Reklama

Niedziela na Podbeskidziu

Ewangelizatorzy świętowali

Biskup Piotr Libera, ordynariusz diecezji płockiej był głównym celebransem odpustowej liturgii ku czci świętych Cyryla i Metodego, patronów Diecezjalnej Szkoły Nowej Ewangelizacji. Okolicznościowa uroczystość odbyła się 10 lutego w kościele św. Pawła Apostoła w Bielsku-Białej

Niedziela bielsko-żywiecka 8/2013, str. 5

[ TEMATY ]

Bielsko‑Biała

MR

Podczas Eucharystii w Bielsku-Białej

Podczas Eucharystii w Bielsku-Białej

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Za eucharystycznym ołtarzem pospołu z biskupem stanęli: ks. Piotr Kocur z parafii Matki Bożej Różańcowej ze Skoczowa, ks. Józef Walusiak, dyrektor Katolickiego Ośrodka Wychowania i Terapii Młodzieży „Nadzieja”, ks. Krzysztof Walczak z parafii św. Barbary w Czechowicach-Dziedzicach i ks. dr Przemysław Sawa, odpowiedzialny za diecezjalne DSNE.

- Pozwolę sobie powitać bp. Piotra, który przybył do nas z dalekiego Płocka. Cieszę się tą obecnością z dwóch powodów: po pierwsze, bo jesteśmy synami tej samej śląskiej ziemi, a po drugie, bo Ksiądz Biskup jest z rocznika święceń kapłańskich mojego brata, dlatego też zawsze jest bliski memu sercu i wspomnieniom - powiedział na początku Najświętszej Ofiary ks. prał. Marcin Aleksy, gospodarz kościoła św. Pawła Apostoła w Bielsku-Białej.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Po nim głos zabrał ks. Przemysław Sawa, opiekujący się strukturami DSNE w diecezji bielsko-żywieckiej. - Cieszę się, że Ksiądz Biskup jest z nami. Od trzech lat posługujemy na płockiej ziemi. Kiedyś powiedziałem w seminarium, że czuję się tak, jakbym miał dwie diecezje: bielską i płocką. U bp. Piotra posługujemy katechetom, ale nie tylko. Byliśmy też w seminarium i w parafiach. Ta ziemia jest nam szczególnie bliska - mówi ks. dr Przemysław Sawa.

Reklama

W homilii bp Libera odniósł się do perykopy ewangelicznej o połowie ryb w jeziorze Genezaret i do czytania z 1 Listu św. Pawła do Koryntian. Posiłkując się słowami Benedykta XVI, Ordynariusz przypomniał, że pierwotne Credo, które chronologicznie sięga lat 30. I wieku, musiało brzmieć tak: „Wierze, że Chrystus umarł za nasze grzechy - zgodnie z Pismem. Że został pogrzebany. Że zmartwychwstał trzeciego dnia - zgodnie z Pismem. Że ukazał się Kefasowi, a potem Dwunastu. Że później zjawił się więcej niż 500 braciom równocześnie; większość z nich żyje dotąd, niektórzy zaś pomarli. Potem ukazał się Jakubowi, a później wszystkim Apostołom”.

Zawierzenie pierwotnemu Wyznaniu Wiary, jak stwierdził homileta, było punktem zwrotnym nie tylko pierwszych chrześcijan, ale i świętych, których przyczyniło Kościołowi powstanie styczniowe, którego 150. rocznicę obchodzimy w tym roku. Z tego względu kaznodzieja wymienił postacie św. Adama Chmielowskiego, św. Rafała Kalinowskiego, św. bp. Zygmunta Szczęsnego Felińskiego czy kandydata na ołtarze, Romualda Traugutta.

- Nie wyruszamy ewangelizować świata, bo jest sekularyzm. Tak, jest sekularyzm, jest niewiara, ale to nie główny powód, aby iść. Nie wyruszamy, bo świat zwariował i głosi obłąkańcze idee gender, mówi o małżeństwach dla wszystkich, czy przyznaje homoseksualistom prawa do adopcji dzieci. Tak, ten świat zwariował, ale to nie jest główny powód. Nie wyruszmy na tę drogę, bo wzmaga się obecność szatana w naszym świecie. Niestety to prawda. Wzmaga się, ale to nie główny powód. My wyruszyliśmy na drogę nowej ewangelizacji dlatego, że wierzymy. My wierzymy, że wiara sprawdziła się w naszym życiu i pragniemy podzielić się nią z innymi. Wyruszamy w tę drogę, bo chcemy być posłuszni i wierni słowom naszego Pana, który kazał nam iść na cały świat i głosić Jego Ewangelię wszelkiemu stworzeniu - zaznaczył bp Libera.

Reklama

Okolicznościowa Eucharystia sprawowana była w intencji bielskiej DSNE śś. Cyryla i Metodego i diecezjalnej szkoły św. Łukasza w Płocku, za Pawła o wyzwolenie z nałogu, w podzięce za 15-lecie małżeństwa Doroty i Dariusza oraz z okazji 50. rocznicy urodzin Kazimierza. O oprawę muzyczną uroczystości zadbała schola DSNE, której brzmienie ubogaciły instrumenty klawiszowe i perkusyjne oraz gitara. O wyjątkowości liturgii świadczyły takie elementy, jak odśpiewanie Wyznania Wiary oraz zawarcie i odnowienie przymierza przez kilkudziesięciu członków DSNE.

- Ten gest jest dojrzałym i świadomym aktem wszczepienia Credo w codzienne życie - tak bp Libera podsumował tą część uroczystości.

Oryginalną formą świętowania odpustowej liturgii były różnobarwne flagi, które powiewały podczas jej rozpoczęcia i w trakcie hymnu „Hosanna na wysokości”. Po Eucharystii nastąpił moment uwielbienia, który składał się z pieśni, świadectw i modlitwy.

2013-02-20 12:33

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Beskidzkie kolędowanie

Niedziela Plus 1/2024, str. VII

[ TEMATY ]

Bielsko‑Biała

gwiazdkacieszynska.pl

Cieszyński teatr zaprasza na widowisko

Cieszyński teatr zaprasza na widowisko

Niezwykłe widowisko muzyczne ponownie zagości na wielkiej scenie w Cieszynie. Zespół Teatralny działający przy parafii św. Elżbiety w Cieszynie już od 1990 r. wystawia na deskach Teatru im. Adama Mickiewicza Jasełka tradycyjne.

Przygotowana z wielką starannością i rozmachem opowieść o narodzeniu Jezusa wciąż fascynuje i przyciąga na styczniowe spektakle tysiące widzów, nawet z odległych regionów Polski i zagranicy, którzy wspólnie uczestniczą w tym niezwykłym beskidzkim kolędowaniu. Jest to bowiem nie tylko przygotowane przez zespół liczący ponad stu aktorów piękne widowisko muzyczne, ale zarazem forma przybliżenia do głębi tajemnicy zbawienia od narodzenia Jezusa. Służy temu bezpośrednie powiązanie tekstów wygłaszanych przez aktorów na scenie z fragmentami pochodzącymi z Pisma Świętego. Dlatego też bliskie i znane wszystkim kolędy stają się w trakcie tego przedstawienia jasełkowego naturalną – zarówno dla aktorów, jak i dla widzów – formą uwielbienia Bożej miłości. Charakterystyczny dla cieszyńskich jasełek jest ich niepowtarzalny scenariusz, wykorzystujący wiele elementów regionalnych oraz twórczość artystyczną samych cieszynian. Należy do nich poezja Beaty Sabath czy Lucyny Jabłońskiej. Tradycją podczas jasełek jest również wspólne śpiewanie kolęd.
CZYTAJ DALEJ

Jerozolima: setki chrześcijan na Drodze Krzyżowej w Wielki Piątek

2025-04-18 14:12

[ TEMATY ]

Droga Krzyżowa

Jerozolima

Wielki Piątek

Adobe Stock

Setki chrześcijan różnych wyznań zgromadziło się w Wielki Piątek na tradycyjnej procesji Drogi Krzyżowej na Starym Mieście w Jerozolimie. Przy letniej pogodzie pielgrzymi przeszli wzdłuż Via Dolorosa, aby modlić się przy 14. stacjach męki Jezusa, od wyroku do ukrzyżowania i grobu. Z powodu wojny wśród uczestników było znacznie mniej zagranicznych grup pielgrzymkowych niż w poprzednich latach.

Od wczesnych godzin porannych wierni różnych Kościołów, często niosący misternie zdobione krzyże, szli ulicami jerozolimskiego Starego Miasta. Procesje Drogi Krzyżowej rozpoczęli licznie zgromadzeni etiopscy chrześcijanie, a następnie wierni grecko-prawosławni, którzy wyruszyli z dużym opóźnieniem. Następnie katolicy obrządku łacińskiego dołączyli do franciszkanów. Za nimi podążali arabskojęzyczni katolicy jerozolimscy. Izraelska policja zabezpieczyła trasę, która zakończyła się przy Bazylice Grobu Pańskiego.
CZYTAJ DALEJ

Franciszek: droga Jezusa nas kosztuje w świecie, który wszystko kalkuluje

2025-04-19 00:12

PAP

„Droga Krzyżowa jest modlitwą tych, którzy są w drodze. Przecina nasze zwykłe ścieżki, abyśmy przeszli ze znużenia ku radości” - stwierdził papież Franciszek podczas Drogi Krzyżowej w Wielki Piątek w rzymskim Koloseum. Wzięło w niej udział ok. 18 tys. ludzi. Przewodniczył jej, w zastępstwie Ojca Świętego, wikariusz generalny diecezji rzymskiej, kard. Baldo Reina. Papieskie rozważania dotyczyły m.in. wolność, egoizmu, odpowiedzialności, wiary, hipokryzji, upokorzenia.

„Droga oferowana każdemu człowiekowi - podróż do wewnątrz, rachunek sumienia, zatrzymanie się na cierpieniach Chrystusa w drodze na Kalwarię” - podkreślił Franciszek i wskazał, że Droga Krzyżowa jest rzeczywiście zejściem Jezusa „ku temu światu, który Bóg kocha” (Stacja II). Jest także „odpowiedzią, przyjęciem odpowiedzialności” przez Chrystusa. On, „przybity do krzyża”, wstawia się, stawiając się „między skłóconymi stronami” (stacja XI) i prowadzi je do Boga, ponieważ Jego „krzyż burzy mury, anuluje długi, unieważnia wyroki, ustanawia pojednanie”. Jezus, „prawdziwy Jubileusz”, odarty z szat i objawiony nawet „tym, którzy patrzą, jak umiera”, patrzy na nich „jak na umiłowanych powierzonych przez Ojca”, ukazując swoje pragnienie zbawienia „nas wszystkich, każdego z osobna” (Stacja X)
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję