Fatima: sanktuarium odwiedziło od stycznia do czerwca 2,7 mln pielgrzymów
Do sanktuarium Matki Bożej Różańcowej w Fatimie, w środkowej Portugalii, dotarło od 1 stycznia do 30 czerwca br. 2,7 mln pielgrzymów. Jak powiedziała KAI szefowa biura prasowego sanktuarium Patrícia Duarte, wśród dominujących w Fatimie pątników są Portugalczycy, zaś w gronie cudzoziemców przewodzą Hiszpanie. Sprecyzowała, że pomiędzy styczniem a kwietniem 2024 r. widoczny był umiarkowany napływ pielgrzymów do Fatimy. W sumie w okresie tym dotarło tam ponad 1,1 mln pątników.
Zdaniem Duarte większy napływ pątników do Fatimy nastąpił w maju wraz z organizacją obchodów 107. rocznicy maryjnych objawień. Kluczowe były uroczystości z 12 i 13 maja, kiedy do tej portugalskiej miejscowości dotarło ponad 250 tys. osób z całego świata. Także wtedy wśród pątników dominowali Portugalczycy.
Podziel się cytatem
Przed rozpoczęciem uroczystości 107. rocznicy objawień maryjnych, w tym portugalskim miejscu kultu maryjnego, władze sanktuarium poinformowały, że sukcesywnie rośnie liczba napływających tam pątników z całego świata. Odnotowały, że ruch pielgrzymkowy nasila się po chaosie i restrykcjach sanitarnych związanych z pandemią Covid-19. - W tym roku do Fatimy przybyło już ponad 1,2 mln pielgrzymów, czyli o 26,5 proc. więcej w porównaniu z analogicznym okresem w 2023 r. - poinformował w maju ksiądz Carlos Cabecinhas, rektor portugalskiego sanktuarium. Odnotował, że rosnąca liczba pielgrzymów ma też związek z rozszerzającym się na świecie przesłaniem fatimskim o konieczności modlitwy, nawrócenia i pokuty, przekazanym przez Maryję w 1917 r. trójce portugalskich dzieci.
Papież Franciszek
nazwał siebie pielgrzymem
pokoju i błagał
Matkę Bożą z Fatimy
o zgodę między
narodami
Pielgrzymka do Fatimy była najbardziej wyjątkowa spośród niemal wszystkich wcześniejszych podróży apostolskich papieża Franciszka. Może podobna do niej była tylko ubiegłoroczna pielgrzymka do Polski, a szczególnie wizyta w duchowej stolicy naszego kraju, u Matki Bożej w Częstochowie
Fatimska pielgrzymka tym się różniła od większości pozostałych, że nie była zdominowana kontekstem politycznym, że nikt nie bawił się w niej w dyplomację. Za kontekst społeczny i polityczny można uznać jedynie tło sytuacji światowej. Podobnie jak 13 maja 1917 r. trwała I wojna światowa, tak 13 maja 2017 r., jak wielokrotnie podkreśla papież Franciszek, trwa III wojna światowa, tyle że w kawałkach. Dokładnie w ponad 50 kawałkach, bo tyle konfliktów zbrojnych, mniejszych i większych, toczy się obecnie na świecie.
Uczniowie Piotr i Jan biegnący do grobu w poranek Zmartwychwstania Eugène’a Burnanda (1898 r.) (Dicastero per l'Evangelizzazione)
Od 8 kwietnia do 25 maja w rzymskim kościele San Marcello al Corso można oglądać dwa arcydzieła malarstwa chrześcijańskiego, nawiązujące do tajemnicy Zmartwychwstania Chrystusa.
Gorzkie Żale to nabożeństwo pasyjne z początku XVIII wieku. Powstały w kościele św. Krzyża w Warszawie. Ksiądz Wawrzyniec Benik, ze zgromadzenia księży misjonarzy Wincentego a Paulo, napisał tekst nowego nabożeństwa oraz opracował jego strukturę na podstawie Godziny Czytań. Gorzkie żale to wyłącznie polska tradycja. Od przeszło 300 lat ożywia pobożność i gromadzi wiernych na rozważaniu Męki Pańskiej.
Nabożeństwo Gorzkich Żali składa się z trzech części poprzedzonych pobudką. Każda część składa się z: Intencji, Hymnu, Lamentu duszy nad cierpiącym Jezusem oraz Rozmowy duszy z Matką Bolesną. Treść śpiewów dotyczy poszczególnych etapów cierpienia Chrystusa: od modlitwy w Ogrojcu aż do skonania na Krzyżu. Tekst całości jest rymowany, co ułatwia jego przyswojenie, zapamiętanie i wyśpiewanie. Pobudka często nazywana jest też Zachętą. Ma na celu rozbudzenie kontemplacji nad cierpieniem Zbawiciela. Jest to bardzo piękny i poetycki tekst, w którym prosimy Boga o przenikający żal, rozpalający nasze serca.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.