i budujące wstyd”. Momenty te, naznaczone przez uprzedzenia i bezrozumny, antyjudaistyczny resentyment, były niestety w dodatku częstokroć inspirowane przez postaci uchodzące za pomnikowe, za wolne od jakichkolwiek skaz i wad. Wypada spośród nich wymienić choćby świętych Ambrożego, Hieronima, Augustyna, czy Jana Chryzostoma z jego Mowami przeciwko Judaizantom i Żydom, zawierający wiele paszkwilanckich jawnie antysemickich tekstów, portretujących wyznawców judaizmu jako ludzi zasługujących na co najmniej anatemę – zauważył prof. Jedynak. - Laureat tegorocznej odsłony Nagrody im. ks. Stanisława Musiała w kategorii I wzywa wszak sobie współczesnych-swoim życiem, wieloletnią działalnością społeczną i pastoralną, a także aktywnością akademicką i naukową – do próby rewizji i redefinicji chrześcijańskiej tożsamości. Postuluje wszakże, aby pracę tę wykonać zarówno w wymiarze globalnym, systemowym, jak i na poziomie najzupełniej prywatnym, indywidualnym. Dziękując za twórczą działalność księdza kardynała, promującą ducha dialogu i współpracy chrześcijańsko-żydowskiej, dziękuję zarazem za bezcenny wkład wniesiony w upowszechnienie rzetelnej wiedzy historycznej, promującej ideę humanizmu i humanitaryzmu, znoszenie szkodliwych podziałów i uprzedzeń, a także za krzewienie postaw obywatelskich – czytamy w laudacji.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Po otrzymaniu Nagrody im. ks. Stanisława Musiała kard. Ryś odwołał się między innymi do dwóch pytań, jakie ówczesny prefekt Kongregacji Doktryny Wiary zawarł we wstępie do bardzo ważnego dokumentu stworzonego przez Papieską Komisję Biblijną Lud Żydowski i jego święte pisma w Biblii chrześcijańskiej. - W tym wstępie kardynał stawia wstrząsające dwa pytania. Pierwsze jest takie: czy po Szoah, wiedząc co się stało, chrześcijanie mogą z czystym sumieniem być uprawnionymi dziedzicami Biblii Izraela, i czy jeszcze mają prawo proponować chrześcijańską interpretację tej Biblii, czy to nie wygląda na uzurpację? To jest pierwsze pytanie kardynała Ratzingera. Czyli jeśli znamy cały dramat Szoah, to czy my możemy zrobić taką operację, że cieszymy się z tego w jaki sposób Torę wykłada Rabin i na to odważamy się nakładać chrześcijańską interpretację. Ratzinger pyta się: czy mamy prawo to robić, po tym co się stało i co opisujemy słowem zagłada? Jest jeszcze drugie pytanie: Czy Nowy Testament - przez co jak przedstawia Żydów i Naród żydowski - sam nie przyczynił się do stworzenia wrogości względem nich dostarczając wsparcia ideologii, tych którzy chcieli zniszczyć Izraela? – pytał kardynał.

Reklama

- Mam w sobie głębokie przekonanie, że na te obydwa pytania można odpowiedzieć twierdząco: tak! Ale pod jednym warunkiem, że chrześcijanie nie będą udawać, że nie znają całej tej historii. Jeśli nie będą udawać, że w niej nie ma żadnego fragmentu, który jest związany z ich odpowiedzialnością i osobistą, i wspólną, jeśli nie będą próbować tworzyć równoległej historii pokazując, że ona jest inna. Jeśli staniemy wobec Izraela wyznając swoje winy, staniemy w prawdzie z pokorą we wzajemnym szacunku, to myślę że wzajemna lektura Biblii jest możliwa. A ja powiem szczerze: nie wyobrażam sobie inaczej jej czytać! – powiedział laureat. Na koniec metropolita łódzki podziękował wszystkim dzięki, którym otrzymał tę wyjątkową Nagrodę. Nagrodę ustanowił Klub Chrześcijan i Żydów „Przymierze”. Wyboru laureatów dokonuje Kapituła, której przewodniczy Rektor Uniwersytetu Jagiellońskiego. Nagroda jest przyznawana w dwóch kategoriach: za twórczość promującą ducha dialogu i współpracy chrześcijańsko-żydowskiej i polsko- żydowskiej oraz za podejmowanie inicjatyw społecznych na rzecz pojednania.

Organizatorem tegorocznej uroczystości wręczenia Nagrody jest Urząd Miasta Krakowa. Patron Nagrody, ks. Stanisław Musiał SJ (1938-2004), był wytrwałym rzecznikiem dialogu chrześcijańsko-żydowskiego, konsekwentnie krytykował wszelkie przejawy antysemityzmu i ksenofobii, za co uhonorowano go m.in. Nagrodą im. Jana Karskiego i Poli Nireńskiej. Od 1981 roku był redaktorem „Tygodnika Powszechnego”, a w latach 1990-1991 zastępcą redaktora naczelnego. Publikował także m.in. w „Gazecie Wyborczej”, „Wprost”, „Polin” i „Midraszu”. Ks. Musiał był autorem ważnej książki piętnującej grzech antysemityzmu pt. „Czarne jest czarne”.

Po jego śmierci, z inicjatywy krakowskiej społeczności żydowskiej, na cmentarzu żydowskim w Krakowie przy ul. Miodowej odsłonięto tablicę poświęconą jego pamięci. W ubiegłych latach laureatami Nagrody zostali: prof. Jan Błoński oraz Miasto i Gmina Chmielnik, prof. Joanna Tokarska-Bakir i Bogdan Białek, prof. prof. Bożena i Jerzy Wyrozumscy oraz Tomasz Pietrasiewicz i Ośrodek „Brama Grodzka – Teatr NN” w Lublinie, Anna Lebet-Minakowska i ks. Manfred Deselaers, Stefan Wilkanowicz i nieformalna Grupa Przyjaciół z Olkusza (Ireneusz Cieślik, Olgerd Dziechciarz, Krzysztof Kocjan, Dariusz Rozmus), prof. Stanisław Krajewski i Mirosław Skrzypczyk, ks. Romuald Jakub Weksler-Waszkinel i Zofia Radzikowska, prof. Jan Małecki i prof. Aleksander Skotnicki, Bella Szwarcman-Czarnota i prof. Wacław Wierzbieniec, ks. prof. Michał Czajkowski i Urszula Antosz-Rekucka, abp Henryk Muszyński i Adam Bartosz, prof. Jan Grosfeld i Dariusz Popiela, Marian Turski i Anna Brzyska, Karolina Panz i Wioleta Szczepocka, Małgorzata Międzobrodzka i Agnieszka Mysakowska oraz Robert Szuchta i Agnieszka Cahn.

2025-03-08 09:35

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Pożegnanie śp. ks. Andrzeja Pełki

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

ks. Paweł Kłys

d
CZYTAJ DALEJ

W tym kraju od 1 maja telefony komórkowe będą zakazane we wszystkich szkołach

2025-04-29 18:27

Adobe Stock

We wszystkich austriackich szkołach od 1 maja obowiązywać będzie zakaz korzystania z telefonów komórkowych. Ograniczenie dotyczy również wycieczek szkolnych. Przepisy określają też sytuacje, gdy nauczyciele mogą zwolnić uczniów z zakazu.

Austriacki minister edukacji Christoph Wiederkehr poinformował o tym w poniedziałek. To pierwsza poważna decyzja resortu edukacji w ramach powołanego niedawno nowego koalicyjnego rządu. Zakaz został wprowadzony w formie nowelizacji rozporządzenia dotyczącego zasad tworzenia regulaminów szkolnych. Do tej pory przepisy zawierały zakaz korzystania z „przedmiotów zakłócających pracę szkoły”.
CZYTAJ DALEJ

Czy męczeństwo ma sens?

2025-04-30 07:26

[ TEMATY ]

Samuel Pereira

Materiały własne autora

Samuel Pereira

Samuel Pereira

W świecie, w którym słowo „poświęcenie” brzmi jak archaizm, a „heroizm” kojarzy się z naiwnym romantyzmem z lekcji historii, męczeństwo może wydawać się czymś wręcz niezrozumiałym. Czymś z innego porządku – może nawet obcym i niepokojącym. Żyjemy przecież w czasach, w których indywidualizm jest cnotą, a sukces mierzy się liczbą zer na koncie, lajków pod zdjęciem i umiejętnością „dbania o siebie”. Na tym tle ofiara z własnego życia – a więc męczeństwo – wydaje się gestem radykalnym, może wręcz szalonym. A jednak… nie daje spokoju.

Arcybiskup Tadeusz Wojda, podczas obchodów Dnia Męczeństwa Duchowieństwa Polskiego, mówił, że „duszpasterze męczennicy są zaczynem cywilizacji miłości”. W świecie, który coraz bardziej pogrąża się w chaosie aksjologicznym, to zdanie brzmi jak manifest. Jakby ktoś rzucał kamień w szklany ekran nowoczesności i przypominał, że są jeszcze wartości, dla których warto żyć – a czasem nawet umrzeć. Tylko kto dziś w ogóle tak myśli?
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję