Reklama

Festiwal polskiej pianistyki w Słupsku

Festiwale Pianistyki Polskiej na trwałe wpisały się w kulturalny krajobraz Słupska. Od 46 już lat miasto to stało się miejscem najpełniejszej prezentacji polskiej muzyki fortepianowej, w każdym jej przejawie

Niedziela Ogólnopolska 38/2013, str. 45

Jerzy Walczak,

Klawiatura gwiazd

Klawiatura gwiazd

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Zawsze we wrześniu w grodzie nad Słupią rozbrzmiewa muzyka fortepianowa. Stolicę polskiego fortepianu odwiedzają najwybitniejsi polscy wirtuozi tego instrumentu. Przez minione 46 lat przez estradę festiwalową przewinęły się największe sławy polskiej pianistyki.

Upamiętnili wielkich

Bez żadnej przesady Słupsk może się poszczycić wspaniałym, jedynym w swoim rodzaju, organizowanym co roku festiwalem o wysokiej randze artystycznej, znanym w kraju i za granicą. To najważniejsza i najbardziej prestiżowa krajowa impreza muzyczna, poświęcona polskim pianistom i polskiej twórczości fortepianowej. Słupski Festiwal Pianistyki Polskiej jest drugą co do rangi, po warszawskim Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina, imprezą chopinowską w Polsce. Organizatorem słupskich FPP nieprzerwanie od roku 1967 jest Słupskie Towarzystwo Społeczno-Kulturalne. Od pierwszego już festiwalu protektorat nad nim sprawują kolejni ministrowie kultury i sztuki - obecnie kultury i dziedzictwa narodowego - podkreślając tym samym znaczenie tej imprezy dla dalszego rozwoju kultury muzycznej w Polsce.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

O tym, jak głęboko festiwal wrósł w grunt słupski, świadczą najlepiej słupskie pomniki wybitnych polskich pianistów, wzniesione dzięki ofiarności słupszczan. W roku 1972 6. Festiwal został opromieniony odsłonięciem pierwszego i jedynego dotąd w Polsce pomnika Karola Szymanowskiego dłuta prof. Stanisława Horno-Popławskiego. Cztery lata później podczas jubileuszowego 10. Festiwalu odsłonięto pomnik największego kompozytora narodowego Fryderyka Chopina dłuta artysty Mieczysława Weltera. Siedem lat temu w dniu inauguracji jubileuszowego 40. Festiwalu - 9 września 2006 r. - w parku im. Jerzego Waldorffa, naprzeciwko słupskiej filharmonii i teatru, odsłonięto monument upamiętniający pianistyczne festiwale w słupskim grodzie. Pomnik poświęcony jest nieżyjącym już wybitnym pianistom, którzy kiedyś koncertowali w słupskich FPP.

Reklama

Winda do kariery

Słupskie Festiwale Pianistyki Polskiej to również muzyczne święto polskiej pianistycznej młodzieży. Festiwal i młodzi pianiści to idea, którą w Słupsku nie tylko wymyślono, ale która w sposób jakże konsekwentny realizowana jest od roku 1974. Wówczas to po raz pierwszy do programu 8. Festiwalu włączono Estradę Młodych, przyciągającą utalentowanych młodych pianistów na początku ich kariery artystycznej. Po latach okazuje się, że powracają na słupski festiwal jako uznani w świecie wirtuozi. Dla przykładu, laureat Estrady Młodych w roku 2002 Rafał Blechacz trzy lata później (w 2005 r.) został laureatem I nagrody 15. Konkursu Chopinowskiego w Warszawie. Od roku 1975 w wyniku współpracy Słupskiego Towarzystwa Społeczno-Kulturalnego z warszawskim Towarzystwem im. Fryderyka Chopina na słupskiej Estradzie Młodych FPP prezentowane są polskie ekipy narodowe, uczestniczące w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie.

Po raz 47.

Tegoroczny, 47. Festiwal Pianistyki Polskiej odbywał się w dniach 7-13 września. W koncercie inauguracyjnym wraz z Orkiestrą Polskiej Filharmonii „Sinfonia Baltica” w Słupsku pod batutą Bohdana Jarmołowicza wystąpili znakomici soliści. Podczas inauguracji usłyszano Beatę Bilińską w „Koncercie fortepianowym” Witolda Lutosławskiego, jednego z najwybitniejszych kompozytorów XX wieku. Tego samego wieczoru inni najznakomitsi muzycy: skrzypek Konstanty Andrzej Kulka, wiolonczelista Tomasz Strahl i pianista Bogdan Kułakowski wystąpili w „Koncercie potrójnym” Ludwiga van Beethovena. Również koncertem Beethovena, ale „Czwartym fortepianowym G-dur”, zakończył się 47. Festiwal. Koncert wraz z Orkiestrą „Sinfonia Baltica” zagrał Tomasz Ritter, który we wrześniu 2012 r. otrzymał tytuł Laureata Estrady Młodych 46. Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku. W finale 47. Festiwalu wręczono dyplomy laureatów Estrady Młodych 2013 i wysłuchano ich krótkich programów recitalowych. W tegorocznym festiwalu na Estradzie Młodych, odbywającej się od 39 lat w Sali Rycerskiej Zamku Książąt Pomorskich, wystąpiła szóstka młodych wirtuozów fortepianu, reprezentujących szkoły i uczelnie muzyczne Krakowa, Warszawy, Stargardu Szczecińskiego, Gdańska, Bydgoszczy i Katowic.

Dyrektorem artystycznym 47. FPP był znany muzykolog i krytyk muzyczny Jan Popis. To jeden z najwybitniejszych znawców muzyki Fryderyka Chopina. Wykładowca na uczelniach muzycznych m.in. USA i Kanady. Juror międzynarodowych konkursów pianistycznych im. Vladimira Horowitza, im. Emila Gilelsa oraz im. Artura Rubinsteina. Z Festiwalem Pianistyki Polskiej w Słupsku związany od roku 1975 jako członek Rady Programowej. Od roku 2000 jego dyrektor artystyczny.

2013-09-16 13:45

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Gorzkie Żale to od ponad trzech wieków jedno z najpopularniejszych nabożeństw pasyjnych w Polsce

2024-03-28 20:27

[ TEMATY ]

Gorzkie żale

Grób Pański

Karol Porwich/Niedziela

Adoracja przy Ciemnicy czy Grobie Pańskim to ostatnie szanse na wyśpiewanie Gorzkich Żali. To polskie nabożeństwo powstałe w 1707 r. wciąż cieszy się dużą popularnością. Tekst i melodia Gorzkich Żali pomagają wiernym kontemplować mękę Jezusa i towarzyszyć Mu, jak Maryja.

Autorem tekstu i struktury Gorzkich Żali jest ks. Wawrzyniec Benik ze zgromadzenia księży misjonarzy świętego Wincentego à Paulo. Pierwszy raz to pasyjne nabożeństwo wyśpiewało Bractwo Świętego Rocha w 13 marca 1707 r. w warszawskim kościele Świętego Krzyża i w szybkim tempie zyskało popularność w Warszawie, a potem w całej Polsce.

CZYTAJ DALEJ

Całun Turyński – badania naukowe potwierdzają, że nie został wyprodukowany

2024-03-28 22:00

[ TEMATY ]

całun turyński

Adobe.Stock

Całun Turyński

Całun Turyński

W Turynie we Włoszech zachowało się prześcieradło, w które według tradycji owinięto ciało zmarłego Jezusa - Święty Całun. W ostatnich latach tkanina ta została poddana licznym, nowym badaniom naukowym. Rozmawialiśmy o tym z prof. Emanuelą Marinelli, autorką wielu książek na temat Całunu - niedawno we Włoszech ukazała się publikacja „Via Sindonis” (Wydawnictwo Ares), napisana wspólnie z teologiem ks. Domenico Repice.

- Czy może pani profesor wyjaśnić tytuł swojej nowej książki „Via Sindonis”?

CZYTAJ DALEJ

Za mały mój rozum na tę Tajemnicę, milknę, by kontemplować

2024-03-29 06:20

[ TEMATY ]

Wielki Piątek

rozważanie

Adobe. Stock

W czasie Wielkiego Postu warto zatroszczyć się o szczególny czas z Panem Bogiem. Rozważania, które proponujemy na ten okres pomogą Ci znaleźć chwilę na refleksję w codziennym zabieganiu. To doskonała inspiracja i pomoc w przeżywaniu szczególnego czasu przechodzenia razem z Chrystusem ze śmierci do życia.

Dzisiaj nie ma Mszy św. w kościele, ale adorując krzyż, rozważamy miłość Boga posuniętą do ofiary Bożego Syna. Izajasz opisuje Jego cierpienie i nagrodę za podjęcie go (Iz 52, 13 – 53, 12). To cierpienie, poczynając od krwi ogrodu Oliwnego do śmierci na krzyżu, miało swoich świadków, choć żaden z nich nie miał pojęcia, że w tym momencie dzieją się rzeczy większe niż to, co widzą. „Podobnie, jak wielu patrzyło na niego ze zgrozą – tak zniekształcony, niepodobny do człowieka był jego wygląd i jego postać niepodobna do ludzi – tak też wprawi w zdumienie wiele narodów. Królowie zamkną przed nim swoje usta, bo ujrzą coś, o czym im nie mówiono, i zrozumieją coś, o czym nigdy nie słyszeli” (Iz 52, 14n). Krew Jezusa płynie jeszcze po Jego śmierci – z przebitego boku wylewa się zdrój miłosierdzia na cały świat. Za mały mój rozum na tę Tajemnicę, milknę, by kontemplować.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję