Reklama

Wiara

Co to znaczy, że Jezus nas odkupił?

Jaka jest różnica między odkupieniem a zbawieniem?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Język teologiczny w dużej części składa się ze słów, które pierwotnie nie miały znaczenia teologicznego, lecz dotyczyły zwykłych, ziemskich spraw. Żeby to odkryć, trzeba czasem sięgnąć do języków starożytnych, w których zostało spisane Pismo Święte. Słowo „łaska” np. jest odpowiednikiem greckiego charis, które, nim zaczęło określać nadprzyrodzone udoskonalenie ludzkiej natury, pierwotnie oznaczało po prostu życzliwość, piękno, wdzięk. Podobnie jest choćby ze słowem „Kościół” (jego grecki odpowiednik – ekklesía), które na długo przed Chrystusem oznaczało zgromadzenie zwołane wokół jakiejś istotnej sprawy publicznej. Z czasem pierwsza, potoczna warstwa znaczenia wspomnianych słów się zatarła i zaczęły one funkcjonować jako część technicznego języka chrześcijańskiej teologii. Warto jednak do tych pierwotnych znaczeń sięgać, ponieważ można wtedy odkryć, że „łaska” to nie jakaś porcja nadprzyrodzonej energii, ale Boża życzliwość, która czyni człowieka pełnym wdzięku, wewnętrznie pięknym. Z kolei Kościół to w pierwszej kolejności nie budynek, ale ludzie, których Ktoś zwołał i uczynił z nich wspólnotę.

Żeby pogłębić rozumienie danego terminu, nie zawsze trzeba sięgać do słowników i komentarzy. Nieraz wystarczy się wsłuchać w dobrze znane słowo i pójść za najprostszymi skojarzeniami. Tak jest np. ze słowem „odkupienie”. Wiemy, że chodzi o to, czego dokonał dla nas Jezus, umierając na krzyżu. Katechizm, gdy mówi o owocach krzyżowej śmierci Chrystusa, wspomina o „tajemnicy powszechnego odkupienia, to znaczy wykupu, który wyzwala ludzi z niewoli grzechu” (KKK 601). Odkupienie, wykup, to, oczywiście, słowa z języka handlu, podobnie jak cena, własność, wartość. Po co jednak stosować taki język w teologii? Czy nie wystarczy mówić o zbawieniu? Na takie pytanie najlepiej chyba odpowiedzieć tak: oba słowa odnoszą się do tego samego, ale „zbawienie” jest ogólniejsze. Albo inaczej: „odkupienie” wydobywa na pierwszy plan pewien konkretny aspekt zbawienia – mianowicie to, że było ono czymś, co dużo kosztowało Chrystusa.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Kiedy Jezus w drodze do Jerozolimy tłumaczy uczniom, że prawdziwe przełożeństwo jest służbą, a nie przywilejem, wskazuje na swój własny przykład: „Syn Człowieczy nie przyszedł, aby Mu służono, lecz żeby służyć i dać swoje życie jako okup za wielu” (Mk 10, 45). Już niebawem uczniowie zrozumieją, że ten „okup” to nie tylko Jego trud, zmęczenie, troska o nich, ale Jego krwawa śmierć. Święty Piotr będzie potem pisał do chrześcijan: „Wiecie bowiem, że z odziedziczonego po przodkach waszego złego postępowania zostaliście wykupieni nie czymś przemijającym, srebrem lub złotem, ale drogocenną krwią Chrystusa” (1 P 1, 18-19). Nasza wolność kosztowała Go życie, a byliśmy Mu tak drodzy, że nie zawahał się uiścić tej ceny.

Od kogo jednak Jezus nas odkupił? Kto przyjął okup w zamian za nas? Siłą rzeczy takie pytanie musi się pojawić, wszak w transakcji handlowej zawsze biorą udział co najmniej dwie strony. W historii teologii pojawiła się w pewnym momencie koncepcja, która na pierwszy rzut oka wydawała się całkiem logiczna: otóż to szatanowi Chrystus musiał zapłacić okup za człowieka, skoro ten znajdował się w jego niewoli. Ku tej idei, nazwanej potem „teorią praw szatana”, skłaniali się naprawdę wielcy myśliciele, jak choćby św. Grzegorz z Nyssy. Po głębszym przemyśleniu okazała się ona jednak trudna do utrzymania: szatan nie ma przecież do człowieka żadnych praw, tak jak porywacz nie ma żadnych praw do porwanego przez siebie dziecka. Trzeba więc poszukać innej odpowiedzi. Ta zaś, jak sądzę, może być dwojaka. Po pierwsze – można wskazać na to, że każde wyrażenie obrazowe (a takim jest właśnie „odkupienie”) ma swoje granice. Można to porównać z Jezusowymi przypowieściami: w każdej z nich przez konkretny obraz chce On przekazać jakąś jedną, prostą prawdę i ta prawda stanowi granicę znaczenia przypowieści. Próba odczytania znaczenia każdego szczegółu może wieść na manowce. Przykładowo treścią jednej z przypowieści jest działanie zaczynu dodanego przez pewną kobietę do trzech miar mąki (por. Mt 13, 33). Jezus wskazuje w niej na niezwykły potencjał oddziaływania królestwa Bożego na świat. Zastanawianie się nad znaczeniem ilości mąki albo nad tym, czy płeć bohaterki przypowieści mówi nam coś o „pierwiastku kobiecym” w samym Bogu, jest pozbawione sensu. Podobnie obraz odkupienia – czyli wykupienia nas z niewoli za cenę krwi Chrystusa – mówi nam o tym, że zbawienie nie było łatwe ani tanie, a cena była miarą miłości, jaką Bóg żywił do upadłego człowieka. Jest wykupujący, jest cena, jest wykupywany, ale nie ma sprzedającego, bo to nie opis transakcji handlowej, ale pewna metafora, która ukazuje nam prawdy przekraczające porządek naszych ziemskich relacji.

Reklama

Do odpowiedzi na pytanie o przyjmującego zapłatę można jednak podejść w jeszcze inny sposób: w pewnym sensie to sam Bóg jest tym, który w Chrystusie samemu sobie płaci cenę za człowieka. Jak to rozumieć? Spróbuję pokazać to na przykładzie człowieka, który postanowił schudnąć. Żeby to postanowienie mogło się zrealizować, musi on zmienić dietę i zwiększyć ilość ruchu. Jeśli nie zastosuje się do tych reguł, nic się w jego życiu nie zmieni, choćby bardzo chciał. Można powiedzieć, że za zdrowsze i lepsze życie musi zapłacić pewną cenę – cenę wysiłku i wyrzeczenia. Nie wynika to z faktu, że ktoś od niego tej ceny wymaga, ale jest ona konsekwencją pewnych obiektywnych zasad (w tym przypadku zasad funkcjonowania ludzkiej fizjologii). Otóż kiedy Bóg stwarzał świat, ustanowił w nim pewne obiektywne zasady – wśród nich taką, że zło i bunt wobec Stwórcy nie mogą pozostać bez konsekwencji. Odwrócenie tych konsekwencji ma swoją cenę – taką, której człowiek sam nie jest w stanie uiścić. W ostateczności płaci ją sam Bóg. Ale tutaj nasuwa sie pytanie: czy Bóg w ogóle musiał płacić? Czy nie mógł naprawić skutków ludzkiego odstępstwa zwyczajnym aktem swojej wszechmocnej woli? Teologia odpowiada: mógł, ale nie chciał. Nie zmienił ustanowionych przez siebie reguł gry w trakcie jej trwania , ale im się poddał. W tym sensie sobie samemu spłacił okup za człowieka i dzięki temu pozostał wierny zasadom ustanowionym na początku.

Reklama

Na koniec jeszcze jedna myśl: to, że człowiek został wykupiony spod tyranii zła i grzechu, nie oznacza, że stał się kimś bezpańskim, bez więzi i przynależności. Drugą stroną odkupienia jest jego nabycie na własność przez Chrystusa. Jak to ujmuje św. Paweł, ten, który dotąd był niewolnikiem, staje się „wyzwoleńcem Pana” (1 Kor 7, 22). O dramatycznym charakterze tego wyzwolenia i „nabycia na własność” pięknie mówi anonimowy angielski wiersz z XIII wieku:

„Miłość mnie wiodła, Miłość przywiodła,/ Do twego boku, człowiecze./ Miłość mnie gnała, Miłość wydała/ Na włócznie i na miecze./ Miłość mnie spala, Miłość obala,/ Karze mnie śmiercią srogą./ Miłości siła oto sprawiła/ Żem cię wykupił drogo!/ Nie drżyj, człowiecze, ciebie to przecie/ Szukałem w długim znoju./ Do ciebie prawo zyskałem krwawo./ Zdobyłem ciebie w boju!”.

2023-05-30 13:56

Ocena: +7 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Czy religia jest do zbawienia koniecznie potrzebna?

Niedziela Ogólnopolska 21/2007, str. 24

[ TEMATY ]

religia

zbawienie

Karol Porwich/Niedziela

Z wielkim zainteresowaniem przeczytałam ostatnio książkę Moody’ego „Życie po życiu”. To są rzeczywiście bardzo ciekawe doświadczenia śmierci klinicznej. Oczywiście, że książka ta pomaga mi wierzyć, że jednak jest coś po śmierci, że jest jakieś światło i życie. Po tej lekturze moją uwagę zwróciła jednak inna sprawa. Z książki tej wynika jasno, że życie po śmierci jest dla tych, którzy czynili dobro, i nie ma tu żadnego znaczenia, czy się wierzy w Boga, czy nie, a zwłaszcza to, jakiego się jest wyznania. Wystarczy być dobrym człowiekiem. Czy w związku z tym religia jest nam potrzebna, żeby się zbawić? Może wystarczy być po prostu dobrym człowiekiem?
Justyna

CZYTAJ DALEJ

Warszawa: Dziś Święto Dziękczynienia i wprowadzenie relikwii św. Królowej Jadwigi do Świątyni Opatrzności Bożej

2024-06-02 08:08

[ TEMATY ]

relikwie

Centrum Opatrzności Bożej

episkopat.pl

Wprowadzenie relikwii św. Jadwigi Królowej do Świątyni Opatrzności Bożej w Warszawie będzie głównym punktem obchodzonego dziś XVII Święta Dziękczynienia. W tym roku towarzyszy mu hasło „Dziękujemy za służbę człowiekowi”. Przypomniane zostaną także postacie bł. Edmunda Bojanowskiego i bł. ks. Jerzego Popiełuszki. Święto Dziękczynienia będzie dniem modlitwy, ale także koncertów i zabawy. Wydarzenie rozpocznie się 10-kilometrową pielgrzymką, która wyruszy rano z placu Marszałka Józefa Piłsudskiego, przechodząc Traktem Królewskim do Świątyni Opatrzności Bożej.

Obchodzone po raz 17. Święto Dziękczynienia ma być okazją do uczczenia 650. rocznicy urodzin Królowej Jadwigi. W tym roku przypada także 25. rocznica beatyfikacji bł. Edmunda Bojanowskiego i 40. rocznica śmierci ks. Jerzego Popiełuszki.

CZYTAJ DALEJ

XIII Przegląd Pieśni Maryjnych „Cześć Maryi” w Cierpiszu

2024-06-03 11:31

Gmina Łańcut

Wykonawcy Pieśni Maryjnych

Wykonawcy Pieśni Maryjnych

Nasz Przegląd Pieśni Maryjnych odbył się już po raz trzynasty ale tak naprawdę mógłby on być już piętnastym Przeglądem. W czasie pandemii także nie zapominaliśmy o naszym święcie i organizowaliśmy przez dwa lata w maju „pamiątkę Przeglądu” podczas której odtwarzaliśmy Maryjne pieśni na placu ośrodka kultury i śpiewaliśmy Matce Bożej przy kapliczce. W tym roku Przegląd Maryjny odbywał się pod hasłem: „Matko Pocieszenia umacniaj naszą nadzieję” co ściśle wiązało się z coroczną prezentacją sanktuariów Maryjnych podczas naszego święta.

W tym roku prezentowana była parafia pw. Matki Bożej Pocieszenia w Krzemienicy a obraz pięknej, krzemienickiej figury Matki Bożej zdobił podczas koncertu naszą scenę. Gościliśmy także krzemienicką, dziecięcą scholę, która przepięknie uczestniczyła w oprawie mszy świętej. Ksiądz Stanisław Piegdoń tamtejszy proboszcz opowiadał o swojej parafii i figurze Matki Bożej Pocieszenia oraz zapraszał nas do Krzemienicy na wspólne, modlitewne spotkania. W naszym Maryjnym święcie brał także udział ks. Marek Blecharczyk proboszcz parafii p.w. Św. Michała Archanioła w Łańcucie. Niecodzienną atrakcją XIII Przeglądu byli goście z Afryki, których przyjazd zorganizował zaprzyjaźniony z cierpiską parafią misjonarz z Togo ojciec Benoit Azameti. Jego współtowarzysz ojciec Eric wygłosił piękną homilię podczas uroczystej mszy, która poprzedzała Przegląd. Licząca ponad 20 osób grupa z Afryki także uczestniczyła w oprawie mszy a radość, spontaniczność z jaką śpiewali, ich wielkie rozmodlenie, egzotyczne stroje i instrumenty muzyczne wywarły na uczestnikach mszy wielkie, niezapomniane wrażenie. Mszę poprowadził bp Stanisław Jamrozek, który corocznie stara się uczestniczyć w naszej uroczystości. Byliśmy bardzo wzruszeni tak podniosłym charakterem przeglądowego nabożeństwa. Podziwialiśmy również uczestniczącą we mszy Góralską Kapelę z Zakopanego i piękny głoś śpiewającego psalm katechety Artura Nycza. Kiedy już wybrzmiał nasz hymn „Cześć Maryi” otwarcia Przeglądu dokonali jego organizatorzy na czele z proboszczem cierpiskiej parafii ks. Stanisławem Chrapkiem. Tradycyjnie już Przegląd składał się z dwóch części: Koncertu Maryjnego oraz części rozrywkowo – piknikowej. Tradycyjnie też Przegląd poprowadziła Urszula Pantoła. Corocznie wspominamy o pięknej, słonecznej pogodzie towarzyszącej naszym maryjnym świętom i w tym roku było równie ciepło, zielono i pięknie. Maj urzekał kolorami zieleni a niebo słońcem, przejrzystością i bielą obłoków. Przeglądom sprzyja także niezaprzeczalny urok krajobrazu Cierpisza usłanego kwieciem, lasem, pagórkami jak i pięknymi, zadbanymi domostwami. Uczestnicy Przeglądów nie zawiedli - także tym razem licznie wypełnili przykościelny plac. Ze skupieniem i radością słuchaliśmy pieśni czczących Matkę Bożą i piosenek dedykowanych także naszym ziemskim matkom, ponieważ święto przypadło 26.05.2024 akurat w Dniu Matki. Goście w atmosferze przyjaźni i ogromnej życzliwości gorąco oklaskiwali śpiewające i grające zespoły. Wystąpili: dzieci pierwszokomunijne z Cierpisza, wspaniała schola dziecięca z Krzemienicy, zespół śpiewaczy „Rogóżnianki” z Rogóżna, zespół wokalny ,,Tarnina” z Tarnawki, zespół śpiewaczy z Wysokiej, kapela „Wysoczanie”, zespoły działające przy Ośrodku Kultury w Cierpiszu: wokalny, dziewczęcy „Fiori”, śpiewaczy „Folk–Kolor” i zespół wokalny „Zielony Maj”. Wszyscy wykonawcy pięknie sławili Matkę Bożą i ogromnie wzruszali. Wielką atrakcją przeglądowej sceny były występy naszych gości z Afryki, którzy pokazali w jaki sposób oni czczą Maryję. Z pewnością - jak opowiedział nam ojciec Benoit Azameti mają oni dla niej więcej czasu niż my a październikowe nabożeństwa pełne muzyki, tańca i modlitwy trwają u nich nawet dwie i pół godziny. Mieliśmy także okazję gościć wraz z afrykańską grupą bardzo urokliwego, najmłodszego w całej historii przeglądów artystę, który miał zaledwie 4 miesiące i był synkiem przybyłego z delegacją afrykańskiego małżeństwa. Większość osób z delegacji to studenci z Warszawy, którzy jednoczą się przy ojcach: Benoit i Ericu jako wspaniała modlitewna grupa. Druga atrakcja to Góralska Kapela z Zakopanego, która także w swoisty, bardzo piękny sposób ubarwiła Przegląd tradycyjną góralską muzyką i pięknym śpiewem. Mówiąc o atrakcjach nie mogę pominąć także zespołów znanych nam i bardzo lubianych, na które corocznie czeka nasza publiczność. Byli oni z nami i w tym roku. Dziękujemy za dobrą muzykę i radosne bawienie publiczności w części rozrywkowej kapelom: „Malawianie” i „Wysoczanie”. Jak więc widzimy Przegląd był pełen atrakcji i pięknych duchowych przeżyć ale wiele radości uczestnikom dawała też nasza regionalna kuchnia. Tradycyjne przysmaki takie jak: pyszne pierogi, bigos, proziaki, mięso czy kiełbaski z grilla, napoje, lody, ciasta serwowało jak zawsze KGW. Ciasta także piekły cierpiskie gospodynie, jak też ofiarowane one zostały przez sponsorów. Znowu zasiedliśmy do wspólnej, piknikowej biesiady i w serdecznej atmosferze mogliśmy spotkać się z rodziną, przyjaciółmi, sąsiadami. Stoiska kulinarne KGW były jak zawsze oblegane i wszyscy chwalili wyborne dania. Dzieci natomiast bardzo cieszył dmuchany plac zabaw z którego mogły korzystać bezpłatnie i bez ograniczeń. Klub Seniora wzbogacił nasz program przygotowując dla wszystkich chętnych przeglądowe „cegiełki” i konkurs z losowaniem ciekawych nagród. Świętowaliśmy od godziny 14.00 do 21.00 i tak samo jak przy poprzednich Przeglądach zakończyliśmy bezalkoholową zabawą taneczną na przykościelnym placu.

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję