Reklama

Kościół

Jest w życiu sens

Czasem niewiele potrzeba, by móc zmieniać świat. Dowodzi tego działalność Domu Serca w Chile.

Niedziela Ogólnopolska 49/2023, str. 26-27

[ TEMATY ]

miłość

archiwum Przemysława Puzio

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Życie w chilijskim slumsie to zupełnie inna rzeczywistość niż ta, którą znamy w Polsce. Zagryzające się wychudzone psy na chodnikach. Osoby (czasem nawet dzieci) z bronią w ręku. Nieustannie unoszący się w powietrzu zapach palonych narkotyków. To rzeczywistość Porvenir Bajo – najbardziej niebezpiecznej dzielnicy Valparaiso, miasta portowego Chile. Zostałem tam posłany na misję z Domami Serca, aby w tym trudnym miejscu, gdzie brakuje nadziei, szerzyć miłość, podtrzymywać wiarę w to, że jest w życiu sens.

Trudna ziemia

Chile to kraj, gdzie społeczeństwo jest niezwykle doświadczone różnymi tragediami – chodzi przede wszystkim o trzęsienia ziemi i tsunami. W mieście, w którym żyłem, port był bramą do rozprowadzania narkotyków na całą Amerykę Południową. Dzieci już w wieku 12 lat sięgają po używki. Innym problemem jest przestępczość. Raz na jakiś czas dowiadywaliśmy się, że ktoś z sąsiedniej ulicy czy polskiego sektora został zamordowany. Nam szczęśliwie nic nie groziło, ale trudne historie rodziły się nieustannie. Tomas, syn jednej z naszych przyjaciółek, został zastrzelony na ulicy. Zmarł w ramionach Wiliama, swojego 5-letniego syna, który od tej pory nikogo nie chce przytulać – przypomina mu to tę traumatyczną sytuację, kiedy żegnał w swoich ramionach postrzelonego ojca.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Chile jest trzecim – po Urugwaju i Kubie – najbardziej zsekularyzowanym krajem obu Ameryk. Wiara w Jezusa jest tutaj prawdziwie wąską ścieżką. W ostatnich latach spalono kilka kościołów, zdewastowano wiele innych. W centrum chyba każdy budynek był opatrzony napisem typu „wszystkich was pozabijamy”.

Misja – uczynić z serca dom

Czternaście miesięcy w Chile było czasem odkrywania mojego „nowego ja”. Żyłem w Domu Serca; nie tylko w jego czterech ścianach, ale przede wszystkim jego charyzmatem, na który składają się trzy elementy: apostolat, modlitwa i wspólnota. Mieszkaliśmy tam w międzynarodowym gronie (przez cały okres misji byłem jedynym Polakiem). W zależności od czasu wspólnotę tworzyło od trzech do pięciu osób. Nasz dzień zaczynaliśmy od Jutrzni o godz. 7.30, po której jedliśmy śniadanie. Potem każdy z nas po kolei przez godzinę adorował Najświętszy Sakrament w naszej kaplicy. W czasie, kiedy jedni byli na adoracji, pozostali mogli ugotować obiad, zrobić zakupy, zadbać o ogród. Była to też przestrzeń czasowa, podczas której w zasadzie każdego dnia ktoś przychodził porozmawiać. O godz. 12.30 jedliśmy obiad, potem odmawialiśmy Różaniec. Następnie ruszaliśmy w dzielnicę, aby odwiedzić przyjaciół lub animować czas dzieciakom na boisku czy w naszym domu. O godz. 19 jechaliśmy na Mszę św., potem odmawialiśmy Nieszpory i po nich zasiadaliśmy do wspólnej kolacji, na której gościliśmy często osoby z naszej dzielnicy. Dzień kończyliśmy kompletą lub pieśnią do Maryi.

Reklama

Bardzo szybko się przekonałem, że ten znaczny czas, który poświęcaliśmy modlitwie, był nam po prostu niezbędny. W oderwaniu od mojego kraju, mojej rodziny, pasji, moich przyzwyczajeń stworzyła się przestrzeń, w którą mógł wejść Bóg. Czas spędzony w kaplicy nie był czasem wewnętrznego motywowania się, czyszczenia pamięci z sytuacji, o których chciałoby się zapomnieć. To zawsze było spotkanie, w którym On mógł dysponować moim czasem i mną samym. Przemawiał do głębi duszy. Wspomagał swoją obecnością.

Sprawczość jest w nas

Wyjazd na misję na drugi koniec świata zdawać się mógł wielkim projektem ewangelizacyjnym. W rzeczywistości jednak radykalne życie Ewangelią oznaczało dla mnie proste odkrywanie Jezusa w najdrobniejszych rzeczach, mimo że na tak odległej ziemi. Czym się to przejawiało? Kupowaniem na targu owoców i warzyw u czarnoskórych, którzy choć sprzedawali produkty w tej samej cenie i jakości co biali, to ich stoiska były permanentnie opustoszałe. Opuszczeniem gromadki świetnie bawiących się dzieci dla tego jednego chłopca na uboczu, który potrzebował wtedy zauważenia. Wysłuchaniem starca, którego trudno było zrozumieć, bo nie miał zębów i używał słów niemożliwych do zrozumienia dla obcokrajowca. Uświadomiłem sobie, że życie Ewangelią jest możliwe w każdej sytuacji – przy herbacie, w drodze, w czasie odpoczynku i, oczywiście, w czasie modlitwy. Doświadczyłem, że Bóg daje tę słodycz i radość z życia. Doświadczałem tego szczególnie w sytuacjach, gdy mnie, ośmielonemu, przychodziło zetrzeć łzę z policzka niewinnego dziecka. Gdy od pierwszego pojawienia się w dzielnicy, bez względu na wiek, wszyscy mówili do mnie „wujku”. Chociaż beznadziejnie grałem w piłkę i wpuszczałem kolejną bramkę, chłopaki z boiska znów się cieszyli, kiedy do nich przychodziłem. A to wszystko w nagrodę tylko za to, że spróbowałem żyć tym, co zaproponował mi Bóg. Na tym właśnie polegała nasza misja – na prostej obecności, na trwaniu przy drugim człowieku, bezwarunkowo. Jak Maryja pod krzyżem. Niewiele mogła zrobić, ale Jej jedynym powołaniem w tym momencie było trwać przy Jezusie. Stąd też Domy Serca nie są od wielkich projektów, ale proponują prosty charyzmat obecności. Trwać i być dla drugiego. Byliśmy dla wszystkich, którzy w tym momencie tego potrzebowali.

Reklama

Potrzeb było co niemiara, szczególnie w tak trudnej dzielnicy. Jednym z naszych bliższych przyjaciół był Mimi – 23-latek z porażeniem mózgowym, który przychodził do nas na herbatę, czasem nawet kilkakrotnie w ciągu dnia. Mimi trzymał u nas swoje leki, cyklicznie prosił mnie też o pomoc w goleniu się. Dla takich osób jak Mimi Dom Serca często był jedynym miejscem, które mogły odwiedzić w swojej dzielnicy i poczuć się bezpiecznie. Była też Laurita – opuszczona przez rodzinę w momencie, kiedy otrzymała diagnozę nowotworu. Usłyszała tylko: „a na co mi chora kobieta w domu?”. Wtedy trafiła na nas. Takich historii było znacznie więcej.

Moje 14 miesięcy spędzonych w Chile było czasem uświadamiania sobie, jak niewiele potrzeba, by móc zmieniać świat. Zobaczyłem, że slums istnieje nie tylko w Chile. Zrozumiałem, jak często samo moje serce zamienia się w slums. Zobaczyłem slums wśród moich najbliższych – ile w nich depresji, samotności, braku poczucia własnej wartości. Misja z Domami Serca pomogła mi zrozumieć, że całe nasze życie jest misją, i dopóki żyjemy – codziennie jesteśmy do niej powoływani i zdolni. Sprawczość jest w nas. Bóg ją w nas zasiał i każdego powołuje do kochania. Misja z Domami Serca dała mi przekonanie, że nie trzeba wielkich rzeczy. Wystarczy być. A doskonałym przykładem jest sam Bóg, który od początku ukazywał swoją istotę, dając się poznać człowiekowi w prostych słowach i przekazie: „Jestem, Który Jestem”.

2023-11-28 12:21

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

„Dzieło Nowego Tysiąclecia”

[ TEMATY ]

miłość

wakacje

bogactwo

młodzież

Ks. Paweł Borowski

Wspólna zabawa

Wspólna zabawa

Każdego roku blisko 2 tys. młodych i zdolnych osób uczestniczyło w wakacyjnych obozach formacyjno-wypoczynkowych Fundacji „Dzieło Nowego Tysiąclecia”. Spotkania te stanowią część programu stypendialnego dla zdolnej i niezamożnej młodzieży z małych miejscowości. W tym roku stypendyści będą uczestniczyć w e-obozach za pośrednictwem Internetu.

Fundacja „Dzieło Nowego Tysiąclecia” udziela wsparcia zdolnej i niezamożnej młodzieży z małych miejscowości. Ważnym elementem programu stypendialnego jest uczestnictwo w wakacyjnych obozach formacyjno-wypoczynkowych. W tym roku, w trosce o bezpieczeństwo uczestników, podjęto decyzję, aby zmienić formę spotkań, w których rokrocznie brało udział blisko dwa tysiące osób. Wakacyjne obozy Fundacji odbędą się w zaplanowanych wcześniej miejscach – tj. w Gnieźnie i Krakowie, jednak osobiście weźmie w nich udział jedynie część stypendystów. Pozostali będą uczestniczyli w spotkaniu za pośrednictwem Internetu. Wydarzenie będzie transmitowane na stronie dzielo.pl.

CZYTAJ DALEJ

Święty Jan Nepomucen

Niedziela podlaska 20/2001

[ TEMATY ]

święty

Arkadiusz Bednarczyk

Św. Jan Nepomucen z kościoła w Lutczy

Św. Jan Nepomucen z kościoła w Lutczy

Św. Jan Nepomucen urodził się w Pomuku (Nepomuku) koło Pragi. Jako młody człowiek odznaczał się wielką pobożnością i religijnością. Pierwsze zapiski o drodze powołania kapłańskiego Jana pochodzą z roku 1370, w których figuruje jako kleryk, zatrudniony na stanowisku notariusza w kurii biskupiej w Pradze. W 1380 r. z rąk abp. Jana Jenzensteina otrzymał święcenia kapłańskie i probostwo przy kościele św. Galla w Pradze. Z biegiem lat św. Jan wspinał się po stopniach i godnościach kościelnych, aż w 1390 r. został mianowany wikariuszem generalnym przy arcybiskupie Janie. Lata życia kapłańskiego św. Jana przypadły na burzliwy okres panowania w Czechach Wacława IV Luksemburczyka. Król Wacław słynął z hulaszczego stylu życia i jawnej niechęci do Rzymu. Pragnieniem króla było zawładnąć dobrami kościelnymi i mianować nowego biskupa. Na drodze jednak stanęła mu lojalność i posłuszeństwo św. Jana Nepomucena.

Pod koniec swego życia pełnił funkcję spowiednika królowej Zofii na dworze czeskim. Zazdrosny król bezskutecznie usiłował wydobyć od Świętego szczegóły jej spowiedzi. Zachowującego milczenie kapłana ukarał śmiercią. Zginął on śmiercią męczeńską z rąk króla Wacława IV Luksemburczyka w 1393 r. Po bestialskich torturach, w których król osobiście brał udział, na pół żywego męczennika zrzucono z mostu Karola IV do rzeki Wełtawy. Ciało znaleziono dopiero po kilku dniach i pochowano w kościele w pobliżu rzeki. Spoczywa ono w katedrze św. Wita w bardzo bogatym grobowcu po prawej stronie ołtarza głównego. Kulisy i motyw śmierci Świętego przez wiele lat nie był znany, jednak historyk Tomasz Ebendorfer około 1450 r. pisze, że bezpośrednią przyczyną śmierci było dochowanie przez Jana tajemnicy spowiedzi. Dzień jego święta obchodzono zawsze 16 maja. Tylko w Polsce, w diecezji katowickiej i opolskiej obowiązuje wspomnienie 21 maja, gdyż 16 maja przypada św. Andrzeja Boboli. Jest bardzo ciekawą kwestią to, że kult św. Jana Nepomucena bardzo szybko rozprzestrzenił się na całą praktycznie Europę.

W wieku XVII kult jego rozpowszechnił się daleko poza granice Pragi i Czech. Oficjalny jednak proces rozpoczęto dopiero z polecenia cesarza Józefa II w roku 1710. Papież Innocenty XII potwierdził oddawany mu powszechnie tytuł błogosławionego. Zatwierdził także teksty liturgiczne do Mszału i Brewiarza: na Czechy, Austrię, Niemcy, Polskę i Litwę. W kilka lat potem w roku 1729 papież Benedykt XIII zaliczył go uroczyście w poczet świętych.

Postać św. Jana Nepomucena jest w Polsce dobrze znana. Kult tego Świętego należy do najpospolitszych. Znajduje się w naszej Ojczyźnie ponad kilkaset jego figur, które można spotkać na polnych drogach, we wsiach i miastach. Często jest ukazywany w sutannie, komży, czasem w pelerynie z gronostajowego futra i birecie na głowie. Najczęściej spotykanym atrybutem św. Jana Nepomucena jest krzyż odpustowy na godzinę śmierci, przyciskany do piersi jedną ręką, podczas gdy druga trzyma gałązkę palmową lub książkę, niekiedy zamkniętą na kłódkę. Ikonografia przedstawia go zawsze w stroju kapłańskim, z palmą męczeńską w ręku i z palcem na ustach na znak milczenia. Również w licznych kościołach znajdują się obrazy św. Jana przedstawiające go w podobnych ujęciach. Jest on patronem spowiedników i powodzian, opiekunem ludzi biednych, strażnikiem tajemnicy pocztowej.

W Polsce kult św. Jana Nepomucena należy do najpospolitszych. Ponad kilkaset jego figur można spotkać na drogach polnych. Są one pamiątkami po dziś dzień, dawniej bardzo żywego, dziś już jednak zanikającego kultu św. Jana Nepomucena.

Nie ma kościoła ani dawnej kaplicy, by Święty nie miał swojego ołtarza, figury, obrazu, feretronu, sztandaru. Był czczony też jako patron mostów i orędownik chroniący od powodzi. W Polsce jest on popularny jako męczennik sakramentu pokuty, jako patron dobrej sławy i szczerej spowiedzi.

CZYTAJ DALEJ

Rada KEP ds. Społecznych o relacji Kościół – Państwo: Wroga separacja szkodzi dobru człowieka

2024-05-21 18:51

[ TEMATY ]

episkopat

Episkopat News

Kościół i Państwo, niezależne i autonomiczne - każde w swojej dziedzinie, są zobowiązane do współpracy dla dobra wspólnego. Wroga separacja szkodzi dobru człowieka - napisali członkowie Rady Konferencji Episkopatu Polski ds. Społecznych w stanowisku wydanym po spotkaniu Rady, które miało miejsce 21 maja w Warszawie. Obradom przewodniczył bp Marian Florczyk.

W wydanym po obradach stanowisku dotyczącym aktualnej relacji Kościół - Państwo członkowie Rady zauważyli, że „w obecnej rzeczywistości polityczno-społecznej zamiast separacji skoordynowanej, typowej dla państwa świeckiego, promowany jest wzorzec separacji wrogiej, właściwej dla ideologii laicyzmu”. Członkowie Rady wskazali, że separacja skoordynowana to „wzajemna autonomiczna współpraca Kościoła i Państwa, zapewniająca realizację dobra wspólnego opartego o transcendentną godność człowieka i naturalne prawo moralne”. „W tym modelu Państwo jest bezstronne wyznaniowo a w konsekwencji otwarte na współpracę z Kościołami i wspólnotami religijnymi” - czytamy w stanowisku. Separacja wroga natomiast, polega „na usuwaniu i ostatecznym zwalczaniu symboli religijnych i przejawów kultu religijnego, eliminowaniu społecznej roli Kościoła oraz wszelkich przejawów prywatnego i publicznego życia religijnego”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję