Reklama

Niedziela Kielecka

Decyzja Papieża - lekcją „posługi Ludowi Bożemu”

Niedziela kielecka 9/2013, str. 7

[ TEMATY ]

prawo

abdykacja

TER

Benedykt XVI

Benedykt XVI

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

AGNIESZKA DZIARMAGA: - Czy prawo kanoniczne przewiduje sytuację abdykacji papieża? Czy jest stosowny kanon regulujący takie bezprecedensowe wydarzenie?

KS. BARTŁOMIEJ PIERON: - W prawie kanonicznym nie występuje termin abdykacja (łac. abdicatio - dymisja, rezygnacja, zrzeczenie się, wyrzeczenie się czegoś, złożenie urzędu), która jest powszechnie rozumiana jako dobrowolne lub wymuszone przedwczesne zrzeczenie się tronu przez monarchę, rezygnacja z władzy królewskiej, cesarskiej i wszystkich praw z tym związanych. Abdykacja papieża Benedykta XVI może być rozumiana w tym kontekście jedynie jako zrzeczenie się władzy suwerena Państwa Miasta Watykańskiego, którego jest monarchą. Prawodawca kościelny w Kodeksie Prawa Kanonicznego z 1983 r. na oznaczenie rezygnacji posługuje się terminem „renuntiatio”, który oznacza świadome i dobrowolne zrzeczenie się urzędu kościelnego dokonane zgodnie z przepisami prawa na skutek zaistnienia słusznej przyczyny, odpowiednio uzewnętrznione i przyjęte przez kompetentnego przełożonego (kan. 187-189). Należy podkreślić, że rezygnacja papieża spełnia wszystkie te elementy, jednakże nie musi być przez nikogo przyjęta, ponieważ Biskup Rzymu jest podmiotem najwyższej władzy w Kościele (kan. 332 § 2). Termin „renuntiatio” również bardziej oddaje charakter służebny posługi Następcy św. Piotra wobec całego Kościoła powszechnego.

Reklama

- Czy, zdaniem Księdza, Benedykt XVI dokonał pewnego historycznego przełomu tym aktem, w tym sensie, że jego następcy będą łatwiej dopuszczali możliwość rezygnacji? Obracamy się, oczywiście, w sferze przypuszczeń, ale spróbujmy ocenić, czy nadal funkcja Następcy św. Piotra będzie traktowana dożywotnio, czy możemy oczekiwać zmian?

- Rezygnacja papieża jest dopuszczalna w prawie kanonicznym od wieków. W praktyce nie zdarzała się ona często. W 1294 r. zrezygnował papież Celestyn V. W celu zakończenia schizmy zachodniej zgodnie z postulatem Soboru w Konstancji (1414-1418) rezygnacje złożyli antypapieże, a podczas konklawe został wybrany jeden papież Marcin V. Czy decyzja papieża Benedykta XVI o rezygnacji z urzędu Biskupa Rzymu rozpocznie nowy etap w historii Kościoła, trudno stwierdzić. Wydaje się, że akt rezygnacji będzie zależał zawsze od poszczególnego papieża, od jego rozumienia posługi Następcy św. Piotra i odpowiedzialności za cały Kościół powszechny. Przekonamy się o tym wraz z kolejnymi pontyfikatami. Posługa papieża nie jest jednak oderwana od świata, a zatem nie jest wolna od coraz szybszego tempa życia i przemian społecznych. Papież jest także pasterzem ok. 1,18 mld katolików, czyli ok. 17,3 proc. populacji wszystkich ludzi na świecie. Zatem nie ulega wątpliwości, że pasterzowanie Kościołem wymaga sił fizycznych i zdrowia.

- A w Księdza osobistej opinii - czy ta decyzja potwierdza opinię o papieżu - człowieku niezwykłym? Abp Michalik nazwał go „człowiekiem głębokiej wiary, przeżywającym ją jako osobisty kontakt z Bogiem (...), bardzo sprawnym intelektualistą, wybitnym teologiem, który przy tym posiada wielką i rzadką umiejętność kontaktu ze współczesnym światem i współczesną kulturą”. Czy zgodzi się Ksiądz z tą opinią?

- Opinia abp. Józefa Michalika o Ojcu Świętym jest jak najbardziej słuszna. Papież Benedykt XVI umiał nieść Boga ludziom i prowadzić ludzi do Boga. Czynił to w sposób konkretny, jasny, ze zwykłą sobie prostotą pokornego robotnika w winnicy Pana, także gdy wypowiadał się w trudnych sprawach wiary, moralności i obyczajów. Nauczanie papieża jako wybitnego teologa nie było czysto akademickie, ale było przepełnione ogromną wrażliwością i poszanowaniem godności każdego człowieka.
Kard. T. Bertone, Sekretarz Stanu Stolicy Apostolskiej podczas Mszy św. w Środę Popielcową powiedział: „(…) głęboka miłość, jaką Wasza Świątobliwość żywi do Boga i Kościoła, pobudziła Cię do tego aktu, ukazując ową czystość ducha, ową wiarę, mocną i wymagającą, tę siłę pokory i łagodności wraz z wielką odwagą, które wyróżniały każdy krok życia Waszej Świątobliwości i Jego posługi, a które mogą pochodzić jedynie z przebywania z Bogiem, pozostawania w świetle Słowa Bożego, z nieustannego wchodzenia na górę spotkania z Nim, aby następnie zejść do Miasta Ludzi”. Słowa te w pełny sposób odzwierciedlają cały pontyfikat papieża, a także jego zakończenie. Decyzja papieża ukazuje, że sprawowanie urzędów w Kościele wiąże ze sobą nie tylko władzę, ale jest posługą Ludowi Bożemu, którą należy pełnić z oddaniem i pokorą, w duchu nauki Chrystusowej, nie wyłączając rezygnacji z pełnionego zadania. Bez wątpienia jest to wielka lekcja dla wszystkich sprawujących władzę, także w społecznościach państwowych.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2013-02-27 14:23

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wierność prawdzie obowiązuje wszystkich

Kard. Stanisław Dziwisz w uroczystość Bożego Ciała powiedział: „Wierność prawdzie obowiązuje wszystkich, również prawodawców. Prawdy nie ustala się przez głosowanie, dlatego nawet parlament nie jest powołany do tworzenia odrębnego porządku moralnego niż ten, który jest wpisany głęboko w serce człowieka, w jego sumienie (…). Kościół przypomina człowiekowi o jego godności i powołaniu, o wartości życia, o nadrzędności prawa Bożego nad prawem stanowionym przez prawodawcze instytucje. Kościół nigdy nie zrezygnuje z tej misji, bo inaczej sprzeniewierzyłby się swojemu Założycielowi - Jezusowi Chrystusowi. Może to czasem wywołać, i wywołuje, napięcia, a nawet otwartą krytykę i sprzeciw wobec Kościoła”. Słowa te posłużyły niektórym politykom, nieposiadającym pomysłu na rządzenie, do ostrej krytyki Kościoła m.in. w następujących stwierdzeniach: „Prezydent nie może traktować obojętnie domagania się prymatu religii nad prawem stanowionym przez instytucje demokratyczne państwa” („Trójka”, 3 czerwca 2013); „Kościół powinien przestrzegać prawa, Konstytucji i Konkordatu” („GW”, 5 czerwca 2013).
CZYTAJ DALEJ

W dzisiejszej Ewangelii mamy dwie różne sceny

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

commons.wikimedia.org

W dzisiejszej Ewangelii mamy dwie różne sceny. Pierwsza z nich ukazuje Chrystusa, który udziela apostołom daru Ducha Świętego i wraz z nim władzę odpuszczania grzechów. Mówi im: Którym odpuścicie grzechy, są im odpuszczone, a którym zatrzymacie, są im zatrzymane. Druga z kolei scena koncentruje się na niedowiarstwie Tomasza, jednego z apostołów.

Wieczorem w dniu zmartwychwstania, tam gdzie przebywali uczniowie, choć drzwi były zamknięte z obawy przed Żydami, przyszedł Jezus, stanął pośrodku i rzekł do nich: «Pokój wam!» A to powiedziawszy, pokazał im ręce i bok. Uradowali się zatem uczniowie, ujrzawszy Pana. A Jezus znowu rzekł do nich: «Pokój wam! Jak Ojciec Mnie posłał, tak i Ja was posyłam». Po tych słowach tchnął na nich i powiedział im: «Weźmijcie Ducha Świętego! Którym odpuścicie grzechy, są im odpuszczone, a którym zatrzymacie, są im zatrzymane». Ale Tomasz, jeden z Dwunastu, zwany Didymos, nie był razem z nimi, kiedy przyszedł Jezus. Inni więc uczniowie mówili do niego: «Widzieliśmy Pana!» Ale on rzekł do nich: «Jeżeli na rękach Jego nie zobaczę śladu gwoździ i nie włożę palca mego w miejsce gwoździ, i ręki mojej nie włożę w bok Jego, nie uwierzę». A po ośmiu dniach, kiedy uczniowie Jego byli znowu wewnątrz domu i Tomasz z nimi, Jezus przyszedł, choć drzwi były zamknięte, stanął pośrodku i rzekł: «Pokój wam!» Następnie rzekł do Tomasza: «Podnieś tutaj swój palec i zobacz moje ręce. Podnieś rękę i włóż w mój bok, i nie bądź niedowiarkiem, lecz wierzącym». Tomasz w odpowiedzi rzekł do Niego: «Pan mój i Bóg mój!» Powiedział mu Jezus: «Uwierzyłeś dlatego, że Mnie ujrzałeś? Błogosławieni, którzy nie widzieli, a uwierzyli». I wiele innych znaków, których nie zapisano w tej księdze, uczynił Jezus wobec uczniów. Te zaś zapisano, abyście wierzyli, że Jezus jest Mesjaszem, Synem Bożym, i abyście wierząc, mieli życie w imię Jego.
CZYTAJ DALEJ

Szef MSZ: w ataku na Kijów ucierpiał budynek wydziału polskiej ambasady

2025-07-04 11:41

[ TEMATY ]

wybuch

Kijów

dron

polska ambasada

wydział konsularny

PAP/EPA

W zmasowanym rosyjskim ataku na Kijów ucierpiał budynek wydziału konsularnego polskiej ambasady

W zmasowanym rosyjskim ataku na Kijów ucierpiał budynek wydziału konsularnego polskiej ambasady

Szef MSZ Radosław Sikorski przekazał w piątek, że w zmasowanym rosyjskim ataku na Kijów ucierpiał budynek wydziału konsularnego polskiej ambasady. Wszyscy są cali i zdrowi - poinformował. Minister podkreślił, że Ukraina pilnie potrzebuje środków obrony przeciwlotniczej.

Co najmniej 23 osoby zostały ranne w wyniku zmasowanych rosyjskich ataków powietrznych na Kijów minionej nocy - poinformowały lokalne władze. Uszkodzona została też m.in. infrastruktura kolejowa i budynki mieszkalne.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję