Reklama

Pracowite lata Archidiecezjalnego Chóru "Magnificat"

Styczeń jest miesiącem, w którym w naszych kościołach rozbrzmiewają najbardziej ukochane ze wszystkich pieśni kościelnych - kolędy. Ich urok znają wszyscy wierni, a zbiory polskich kolęd należą do najliczniejszych i najpiękniejszych na świecie. W sposób szczególny możemy obcować z ich pięknem podczas organizowanych w parafiach koncertów kolęd. Duchową ucztę zawdzięczamy wtedy kunsztowi wykonawców, wśród których poczesne miejsce zajmują chóry. Czy słuchając w ich wykonaniu pięknych utworów pamiętamy o systematycznej, często mozolnej pracy śpiewaków i dyrygentów. Od 18 lat swój kunszt doskonali na chwałę Bożą Archidiecezjalny Chór "Magnificat". Poznajmy dziś krótki zarys jego historii.

Niedziela rzeszowska 1/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

"Magnificat" - uwielbiaj duszo moja Pana. Nazwa chóru mówi wszystko. Śpiewamy na chwałę Boga. Śpiewamy też dla pokrzepienia serc i radości ludzi, śpiewamy, by pielęgnować skarbiec muzyki kościelnej i muzycznej literatury polskiej. Te cele zawsze przyświecały Archidiecezjalnemu Chórowi "Magnificat".
Zanim przedstawię w ogólnym zarysie historię i dokonania chóru, wyrażę w imieniu wszystkich chórzystów gorące podziękowania Jego Ekscelencji abp. Józefowi Michalikowi, metropolicie przemyskiemu, za życzliwość i sympatię, jaką darzy nasz zespół, czego przejawem są częste kontakty z chórem, a także wyrazy uznania dla naszej działalności.
Zamiar powołania do życia chóru powstał w czerwcu 1984 r. w kręgu przemyskiego Klubu Inteligencji Katolickiej. Zadanie tworzenia tego przedsięwzięcia i kierowania nim powierzono absolwentowi Instytutu Muzykologii KUL, ks. Mieczysławowi Gniademu, który kieruje chórem do chwili obecnej. Pierwszy publiczny występ chóru - koncert kolęd, miał miejsce w styczniu 1985 r.
Od początku istnienia chór tworzył oprawę muzyczną wielu uroczystości religijnych, państwowych i patriotycznych. W ciągu swojej 18-letniej działalności występował i koncertował ponad 600 razy, nie tylko w archidiecezji przemyskiej, lecz również w diecezjach: rzeszowskiej, zamojsko-lubaczowskiej, sandomierskiej, kieleckiej, tarnowskiej a także poza granicami kraju: w Niemczech (Berlin, Paderborn, Oedt, Grefrath, Bad Münstereifel), Austrii (Kahlenberg, Mariazell, Maria Taferl, Marbach), Belgii (Antwerpia, Ohain, Lathuy), Włoszech (Rzym, Monte Cassino), Francji (Coligny, Beny Paryż) oraz na Ukrainie (Lwów, Drohobycz, Sambor, Truskawiec, Kamieniec Podolski, Gródek Podolski).
Spośród występów krajowych do najważniejszych należy zaliczyć: współtworzenie oprawy muzycznej podczas wizyty Ojca Świętego w Rzeszowie (1991) i w Krośnie (1997); trzykrotny udział w Diecezjalnych Przeglądach Chórów organizowanych w Rzeszowie w latach 1986, 1988, 1990; koncerty kolęd (1987, 1988) z udziałem aktorek: Anny Nehrebeckiej i Aleksandry Dmochowskiej; wspólny, prawie 3-godzinny koncert z chórem z Grefrath (Niemcy) i Orkiestrą Filharmonii Rzeszowskiej, który odbył się w przemyskim kościele Księży Salezjanów w 1995 r. i był retransmitowany przez Radio i Telewizję Rzeszów; koncert w 1997 r. z okazji święta 3 Maja z udziałem aktorów: Anny Nehrebeckiej i Janusza Zakrzeńskiego; oprawę muzyczną Mszy św. transmitowanej przez TV "Polonia" z bazyliki archikatedralnej w Przemyślu w 1999 r.; noworoczny koncert kolęd w ramach obchodów Jubileuszu Roku 2000 i z okazji 15-lecia istnienia chóru; koncert kolęd w Filharmonii Rzeszowskiej w 2002 r.; oprawę muzyczną uroczystości powitania Matki Bożej w archidiecezji.
Spośród występów zagranicznych najcenniejszy i najbardziej wzruszający był pobyt w Rzymie w 1998 r. w ramach pielgrzymki dziękczynnej za pobyt Ojca Świętego w naszej archidiecezji. Chór tworzył wówczas oprawę muzyczną Mszy św. w Bazylice św. Piotra i w Bazylice św. Pawła za Murami, a następnie śpiewał w Auli Pawła VI, podczas specjalnej audiencji u Ojca Świętego Jana Pawła II.
Wielkim wyróżnieniem dla chóru był udział w Dniach Kultury Polskiej w Paderborn (Niemcy) w 1997 r., podczas których blok muzyczny stanowiły 3 koncerty: Wielkiej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, pianisty Piotra Palecznego i Archidiecezjalnego Chóru "Magnificat".
Myślami często wracamy do wielu miejsc i sal koncertowych w krajach Europy Zachodniej, gdzie zawsze byliśmy serdecznie podejmowani. Ze szczególnym jednak sentymentem wspominamy pobyt na Ukrainie i spotkania z mieszkającymi tam Polakami. Towarzyszyły im łzy radości i duma, że są Polakami. My byliśmy szczęśliwi, że możemy Rodakom dostarczyć tylu wzruszeń.
Znaczącym nurtem działalności chóru są koncerty na cele charytatywne oraz koncerty w różnych parafiach archidiecezji przemyskiej w ramach corocznych Dni Kultury Chrześcijańskiej. Przez wiele lat chór współpracował też ze znakomitą przemyską Orkiestrą Dętą Straży Granicznej (nieistniejącą już niestety), której kapelmistrzem był kapitan Tadeusz Dobrowolski.
W ciągu 18-letniej działalności chór przebył znaczącą drogę artystyczną. W swoim dorobku posiada ponad 200 utworów, między innymi takich kompozytorów jak G. P. Palestrina, J. S. Bach, W. A. Mozart, J. Haydn, G. F. Haendel, G. Gorczycki, St. Moniuszko, F. Nowowiejski oraz kompozytorów współczesnych. W repertuarze mamy utwory a cappella i z towarzyszeniem instrumentalnym, są utwory w prostym układzie homofonicznym, przeważają jednak utwory polifoniczne, o dużym stopniu trudności.
W trakcie swojej działalności chór był wielokrotnie wyróżniany i nagradzany:
- w latach 1986, 1988, 1990 został wyróżniony w kategorii chórów mieszanych na Przeglądach Chórów odbywających się w Rzeszowie
- podczas Dni Kultury Polskiej w Paderborn w 1997 r. otrzymał nagrodę tamtejszego Volksbanku "w uznaniu dla sztuki, która otwiera ludziom uszy i serca"
- w roku 1998 otrzymał nagrodę miasta Przemyśla za, jak napisano w uzasadnieniu, "całokształt działalności chóru w zakresie upowszechniania kultury muzycznej nie tylko w kraju, ale także za granicą" oraz za to, że "w dostrzegalny sposób kształtuje kulturalny obraz Przemyśla i jest jedną z najpiękniejszych wizytówek naszego miasta zarówno w kraju jak i za granicą" - w roku 2000 dyrygent chóru został uhonorowany nagrodą Marszałka Województwa Podkarpackiego za "całokształt działalności w dziedzinie muzyki", a także za prowadzenie chóru "Magnificat", który "rozsławia Ojczyznę w wielu krajach naszego kontynentu".
Aktualnie chór liczy 52 członków. Cieszy fakt, że w chórze jest sporo młodzieży, martwi duża rotacja (wyjazd na studia lub w poszukiwaniu pracy). Pomimo zmieniającego się składu osobowego zespół trwa i wciąż rozwija się muzycznie, bo "Magnificat" to więcej niż chór, to wspólnota, która zna dotyk pieśni, którą łączy miłość do muzyki. Ale jak każda miłość, tak i ta wymaga wielu wyrzeczeń i poświęceń (częste próby, dojazdy niektórych chórzystów z podprzemyskich miejscowości).
Z chórem "Magnificat" nierozerwalnie związana jest osoba jego założyciela, dyrektora i dyrygenta ks. prałata Mieczysława Gniadego. To dzięki jego zdolnościom organizacyjnym, konsekwencji w działaniu, a przede wszystkim ogromnej wiedzy muzycznej, chór istnieje i doskonali swój warsztat twórczy.
Integralną częścią zespołu są jego akompaniatorzy. Tę bardzo odpowiedzialną i ważną funkcję pełnili: Adam Załęski, Maria Rudawska-Pętlak, ks. Andrzej Śliwa, Wojciech Majchrowicz, a obecnie funkcję tę pełnią Dominik Maziarz i Franciszek Łamasz.
Opiekunem duchowym chóru i zarazem tłumaczem podczas podróży zagranicznych jest ks. prałat Marian Wolicki.
Żywimy niezłomną nadzieję, że Matka Najświętsza, która jest patronką naszego chóru będzie nadal otaczać nas swoją opieką i obdarzać łaskami w dalszych naszych poczynaniach.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nowenna do Ducha Świętego

[ TEMATY ]

nowenna

Pio Si/Fotolia.com

Jak co roku w oczekiwaniu na Niedzielę Zesłania Ducha Świętego Kościół katolicki będzie odprawiał nowennę do Ducha Świętego i tym samym trwał we wspólnej modlitwie, podobnie jak apostołowie, którzy modlili się jednomyślnie po wniebowstąpieniu Pana Jezusa czekając w Jerozolimie na zapowiedziane przez Niego zesłanie Ducha Świętego.

Ponieważ nowenna do Ducha Świętego przypada w maju i czerwcu, dlatego łączy się ją z nabożeństwami majowymi czy też czerwcowymi w następujący sposób:

CZYTAJ DALEJ

SYLWETKA - Św. Szymon Stock (Szkot)

To kluczowa postać dla pobożności Szkaplerza. Św. Szymon urodził się w 1165 r. w hrabstwie Kent w Anglii. Rodziców miał bogobojnych. Hagiografowie podkreślają, że matka Szymona zanim go pierwszy raz nakarmiła po urodzeniu, ofiarowała go Matce Bożej, odmawiając na kolanach Zdrowaś Maryjo.
Uczył się w Oksfordzie i - jak przekazują kroniki - uczniem był wybitnym. Później wiódł przez jakiś czas życie pustelnicze, by po przybyciu Karmelitów na Wyspy wstąpić do zgromadzenia. Szybko poznano się na jego talentach oraz gorliwości i mianowano go w 1226 r. wikariuszem generalnym. W 1245 r. został wybrany szóstym przeorem generalnym Karmelitów. Wyróżniał się gorącym nabożeństwem do Matki Bożej. Maryja odwzajemniła to synowskie oddanie, objawiając się Szymonowi 16 lipca 1251 r. Święty tak relacjonował to widzenie: „Nagle ukazała mi się Matka Boża w otoczeniu wielkiej niebiańskiej świty i trzymając w ręce habit Zakonu, powiedziała mi: «Weź, Najukochańszy Synu, ten szkaplerz twego Zakonu, jako wyróżniający znak i symbol przywilejów, który otrzymałam dla ciebie i dla wszystkich synów Karmelu. Jest to znak zbawienia, ratunek pośród niebezpieczeństw, przymierze pokoju i wszechwieczna ochrona. Kto w nim umrze, nie zazna ognia piekielnego»”. Św. Szymon dożył 100 lat. Zmarł w opinii świętości16 maja 1265 r.

CZYTAJ DALEJ

Święto muzyki Mozarta ponad granicami - 33. Festiwal Mozartowski w Warszawie i w Wiedniu

2024-05-16 16:34

[ TEMATY ]

Warszawa

Wiedeń

Mozart

koncerty

PAP MediaRoom/Stach Leszczyński

dr hab. Alicja Węgorzewska-Whiskerd, dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej

dr hab. Alicja Węgorzewska-Whiskerd, dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej

Spektakle operowe, koncerty muzyki symfonicznej i kameralnej, dzieła oratoryjne – skomponowane przez jednego z największych geniuszy muzycznych świata - Wolfganga Amadeusza Mozarta - wypełnią program 33. Festiwalu Mozartowskiego w Warszawie. Święto miłośników twórczości jednego z klasyków wiedeńskich rozpoczęło się w Warszawie 13 maja, ale koncerty tegorocznego Festiwalu odbędą się również w Wiedniu.

Materiał wideo do pobrania: https://pap-mediaroom.pl/ludzie-i-kultura/swieto-muzyki-mozarta-ponad-granicami-33-festiwal-mozartowski-w-warszawie-i-w

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję