Jerozolimska wspólnota katolicka celebrowała Rezurekcję w bazylice Bożego Grobu, którą Kościoły Wschodnie nazywają bazyliką Zmartwychwstania. Wielkanocne orędzie wybrzmiało w czasie uroczystej Eucharystii oraz podczas rezurekcyjnej procesji. Liturgię pod przewodnictwem kard. Pierbattisty Pizzaballi, koncelebrowali nuncjusz apostolski, biskupi pomocniczy łacińskiego patriarchy Jerozolimy oraz przedstawiciele lokalnego kleru i kapłani pielgrzymi.
Wierni lokalnego Kościoła i nieliczni pielgrzymi przybyli na Wielkanoc do Jerozolimy uczestniczyli w unikatowej, ze względu na miejsce, rezurekcyjnej celebracji. Po Ewangelii ogłaszającej dobrą nowinę o Zmartwychwstaniu kard. Pizzaballa mówił w homilii o potrzebie odnajdywania radości wielkanocnej, mimo że wszystko wydaje się być owiane nieufnością i rozpaczą. «Paschę Chrystusa, którą dzisiaj obchodzimy w tajemnicy - powiedział patriarcha - będziemy musieli celebrować także w życiu naszego Kościoła i całej Ziemi Świętej! Oznacza to, że będziemy musieli podjąć poważne zobowiązanie, aby słowa takie jak „nadzieja, pokój, prawda, przebaczenie i spotkanie” na nowo nabrały znaczenia i były postrzegane przez nas wszystkich jako wiarygodne».
Na zakończenie Mszy św. miała miejsce rezurekcyjna procesja, trzykrotnie okrążająca kaplicę pustego grobu Chrystusa, podczas której odśpiewano cztery fragmenty Ewangelii o zmartwychwstaniu Pana, symbolicznie wieszcząc radość wielkanocną w cztery strony świata.
Podziel się cytatem
W rezurekcyjnej Eucharystii w Jerozolimie uczestniczyli przedstawiciele Kościołów Wschodnich, które wspólnie z franciszkanami sprawują pieczę nad bazyliką Zmartwychwstania. Byli obecni również konsulowie Włoch, Hiszpanii, Francji i Belgii, oficjalni protektorzy chrześcijańskiej obecności w Jerozolimie, jak również delegaci izraelskiego ministerstwa do spraw wyznań oraz policji.
W ziemskiej ojczyźnie Jezusa tradycyjnie już Tydzień Modlitw o Jedność Chrześcijan rozpoczyna się później niż w Kościele powszechnym. Powodem tego są obchody ormiańskiego Bożego Narodzenia, które przypadają dopiero 19 stycznia. Również tutaj temat przewodni tegorocznego tygodnia ekumenicznego pochodzi z rozmowy Chrystusa z Samarytanką w Ewangelii św. Jana (J 4,7).
Zachęcając do uczestnictwa w tygodniu modlitw o jedność chrześcijan Konferencja Ordynariuszy Ziemi Świętej zwraca uwagę, że tekst biblijny o spotkaniu Jezusa z Samarytanką zachęca do wzajemnego poznania, różnorodność bowiem ubogaca. Tydzień modlitw o jedność chrześcijan jest momentem uprzywilejowanym na modlitwę, spotkanie braci w wierze w Jezusa i podjęcie wspólnego dialogu, by prosić Boga o dar jedności. W Jerozolimie tegoroczny tydzień modlitw rozpoczyna się 24 stycznia, w przeddzień święta Nawrócenia św. Pawła. Modlitwy ekumeniczne rozpoczynają się liturgią kościoła prawosławnego na Kalwarii, a zakończą w niedzielę 1 lutego we wspólnocie melchickiej na Starym Mieście.
+ – słowa Chrystusa
E. – słowa Ewangelisty
I. – słowa innych osób pojedynczych
T. – słowa kilku osób lub tłumu
E. Starsi ludu, arcykapłani i uczeni w Piśmie powstali i poprowadzili Jezusa przed Piłata. Tam zaczęli oskarżać Go: T. Stwierdziliśmy, że ten człowiek podburza nasz naród, że odwodzi od płacenia podatków Cezarowi i że siebie podaje za Mesjasza-Króla. E. Piłat zapytał Go: I. Czy Ty jesteś królem żydowskim? E. Jezus odpowiedział mu: + Tak, Ja nim jestem. E. Piłat więc oświadczył arcykapłanom i tłumom: I. Nie znajduję żadnej winy w tym człowieku. E. Lecz oni nastawali i mówili: T. Podburza lud, szerząc swą naukę po całej Judei, od Galilei, gdzie rozpoczął, aż dotąd. E. Gdy Piłat to usłyszał, zapytał, czy człowiek ten jest Galilejczykiem. A gdy się upewnił, że jest spod władzy Heroda, odesłał Go do Heroda, który w tych dniach również przebywał w Jerozolimie.
W diecezji mamy 41 nowych nadzwyczajnych szafarzy Komunii świętej.
Błogosławieństwa do posługi kandydatom udzielił bp Paweł Socha. Uroczystość odbyła się 12 kwietnia w sanktuarium Miłosierdzia Bożego w Świebodzinie. Nowi szafarze pochodzą z całej diecezji, z miejscowości takich jak: Żary, Zielona Góra, Łagów, Świebodzin, Gorzów Wielkoposlki, Drezdenko. Ile trwało i jak wyglądało ich przygotowanie? - Przygotowanie trwało dwa miesiące. W tym czasie kandydaci poznawali zagadnienia związane z teologią liturgii, moralną, dogmatyczną, ale także, co istotne, z duszpasterstwem chorych – mówi koordynator Studium Liturgicznego ks. Bartosz Warwarko. – Szafarze są zaproszeni, aby nosić Komunię chorym i w razie potrzeby pomagać przy rozdawaniu Komunii świętej – wyjaśnia.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.