Reklama

Osiedla bez kościołów

Budowę kościołów powinno się przewidzieć w fazie, gdy w okolicy rośnie jeszcze trawa. Bo wtedy ziemia jest tańsza. Problem w tym, że ani miasto, ani Kościół nie wie dokładnie, gdzie za 5-10 lat będą powstawać nowe osiedla

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wielotysięczne, ogromne parafie istnieją na Bemowie, Ursynowie czy w Ursusie. Księża napotykają tam na trudności związane z codzienną pracą duszpasterską. Dlaczego? - Bo wielkomiejska parafia powinna mieć najwyżej 15-20 tys. wiernych. Natomiast my mamy takie ośrodki duszpasterskie, które przekraczają nawet 50 tys. mieszkańców. Łatwo się zgubić w takim tłumie, a anonimowość powoduje, że ludzie traktują kościół jak kolejny hipermarket. Przychodzą i biorą to, co w danej chwili jest im potrzebne: chrzest, I Komunia św., ślub czy pogrzeb - wylicza ks. dr Sławomir Nowakowski, dyrektor ds. budowy kościołów w archidiecezji warszawskiej.
Badania socjologiczne pokazują, że duże wspólnoty parafialne nie utożsamiają się z kościołem w miejscu zamieszkania. Podobny problem mają również księża, którzy nawet po kilku latach pracy nie są wstanie poznać swoich wiernych. Tak jest np. w 40-tysięcznej parafii Wniebowzięcia Pańskiego na Ursynowie. Choć pracuje tu aż sześciu kapłanów, każdy z nich ma pełne ręce „roboty”.

„Deweloperskie odpady”

- Tworzenie nowych parafii i budowa nowych świątyń nie jest naszym widzimisię ani ekspansją Kościoła. Chodzi nam tylko o zapewnienie jak najlepszych warunków do rozwoju życia religijnego wiernych. O ile bowiem władza świecka jest zobowiązana do prowadzenia działalności edukacyjnej, opiekuńczej czy zdrowotnej, to my przede wszystkim odpowiadamy za opiekę duchową - podkreśla ks. Nowakowski.
W niektórych dzielnicach Warszawy brakuje przychodni czy przedszkoli. Ludzie czekają w kolejkach. Kościół nie może sobie pozwolić na kolejki. Dlatego np. parafię Wniebowzięcia Pańskiego chciano podzielić na mniejszą. Archidiecezja pozyskała nawet teren przy Kopie Cywila na Ursynowie. Jednak nic z tego nie wyszło, bo zaczęła protestować mała, ale głośna grupa ludzi. Archidiecezja zawiesiła na jakiś czas inwestycję. - Nie chcemy budować kościołów na siłę - tłumaczy ks. Nowakowski.
Planów podzielenia przerośniętych struktur kościelnych jest znacznie więcej. Kurialni eksperci już kreślą granicę powołania nowych placówek duszpasterskich na Bemowie-Lotnisku. Tu bowiem znajduje się największa w Warszawie, a być może i w Polsce parafia Matki Bożej Królowej Aniołów prowadzona przez księży michaelitów. - Bemowo w ostatnich latach znacznie się rozrosło i idealnym rozwiązaniem byłoby powołanie w tej części dzielnicy jeszcze dwóch parafii - pokazuje na mapie ks. Nowakowski.
Obecnie są prowadzone rozmowy z władzami dzielnicy, aby znalazły się tereny pod budowę nowych placówek duszpasterskich. - Nie gardzimy gruntami, których już nikt nie chce. Satysfakcjonują nas nawet „deweloperskie odpady” np. w bezpośrednim sąsiedztwie trasy szybkiego ruchu czy torów kolejowych - wyjaśnia ksiądz dyrektor. I jako przykład podaje plac w okolicach Fortu Bema, pod którym w tunelu będzie przebiegać trasa szybkiego ruchu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Kościół odrabia zaległości

Abp Kazimierz Nycz wielokrotnie wskazywał, że planowanie nowych parafii i budowę kościołów powinno się przewidzieć w fazie, gdy w okolicy rośnie jeszcze trawa. Wówczas bowiem ziemia jest o wiele tańsza. A ceny idą w górę wraz z poziomem urbanizacji całej okolicy.
Problem w tym, że ani miasto, ani Kościół nie wie dokładnie, gdzie za 5-10 lat będą powstawać nowe osiedla. Warszawa bowiem, podobnie jak inne polskie miasta, cierpi na chroniczny brak planów zagospodarowania przestrzennego. W rezultacie nigdy nie widomo, do kogo należy niezagospodarowana ziemia i czy przypadkiem pojutrze nie wjadą na nią buldożery przygotowujące teren pod budowę kilkutysięcznego osiedla.
Z takimi sytuacjami od lat muszą się zmagać urzędnicy z Białołęki. W rezultacie nie mają gdzie zlokalizować placówek edukacyjnych, medycznych i także kościołów. - Deweloperów interesuje tylko zysk ze sprzedaży kolejnych domów czy bloków. A przy planowaniu osiedli na kilkanaście tysięcy osób mogliby wejść w kontakt również z Kościołem. Jednak do tej pory takich inicjatyw nie było. Dlatego też jedyne, co nam pozostaje, to odrabianie zaległości - uważa ks. Wojciech Lipka, kanclerz warszawsko-praskiej kurii.

Reklama

44 kościoły w budowie

Obie warszawskie diecezje starają się jak najszybciej powoływać nowe parafie w tych rejonach, gdzie są realizowane inwestycje budownictwa mieszkaniowego. - Bo Kościół musi być tam, gdzie są ludzie. To nasza misja - podkreśla ks. Lipka.
W ostatnich dwóch dekadach Warszawa rozrosła się szczególnie po prawej stronie Wisły. Wyraźnie widać to na obrzeżach stolicy, gdzie wsie błyskawicznie zamieniają się w gęsto zaludnione osiedla. Efekt jest taki, że praska diecezja prowadzi aktualnie aż 32 inwestycje sakralne. - Oprócz nich czeka nas jeszcze budowa kolejnych dziesięciu świątyń - mówi ks. Lipka.
Podobnie, choć na mniejszą skalę, sytuacja wygląda po prawej stronie Wisły. Ilość inwestycji jest jednak mniejsza. - Obecnie prowadzimy 12 inwestycji budowlanych, a w planach jest kilka następnych - mówi ks. Nowakowski. Lewobrzeżne inwestycje rozwijają się głównie w okolicach Piaseczna, Ursusa i na zachód od Bemowa w kierunku Ożarowa Mazowieckiego. - W tym miejscu jest planowana II linia metra. Dlatego też spodziewamy się, że wokół dynamicznie rozwinie się mieszkaniówka - przewiduje dyrektor ds. budowy kościołów.
Od kilku lat w tej części miasta jest budowany kościół w wiejsko-miejskiej parafii pw. Objawiania Pańskiego na os. Blizne. Kilkanaście lat temu była tu tradycyjna wieś, a na polach rosła kapusta. Dziś tereny pomiędzy Warszawą a Starymi Babicami rozkwitają w budownictwo jednorodzinne, a koło ul. Lazurowej jak grzyby po deszczu powstają nowe bloki. - Na tym nie koniec. Już trwają rozmowy, by powołać następną parafię w okolicach przyszłego osiedla w dawnej wsi Chrzanów, myślimy też o nowej parafii w okolicach Ożarowa - mówi ks. Nowakowski.

Trudna integracja

Proces tworzenia lokalnych struktur diecezjalnego Kościoła nie jest prosty, a czasem rodzi się w wielkim trudzie. - Zaplanowanie parafii to jedna historia, pozyskanie terenu to druga, a wybudowanie to trzecia - mówi ks. Nowakowski.
Kiedyś było tak, że to ludzie przekazywali ziemię, a później brali odpowiedzialność za wybudowanie dla siebie świątyni. Choć są przypadki, jak w Książnicach k. Grodziska Mazowieckiego czy w Zakręcie k. Anina, gdzie wierni przekazali teren pod budowę kościoła lub cmentarza, to jednak są to już wyjątki.
Najczęściej Kościół sam musi się starać o wszystko - od ziemi po każdą cegłę.- Największym problemem są pieniądze. Ciężko jest, gdy cała budowa spoczywa na barkach 3 tys. mieszkańców - mówi ks. Marian Rowicki z parafii w Blizne. O ile starsi, rdzenni mieszkańcy z radością podjęli trud budowy, to młodzi, którzy sprowadzają się do nowych bloków, nie czują się zobowiązani.
Z podobnym problemem od lat boryka się ks. kan. Jan Popiel, proboszcz parafii św. Łukasza na Bemowie oraz dziekan dekanatu jelonkowskiego. Jego parafia na Górcach to same nowe osiedla. Najstarsze bloki to przełom lat 80. i 90. - Nie mogę jednak winić młodych ludzi, którzy i tak często pracują na dwóch etatach, aby spłacić kolejną ratę kredytu mieszkaniowego - mówi ks. Popiel.
Inną sprawą jest, że w nowych blokach mieszka wielu ludzi napływowych, którzy przyjechali do stolicy na studia, do pracy, a później założyli rodziny i osiedlili się tu. Z jednej strony księża cieszą się, bo ci młodzi ludzie z prowincji są jeszcze przywiązani do tradycyjnych wartości. Z drugiej zaś bardzo często wyjeżdżają na niedzielę w swe rodzinne strony i nie są związani z parafią.
Zdaniem jelonkowskiego dziekana, powinny lepiej funkcjonować systemowe rozwiązania w budowie kościołów. - Była kiedyś tradycja, że budujący się kościół miał przydzieloną parafię wspierającą, która kilka razy w roku przekazywała zebrane w niedzielę pieniądze. Obecnie to jednak niezbyt dobrze funkcjonuje. Do zbierania tacy zaprosili mnie jedynie księża michaelici z sąsiedniej parafii- mówi ks. Jan Popiel. Wsparcia finansowego od dwóch lat nie otrzymał także ks. Rowicki z parafii w Blizne. - Jesteśmy zdani sami na siebie - podkreśla.
W latach 70. i 80. trudniej było z uzyskaniem pozwoleń, gruntu pod inwestycje czy materiałów budowlanych. Dziś natomiast wybudowanie kościoła nie nastręcza żadnych technicznych problemów. - Jakbyśmy mieli odpowiednie środki finansowe, wystarczyłby rok - uważa ks. Popiel.
Choć są wspólnoty, które same udźwigną ciężar budowy kościoła, to jednak wiele z nich nie radzi sobie samodzielnie z tak wielką inwestycją. - Dążymy do tego, by lokalna wspólnota nie była osamotniona w budowie świątyni, a ciężar finansowy częściowo spoczywał również na pozostałych parafiach tego samego dekanatu. Takie wsparcie mogłoby być udzielone raz na kwartał czy raz na pół roku. To zależy od umowy pomiędzy proboszczami. Dlatego też staramy się, by w tym samym czasie w każdym dekanacie była prowadzona tylko jedna budowa - podkreśla ks. Nowakowski.

2009-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nosić obraz Maryi w oczach i sercu

2024-05-03 21:22

ks. Tomasz Gospodaryk

Kościół w Zwanowicach

Kościół w Zwanowicach

Mieszkańcy Zwanowic obchodzili dziś coroczny odpust ku czci Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski. Sumie odpustowej przewodniczył ks. Łukasz Romańczuk, odpowiedzialny za edycję wrocławską TK “Niedziela”.

Licznie zgromadzeni wierni mieli okazję wysłuchać homilii poświęconą polskiej pobożności maryjnej. Podkreślone zostały ważne wydarzenia z historii Polski, które miały wpływ na świadomość religijną Polaków i przyczyniły się do wzrostu maryjnej pobożności. Przywołane zostały m.in. ślubu króla Jana Kazimierza z 1 kwietnia 1656 roku, czy 8 grudnia 1953, czyli data wprowadzenia codziennych Apeli Jasnogórskich. I to właśnie do słów apelowych: Jestem, Pamiętam, Czuwam nawiązywał kapłan przywołując słowa papieża św. Jana Pawła II z 18 czerwca 1983 roku. - Wypowiadając swoje “Jestem” podkreślam, że jestem przy osobie, którą miłuję. Słowo “Pamiętam” określa nas, jako tych, którzy noszą obraz osoby umiłowanej w oczach i sercu, a “Czuwam” wskazuję, że troszczę się o swoje sumienie i jestem człowiekiem sumienia, formuje je, nie zniekształcam ani zagłuszam, nazywam po imieniu dobro i zło, stawiam sobie wymagania, dostrzegam drugiego człowieka i staram się czynić względem niego dobro - wskazał kapłan.

CZYTAJ DALEJ

Św. Florian - patron strażaków

Św. Florianie, miej ten dom w obronie, niechaj płomieniem od ognia nie chłonie! - modlili się niegdyś mieszkańcy Krakowa, których św. Florian jest patronem. W 1700. rocznicę Jego męczeńskiej śmierci, właśnie z Krakowa katedra diecezji warszawsko-praskiej otrzyma relikwie swojego Patrona. Kim był ten Święty, którego za patrona obrali także strażacy, a od którego imienia zapożyczyło swą nazwę ponad 40 miejscowości w Polsce?

Zachowane do dziś źródła zgodnie podają, że był on chrześcijaninem żyjącym podczas prześladowań w czasach cesarza Dioklecjana. Ten wysoki urzędnik rzymski, a według większości źródeł oficer wojsk cesarskich, był dowódcą w naddunajskiej prowincji Norikum. Kiedy rozpoczęło się prześladowanie chrześcijan, udał się do swoich braci w wierze, aby ich pokrzepić i wspomóc. Kiedy dowiedział się o tym Akwilinus, wierny urzędnik Dioklecjana, nakazał aresztowanie Floriana. Nakazano mu wtedy, aby zapalił kadzidło przed bóstwem pogańskim. Kiedy odmówił, groźbami i obietnicami próbowano zmienić jego decyzję. Florian nie zaparł się wiary. Wówczas ubiczowano go, szarpano jego ciało żelaznymi hakami, a następnie umieszczono mu kamień u szyi i zatopiono w rzece Enns. Za jego przykładem śmierć miało ponieść 40 innych chrześcijan.
Ciało męczennika Floriana odnalazła pobożna Waleria i ze czcią pochowała. Według tradycji miał się on jej ukazać we śnie i wskazać gdzie, strzeżone przez orła, spoczywały jego zwłoki. Z czasem w miejscu pochówku powstała kaplica, potem kościół i klasztor najpierw benedyktynów, a potem kanoników laterańskich. Sama zaś miejscowość - położona na terenie dzisiejszej górnej Austrii - otrzymała nazwę St. Florian i stała się jednym z ważniejszych ośrodków życia religijnego. Z czasem relikwie zabrano do Rzymu, by za jego pośrednictwem wyjednać Wiecznemu Miastu pokój w czasach ciągłych napadów Greków.
Do Polski relikwie św. Floriana sprowadził w 1184 książę Kazimierz Sprawiedliwy, syn Bolesława Krzywoustego. Najwybitniejszy polski historyk ks. Jan Długosz, zanotował: „Papież Lucjusz III chcąc się przychylić do ciągłych próśb monarchy polskiego Kazimierza, postanawia dać rzeczonemu księciu i katedrze krakowskiej ciało niezwykłego męczennika św. Floriana. Na większą cześć zarówno świętego, jak i Polaków, posłał kości świętego ciała księciu polskiemu Kazimierzowi i katedrze krakowskiej przez biskupa Modeny Idziego. Ten, przybywszy ze świętymi szczątkami do Krakowa dwudziestego siódmego października, został przyjęty z wielkimi honorami, wśród oznak powszechnej radości i wesela przez księcia Kazimierza, biskupa krakowskiego Gedko, wszystkie bez wyjątku stany i klasztory, które wyszły naprzeciw niego siedem mil. Wszyscy cieszyli się, że Polakom, za zmiłowaniem Bożym, przybył nowy orędownik i opiekun i że katedra krakowska nabrała nowego blasku przez złożenie w niej ciała sławnego męczennika. Tam też złożono wniesione w tłumnej procesji ludu rzeczone ciało, a przez ten zaszczytny depozyt rozeszła się daleko i szeroko jego chwała. Na cześć św. Męczennika biskup krakowski Gedko zbudował poza murami Krakowa, z wielkim nakładem kosztów, kościół kunsztownej roboty, który dzięki łaskawości Bożej przetrwał dotąd. Biskupa zaś Modeny Idziego, obdarowanego hojnie przez księcia Kazimierza i biskupa krakowskiego Gedko, odprawiono do Rzymu. Od tego czasu zaczęli Polacy, zarówno rycerze, jak i mieszczanie i wieśniacy, na cześć i pamiątkę św. Floriana nadawać na chrzcie to imię”.
W delegacji odbierającej relikwie znajdował się bł. Wincenty Kadłubek, późniejszy biskup krakowski, a następnie mnich cysterski.
Relikwie trafiły do katedry na Wawelu; cześć z nich zachowano dla wspomnianego kościoła „poza murami Krakowa”, czyli dla wzniesionej w 1185 r. świątyni na Kleparzu, obecnej bazyliki mniejszej, w której w l. 1949-1951 jako wikariusz służył posługą kapłańską obecny Ojciec Święty.
W 1436 r. św. Florian został ogłoszony przez kard. Zbigniewa Oleśnickiego współpatronem Królestwa Polskiego (obok świętych Wojciecha, Stanisława i Wacława) oraz patronem katedry i diecezji krakowskiej (wraz ze św. Stanisławem). W XVI w. wprowadzono w Krakowie 4 maja, w dniu wspomnienia św. Floriana, doroczną procesję z kolegiaty na Kleparzu do katedry wawelskiej. Natomiast w poniedziałki każdego tygodnia, na Wawelu wystawiano relikwie Świętego. Jego kult wzmógł się po 1528 r., kiedy to wielki pożar strawił Kleparz. Ocalał wtedy jedynie kościół św. Floriana. To właśnie odtąd zaczęto czcić św. Floriana jako patrona od pożogi ognia i opiekuna strażaków. Z biegiem lat zaczęli go czcić nie tylko strażacy, ale wszyscy mający kontakt z ogniem: hutnicy, metalowcy, kominiarze, piekarze. Za swojego patrona obrali go nie tylko mieszkańcy Krakowa, ale także Chorzowa (od 1993 r.).
Ojciec Święty z okazji 800-lecia bliskiej mu parafii na Kleparzu pisał: „Święty Florian stał się dla nas wymownym znakiem (...) szczególnej więzi Kościoła i narodu polskiego z Namiestnikiem Chrystusa i stolicą chrześcijaństwa. (...) Ten, który poniósł męczeństwo, gdy spieszył ze swoim świadectwem wiary, pomocą i pociechą prześladowanym chrześcijanom w Lauriacum, stał się zwycięzcą i obrońcą w wielorakich niebezpieczeństwach, jakie zagrażają materialnemu i duchowemu dobru człowieka. Trzeba także podkreślić, że święty Florian jest od wieków czczony w Polsce i poza nią jako patron strażaków, a więc tych, którzy wierni przykazaniu miłości i chrześcijańskiej tradycji, niosą pomoc bliźniemu w obliczu zagrożenia klęskami żywiołowymi”.

CZYTAJ DALEJ

Niech miłość do Maryi będzie sprawdzianem polskiego ducha

2024-05-03 23:18

[ TEMATY ]

Jasna Góra

abp Wacław Depo

uroczystość NMP Królowej Polski

Karol Porwich / Niedziela

– Maryja, Królowa Polski, to tytuł, którym określił Bogarodzicę 1 kwietnia 1656 r. król Jan Kazimierz podczas ślubów lwowskich, by dramatyczne wówczas losy Ojczyzny i Kościoła powierzyć Jej macierzyńskiej opiece – przypomniał na rozpoczęcie wieczornej Mszy św. w intencji archidiecezji częstochowskiej o. Samuel Pacholski, przeor Jasnej Góry. Eucharystia pod przewodnictwem abp. Wacława Depo, metropolity częstochowskiego. oraz Apel Jasnogórski z udziałem Wojska Polskiego zwieńczyły uroczystości trzeciomajowe na Jasnej Górze. Towarzyszyła im szczególna modlitwa o pokój oraz w intencji Ojczyzny.

Witając wszystkich zebranych, o. Pacholski przypomniał, że „Matka Syna Bożego może być i bardzo chce być także Matką i Królową tych, którzy świadomym aktem wiary wybierają Ją na przewodniczkę swojego życia”. Przywołując postać bł. Prymasa Stefana Wyszyńskiego, który tak dobrze rozumiał, że to właśnie Maryja jest Tą, „która zawsze przynosi człowiekowi wolność, wolność do miłowania, do przebaczania, uwolnienie od grzechu i każdego nieuporządkowania moralnego”, zachęcał wszystkich, by te słowa stały się również naszym programem, który będzie pomagał „nam wierzyć, że zawsze można i warto iść ścieżką, która wiedzie przez serce Królowej”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję