Reklama

Niedziela Wrocławska

Komisje synodalne powołane

Na podstawie refleksji nad syntezami parafialnymi abp Józef Kupny powołał 18 czerwca pięć komisji synodalnych i mianował ich przewodniczących. Są to:

2024-06-22 12:38

Tomasz Lewandowski

Przewodniczący komisji synodalnych dekrety odebrali w kaplicy Kurii Metropolitalnej.

Przewodniczący komisji synodalnych dekrety odebrali w kaplicy Kurii Metropolitalnej.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

1. Synodalna parafia misyjna – przewodniczący ks. Janusz Gorczyca.

2. Misja współdzielona – formacja do posługi w Kościele – przewodniczący bp Maciej Małyga.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

3. Wspólna troska – finanse i administracja – przewodniczący ks. Stanisław Stelmaszek.

4. Christus vivit – wprowadzenie w chrześcijaństwo – o. Oskar Maciaczyk ofm.

5. Młode wino, nowe bukłaki – ewangelizacja – Tomasz Piechnik.

Dekrety przewodniczącym komisji wręczył dziś w kaplicy Kurii Metropolitalnej bp Jacek Kiciński. – Wchodzimy w kolejny etap naszego synodu diecezjalnego, który abp Józef Kupny rozpoczął uroczyście 19 maja. Wtedy powołał już komisję główną, komisję teologiczną i komisję prawną. Teraz, po rozeznaniu głosów wiernych i wszystkich syntez, które nadeszły do sekretariatu synodu, ksiądz arcybiskup postanowił powołać tematyczne komisje synodalne. Zajmą się one konkretnymi obszarami funkcjonowania naszej diecezji – mówił podczas wręczania dekretów bp Jacek Kiciński.

Komisja synodalna 1 – „Synodalna parafia misyjna”

Syntezy, które napłynęły po etapie presynodalnym pokazały konieczność wzmacniania komunii oraz misji w życiu parafialnym. Potrzeba nam duchowości służącej budowaniu wspólnoty, działań pogłębiających relacje, współodpowiedzialności wszystkich ochrzczonych za życie Kościoła i jego misję.

• Celem tej komisji jest opracowanie sposobów przemiany życia i funkcjonowania parafii w nowy model synodalnej parafii misyjnej, w której współuczestniczą kapłani, osoby świeckie i konsekrowane.

• Komisja przygotuje m.in. sposoby szerokiego zaangażowania parafian w życie wspólnoty (liturgia, duszpasterstwo, ekonomia), wdrożenia rad duszpasterskich, ekonomicznych, metody wspólnotowego rozeznawania („Rozmowa w Duchu Świętym”) i współpracy w dekanacie.

Na przewodniczącego komisji „Synodalna parafia misyjna” Ksiądz Arcybiskup powołał ks. Janusza Gorczycę, proboszcza parafii pw. św. Maurycego we Wrocławiu.

Reklama

Komisja synodalna 2: „Misja współdzielona – formacja do posługi w Kościele”

Uczestnicy zespołów presynodalnych dostrzegli konieczność formacji do posługi w Kościele, obejmującej kapłanów, osoby konsekrowane i świeckich.

• Zadaniem komisji jest opracowanie programu formacji posługujących w Kościele, w sposób szczególny katechistów, animatorów małych grup i wspólnot, członków rad duszpasterskich i ekonomicznych, osób zaangażowanych w katechumenat parafialny i liturgię, odpowiedzialnych wspólnot.

• Wyzwaniem staje się także zorganizowanie diecezjalnego ośrodka formacji i modlitwy, który pomoże zrealizować powyższe cele.

Na przewodniczącego komisji „Misja współdzielona – formacja do posługi w Kościele” Ksiądz Arcybiskup powołał bp. Macieja Małygę, biskupa pomocniczego Archidiecezji Wrocławskiej.

Komisja synodalna 3: „Wspólna troska – Finanse i administracja”

W syntezach wybrzmiała potrzeba reformy struktur diecezjalnych. Podkreślono konieczność współodpowiedzialności w finansowaniu parafii, wagę przejrzystości w zakresie finansów i podejmowanych decyzji na poziomie parafii oraz diecezji, a także potrzebę uwzględnienia wyzwań materialnych i duszpasterskich małych parafii i tych położonych na terenach wiejskich.

• Ważnym obszarem, w którym wspólnoty parafialne potrzebują wsparcia jest różnego rodzaju pomoc specjalistyczna m.in. prawna i ekonomiczna.

• Zadaniem komisji jest uporządkowanie struktur diecezji, aby skuteczniej służyły misji Kościoła.

Na przewodniczącego komisji „Wspólna troska – finanse i administracja” Ksiądz Arcybiskup powołał ks. Stanisława Stelmaszka, dyrektora wydziału finansowo-gospodarczego Kurii Metropolitalnej, proboszcza parafii Niepokalanego Serca Najświętszej Maryi Panny w Siechnicach.

Reklama

Komisja synodalna 4: „Christus vivit – wprowadzenie w chrześcijaństwo”

Zespoły presynodalne zauważyły potrzebę doświadczenia Boga i stałej formacji wiernych umożliwiającej dojrzewanie w wierze na poziomie intelektualnym i duchowym. Mamy świadomość, jakie znaczenie dla życia wiarą ma znajomość Słowa Bożego i rozumienie liturgii.

• Komisja przygotuje program katechumenatu parafialnego ochrzczonych (dzieci przed I Komunią Świętą i ich rodziców, młodzieży przed bierzmowaniem, rodziców dzieci przed chrztem, narzeczonych przed małżeństwem).

• Zadaniem komisji jest także opracowanie programu katechumenatu dorosłych, a także wsparcie dla katechetów pracujących w szkole.

Na przewodniczącego komisji „Christus vivit – wprowadzenie w chrześcijaństwo” Ksiądz Arcybiskup powołał o. Oskara Maciaczyka OFM, rektora Wyższego Seminarium Duchownego Franciszkanów Prowincji św. Jadwigi Zakonu Braci Mniejszych

Komisja synodalna 5: „Młode wino, nowe bukłaki – Ewangelizacja”

W syntezach presynodalnych dostrzeżono potrzebę głoszenia Ewangelii z nowym zaangażowaniem, szczególnie wobec osób żyjących na obrzeżach Kościoła, odchodzących z niego i niewierzących. Zauważono też brak przekładającej się na praktykę „wyobraźni misyjnej”.

• Zadaniem komisji jest opracowanie nowych dróg ewangelizacji, w perspektywie Wielkiego Jubileuszu 2033. Komisja zajmie się także rolą wspólnot w życiu diecezji.

• Kolejnym zadaniem będzie przygotowanie platformy medialnej służącej informacji, ewangelizacji i formacji.

Na przewodniczącego komisji „Młode wino, nowe bukłaki – Ewangelizacja” Ksiądz Arcybiskup powołał pana Tomasza Piechnika, odpowiedzialnego za wspólnotę „Hallelu Jah”.

Komisja teologiczna i prawna

Ksiądz Arcybiskup już wcześniej, w dzień otwarcia synodu, powołał komisje teologiczną i prawną Synodu. Ich zadaniem będzie troska o zgodność dokumentów synodalnych z nauczaniem Kościoła i obowiązującym prawem.

Reklama

Przewodniczącym komisji teologicznej został ks. Jacek Froniewski, kanclerz Kurii Metropolitalnej, a przewodniczącym komisji prawnej ks. Piotr Żuber, sędzia sądu duchownego, obydwaj należący do Komisji Głównej Synodu.

Przypominamy także, że do końca września można dołączyć do prac parafialnych zespołów synodalnych. Co robi zespół synodalny? Spotyka się raz w miesiącu w parafii lub dekanacie. Modli się w intencji synodu i czyta Słowo Boże. Opracowuje uwagi do dokumentów synodalnych. Informuje innych parafian o syntezie diecezjalnej i postępie prac synodalnych. Wybiera spośród siebie świeckich kandydatów na członków synodu (czyli osoby uprawnione do brania udziału w sesjach plenarnych).

Abp Józef Kupny prosi wszystkich wiernych o modlitwę za II Synod Archidiecezji Wrocławskiej.

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Papież polecił wybudowanie elektrowni agrowoltaicznej. Mówi o "przeciwdziałaniu globalnemu ociepleniu"

2024-06-26 14:13

[ TEMATY ]

papież Franciszek

PAP/EPA/ANGELO CARCONI

Ojciec Święty powierzył przewodniczącemu Gubernatoratu Państwa Watykańskiego i przewodniczącemu Administracji Dóbr Stolicy Apostolskiej zadanie budowy elektrowni agrowoltanicznej na eksterytorialnym obszarze Santa Maria di Galeria. Ma ona zapewnić nie tylko zasilanie istniejącej tam stacji radiowej, ale także całkowite zaopatrzenie w energię Państwa Watykańskiego. Postanowienia te zawarte są w opublikowanym dziś Liście apostolskim w formie „Motu Proprio” „Fratello Sole” (Brat Słońce).

Franciszek przypomina, iż w encyklice „Laudato si'” wezwał całą ludzkość do uświadomienia sobie potrzeby wprowadzenia zmian w stylu życia, produkcji i konsumpcji, aby przeciwdziałać globalnemu ociepleniu, którego jedną z głównych przyczyn jest wszechobecne stosowanie paliw kopalnych. Ponadto 6 lipca 2022 r. Stolica Apostolska przystąpiła do Ramowej konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu. Papież wskazuje na konieczność zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych do atmosfery i dążenie do neutralności klimatycznej. Wyraża przekonanie, że ludzkość ma do dyspozycji środki technologiczne, aby stawić czoła tej transformacji środowiskowej i jej zgubnym konsekwencjom etycznym, społecznym, gospodarczym i politycznym, a wśród nich energia słoneczna odgrywa kluczową rolę.

CZYTAJ DALEJ

Sąd: W październiku ma rozpocząć się proces oskarżonych o prowokację wobec ks. Popiełuszki

2024-06-27 07:15

[ TEMATY ]

bł. ks. Jerzy Popiełuszko

Episkopat Flickr

Na 4 października Sąd Okręgowy w Warszawie wyznaczył w środę datę rozpoczęcia procesu oskarżonych o prowokację wobec ks. Jerzego Popiełuszki. Chodzi o podrzucenie w 1983 r. przez SB do mieszkania księdza przy ul. Chłodnej materiałów obciążających duchownego.

Sprawa prowokacji z 1983 r. wobec zamordowanego niespełna rok później księdza ma już długą historię przed stołecznymi sądami. Przed ponad czterema laty warszawski sąd okręgowy umorzył sprawę dochodząc do wniosku, że doszło do przedawnienia, co utrzymał sąd apelacyjny.

CZYTAJ DALEJ

Średniowieczny dokument z Gniezna na liście UNESCO

2024-06-27 18:58

[ TEMATY ]

dokument

Gniezno

UNESCO

PAP/Albert Zawada

Dyrektor Archiwum ks. dr Michał Sołomieniuk (P) odbiera certyfikat dla dokumentu papieża Innocentego II dla arcybiskupstwa gnieźnieńskiego (1136 r.) przechowywanego w Archiwum Archidiecezji Gnieźnieńskiej

Dyrektor Archiwum ks. dr Michał Sołomieniuk (P) odbiera certyfikat dla dokumentu papieża Innocentego II dla arcybiskupstwa gnieźnieńskiego (1136 r.) przechowywanego w Archiwum Archidiecezji Gnieźnieńskiej

Dokument protekcyjny papieża Innocentego II z 1136 roku dla arcybiskupstwa gnieźnieńskiego, przechowywany w Archiwum Archidiecezjalnym w Gnieźnie, został wpisany na listę krajową programu UNESCO „Pamięć świata”. Decyzję o wpisie podjął Polski Komitet ds. UNEESCO.

Uroczystość wręczenia certyfikatów wpisu na listę odbyła się 26 czerwca w Belwederze w Warszawie, w obecności minister kultury i dziedzictwa narodowego.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję