Reklama

Kościół

Przewodniczący Episkopatu: Muzyka kościelna pomaga nam się modlić

Muzyka kościelna pomaga nam się modlić, pomaga wznieść nasze serce i naszą duszę ku Bogu - podkreślił abp Tadeusz Wojda SAC, przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski, wręczając dziś w archikatedrze warszawskiej nagrodę „Srebrna Piszczałka”. Tegorocznym laureatem został Mieczysław Tuleja, krakowski organista i pedagog.

2024-08-18 19:57

[ TEMATY ]

nagroda

abp Tadeusz Wojda SAC

muzyka kościelna

Srebrna Piszczałka

Karol Porwich/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Abp Tadeusz Wojda SAC w imieniu polskich biskupów pogratulował nagrodzonemu „Srebrną Piszczałką” dr. Mieczysławowi Tulei pracy i działań na rzecz muzyki sakralnej. Artysta został wyróżniony przez Przewodniczącego Episkopatu Polski za "wybitne osiągnięcia i wkład w rozwój muzyki sakralnej w Polsce". „Jedna taka piszczałka to za mało” - żartował abp Wojda, podkreślając zasługi muzyka. Zauważył też, że wielcy mistrzowie muzyki świeckiej byli organistami. „Kościół dostrzega i promuje wartość muzyki” - powiedział.

Reklama

„Muzyka kościelna to może rodzaj muzyki niezauważalnej, ale to jest ogromnie ważna muzyka, bo ona pomaga nam się modlić, pomaga nawiązywać kontakt z Panem Bogiem, pomaga wznieść nasze serce i naszą duszę ku Bogu” - wskazał Przewodniczący KEP. Dodał, że jest to „ogromnie ważne, bo każdy z nas chce przecież przeżywać pięknie liturgię”.

Podziel się cytatem

Krótką laudację na temat dr. Mieczysława Tulei wygłosił ks. prof. dr hab. Andrzej Filaber. Przypomniał w niej m.in., że wyróżniony muzyk nieprzerwanie od 61 lat pracuje jako organista w parafii św. Stanisława Kostki i św. Jana Bosko na Dębnikach w Krakowie. „Jako organista i pedagog wychował wielu wybitnych organistów” - zauważył. Wspomniał też, że dr Tuleja został wyróżniony przez Ojca Świętego Jana Pawła II orderem „Pro Ecclesia et Pontifice”, a papież Benedykt XVI odznaczył go Orderem Świętego Sylwestra.

Dziękując za nagrodę Przewodniczącego Konferencji Episkopatu Polski „Srebrna Piszczałka”, dr Tuleja powiedział, że Stare Miasto w Warszawie i Bazylika Archikatedralna św. Jana Chrzciciela, gdzie ją odbiera, „to miejsca, które onieśmielają swoją historią i godnością”. Wspomniał, że w tym miejscu posługiwał swoją grą na organach m.in. podczas pogrzebu błogosławionego dziś kard. Stefana Wyszyńskiego.

Po uroczystości wręczenia nagrody miał miejsce koncert dr. Piotra Rachonia, głównego organisty archikatedry warszawskiej. Koncert poprowadziła Katarzyna Lech-Kapituła.

Organizatorem trwającego od początku lipca w Warszawie festiwalu „Organy Archikatedry” jest Fundacja „Festiwal Muzyki Sakralnej”, której celem jest m.in. wspieranie działalności kulturalnej w Polsce. Koncerty odbywają się w warszawskiej archikatedrze w każdą niedzielę o godz. 16.00.

Nagroda Przewodniczącego Konferencji Episkopatu Polski „Srebrna Piszczałka” przyznawana jest za wkład w rozwój muzyki sakralnej w Polsce i wręczana podczas Międzynarodowego Festiwalu „Organy Archikatedry” w Warszawie. W tym roku została przyznana już po raz 25. Pierwsze wyróżnienie wręczono w 2000 roku. Laureatem został wówczas prof. Stefan Stuligrosz.

Ocena: +12 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Pasja czy powołanie?

Niedziela Plus 47/2022, str. IV

[ TEMATY ]

muzyka kościelna

Karol Porwich/Niedziela

Aby muzyka w kościele miała odpowiednie brzmienie, potrzeba wiele czasu, godzin prób, nauki i odpowiedniego instrumentu.

Muzyka kościelna od wieków związana jest z liturgią. Wielu z nas zachwyca się pięknem chorału gregoriańskiego, brzmieniem organów w kościołach i śpiewem chórów lub scholi. Żeby jednak muzyka ta miała odpowiednie brzmienie, potrzeba wiele czasu, godzin prób, nauki i odpowiedniego instrumentu. W ciągu wieków muzyka kościelna ewoluowała. Ponadto aby tworzyć dzieła nadające się do liturgii, potrzeba odpowiedniego zmysłu i talentu. Dziś sami organiści zaznaczają, że wielokrotnie spotykają się z niedocenieniem nie tylko swojego zawodu, ale także samej muzyki.
CZYTAJ DALEJ

Jak uciekałam z Manhattanu...

Tragedię wtorkowego ataku terrorystów oglądałam oczami osób ewakuujących się z dolnego Manhattanu. Odcięci przez brak komunikacji miejskiej, odnaleźli swoje okno na świat w rozsianych po Nowym Jorku mostach. Ja dołączyłam do grona tych, którzy za drogę ucieczki wybrali most Queensborough.

Ulice na odcinku między 10. i 59. ulicą na Manhattanie przypominały sceny z filmów: morze ludzi, szpitale wypełnione rannymi, rzesze chętnych do oddawania krwi, kolejki do publicznych telefonów i bankomatów, minitelewizory wystawione przez właścicieli niektórych sklepów, informujące przechodniów o zaistniałej sytuacji. Wśród opuszczających Manhattan niewielu zdecydowało się zerknąć ponownie na obraz straszliwego horroru, który pozostawiali za swoimi plecami. Większość brnęła do przodu, jakby w obawie, czy im się uda bezpiecznie przedostać na drugą stronę mostu.
CZYTAJ DALEJ

Muzeum Archidiecezjalne znów otwarte - [nasza recenzja]

2024-09-11 16:02

Ks. Łukasz Romańczuk

Muzeum Archidiecezjalne - wejście od placu katedralnego

Muzeum Archidiecezjalne - wejście od placu katedralnego

Odwiedziliśmy Muzeum Archidiecezjalne przy ul. Kanoniej 12 we Wrocławiu. Po przejściu poszczególnych sal i zobaczeniu wystawionych eksponatów, kompozycji i nowoczesnych udogodnień stwierdzamy, że odwiedzenie tego miejsca jest przyjemnością.

Po kilku latach poświęconych na remont i modernizację budynku, Muzeum Archidiecezjalne otwiera swoje drzwi. Każdy, kto kiedykolwiek odwiedził to miejsce przed remontem, a postanowił zajrzeć obecnie poczuje się, jak gdyby przeniósł się w czasie.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję