Reklama

Wiara

Codzienne rozważania do Ewangelii

Jak wypełniasz posługę Słowa względem bliźniego?

Rozważania do Ewangelii Łk 16, 19-31.

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adobe.Stock

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Czwartek, 20 marca. Wielki Post

• Jr 17, 5-10 • Ps 1 • Łk 16, 19-31

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Jezus powiedział do faryzeuszów: «Żył pewien człowiek bogaty, który ubierał się w purpurę i bisior i dzień w dzień świetnie się bawił. U bramy jego pałacu leżał żebrak okryty wrzodami, imieniem Łazarz. Pragnął on nasycić się odpadkami ze stołu bogacza; nadto i psy przychodziły i lizały jego wrzody. Umarł żebrak, i aniołowie zanieśli go na łono Abrahama. Umarł także bogacz, i został pogrzebany. Gdy w Otchłani, pogrążony w mękach, podniósł oczy, ujrzał z daleka Abrahama i Łazarza na jego łonie. I zawołał: „Ojcze Abrahamie, ulituj się nade mną i poślij Łazarza; niech koniec swego palca umoczy w wodzie i ochłodzi mój język, bo strasznie cierpię w tym płomieniu”. Lecz Abraham odrzekł: „Wspomnij, synu, że za życia otrzymałeś swoje dobra, a Łazarz przeciwnie, niedolę; teraz on tu doznaje pociechy, a ty męki cierpisz. A prócz tego między nami a wami zionie ogromna przepaść, tak że nikt, choćby chciał, stąd do was przejść nie może ani stamtąd do nas się przedostać”. Tamten rzekł: „Proszę cię więc, ojcze, poślij go do domu mojego ojca. Mam bowiem pięciu braci: niech ich przestrzeże, żeby i oni nie przyszli na to miejsce męki”. Lecz Abraham odparł: „Mają Mojżesza i Proroków, niechże ich słuchają”. „Nie, ojcze Abrahamie, odrzekł tamten, lecz gdyby kto z umarłych poszedł do nich, to się nawrócą”. Odpowiedział mu: „Jeśli Mojżesza i Proroków nie słuchają, to choćby kto z umarłych powstał, nie uwierzą”».

Reklama

Jezus opowiada kolejną przypowieść skierowaną do faryzeuszów, którzy naśmiewali się z Niego. Faryzeusze uważają siebie za sprawiedliwych i wypełniających przepisy Prawa. Ale Jezus zna również ich skryte życie i myśli. Przykład faryzeuszów pokazuje, że w życiu można udawać i manipulować, można być pozornie świętym. Jezus przypomina też, że sprawiedliwym przed Bogiem czyni wiara podobna do wiary Abrahama, a nie sama przynależność etniczna do jego potomków. W dzisiejszej przypowieści widzimy również bogacza pogrążonego w piekle, który błaga Abrahama o to, by Łazarz koniuszkiem palca złagodził ból jego języka. Dlaczego to właśnie język był najdotkliwiej ukarany? Może to być jakaś wyrafinowana aluzja, która wskazuje na to, skąd biorą się grzeszne czyny. Otóż, bardzo często w Starym Testamencie pies, uchodząc za zwierzę nieczyste, był symbolem wszystkiego, co pospolite i godne pogardy. Ale nie tylko – pies pojawia się także jako symbol kapłańskiej posługi Słowa (np. prorok Izajasz „niemymi psami” nazywa pasterzy Jerozolimy). W tym właśnie duchu ojcowie Kościoła komentują dzisiejszy fragment, pisząc, że pies liżący rany to kaznodzieja, który swoim językiem (czyli Słowem Bożym) oczyszcza dusze ludzkie z grzechów. Dlaczego więc bogacz najbardziej cierpiał na języku? Właśnie dlatego, że nie żył Bożym Słowem. A mówiąc precyzyjniej – nigdy nie powiedział żadnego dobrego słowa do Łazarza. A jak ty wypełniasz posługę Słowa względem bliźniego? Czy dobre są słowa, które wypowiadasz?

W.Cz.

ROZWAŻANIA NA ROK 2025 DO KUPIENIA W NASZEJ KSIĘGARNI!: "Żyć Ewangelią 2025".

2025-02-13 12:32

Ocena: +48 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ewangelia na niedzielę: Porzuć minimalizm – bądź doskonały jak twój Ojciec!

[ TEMATY ]

Ewangelia

homilia

rozważania

s. Amata CSFN

Dziś jesteśmy już osłuchani ze wskazaniami Jezusa: „Jeśli kto cię uderzy w prawy policzek, nadstaw mu i drugi… Miłujcie waszych nieprzyjaciół”, ale dla słuchaczy Jezusa były one czymś rewolucyjnym! Aby pojąć tę naukę, trzeba ją odczytać w świetle zdania „Bądźcie więc wy doskonali, jak doskonały jest Ojciec wasz niebieski”. W tym kluczu ks. Krzysztof Wons, dyrektor Centrum Formacji Duchowej w Krakowie, komentuje Ewangelię na niedzielę 19 lutego.

Doskonałość, o której mówi Jezus jest radykalnym stylem życia. Jest przekraczaniem wszelkiego minimalizmu, przeciętności, pozornej poprawności. Jest ewangeliczną opcją życia, która nie godzi się na połowiczność. Jest nieustannym przekraczaniem siebie, tego co małe. Jest nieugaszonym pragnieniem osiągnięcia więcej!
CZYTAJ DALEJ

Policja uruchomiła Child Alert, poszukiwana jest 11-letnia Patrycja Głowania

2025-05-14 18:47

[ TEMATY ]

Child Alert

KPP Strzelce Opolskie

Strzeleccy policjanci poszukują zaginionej 11-letniej Patrycji Głowania. Nastolatka zaginęła we wtorek, kiedy po wizycie u dziadków nie wróciła do domu. Ostatni raz widziana była około godz. 12.30, w miejscowości Dziewkowice. Policja uruchomiła w środę procedurę Child Alert.

Zaginiona dziewczynka jest wysoka - ma 158 wzrostu i raczej tęższej budowy ciała. Ma długie, lekko kręcone brązowe włosy. Może mieć ciemne okulary z dużymi oprawkami.
CZYTAJ DALEJ

"Rerum novarum". Kamień węgielny katolickiej nauki społecznej

2025-05-14 21:11

[ TEMATY ]

Encyklika

Leon XIII

Papież Leon XIV

pl.wikipedia.org

Philip de László "Portret Leona XIII" (1900)

Philip de László Portret Leona XIII (1900)

15 maja 1890 r. papież Leon XIII ogłosił encyklikę "Rerum novarum". Ta data, jak i wybór kard. Prevosta na papieża Leona XIV jest okazją do przypomnienia treści tego dokumnetu.

Wspomniany dokument papieski, ogłoszony 15 maja 1891 z podtytułem „encyklika w sprawie robotniczej”, wskazywał zarówno na zakres tematyczny poruszanych w nim zagadnień, jak i na głównych jego odbiorców: świat pracy, rozumiany szeroko, a więc obejmujący i pracobiorców, i pracodawców. Zanim dokument ten ujrzał światło dzienne, jego autor ogłosił kilka innych encyklik o tematyce społecznej, choć z pewnością nie tej rangi, m.in.: „Quod Apostolici muneris” z 28 grudnia 1878 – o prawno-moralnych podstawach porządku społecznego oraz istnienia warstw i klas społecznych; „Humanum genus” z 20 kwietnia 1884 – m.in. o korporacyjnym ustroju średniowiecza, mającym stanowić wzór dla tworzenia nowych form organizowania się społeczeństwa; „Immortale Dei” z 1 listopada 1885 – o chrześcijańskim ustroju państwa; „Diuturnum illud” z 29 czerwca 1887 – o pochodzeniu władzy państwowej; „Libertas” z 20 czerwca 1888 – o wolności osoby ludzkiej; „Sapientiae christanae” z 10 stycznia 1890 – o społecznych obowiązkach katolików.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję