Reklama

Edukacja

Jak się uczyć

Podpowiadamy, co zrobić, aby uczyć się szybciej i skuteczniej.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W efektywnej nauce bardzo ważne są przezwyciężanie barier i blokad utrudniających przyswajanie wiedzy oraz organizacja pracy. Najpierw warto się zastanowić, na co tracimy przeznaczone na naukę godziny.

Wśród najbardziej popularnych złodziei czasu wymienia się najczęściej: szukanie zagubionej rzeczy, przekładanie papierów, odkładanie spraw na później. Ponadto: mało efektywne rozmowy telefoniczne, przesiadywanie na zbyt długich spotkaniach, czekanie w kolejce czy surfowanie po internecie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Róbmy to, co ważne

Jeśli już odnajdziemy naszego głównego złodzieja czasu, kolejnym krokiem będzie opanowanie sztuki gospodarowania czasem. Nauczmy się odróżniać sprawy pilne od tych mniej ważnych. Podzielmy zadanie na określone partie i rozkładajmy ich wykonanie w pewnych jednostkach czasu. Postawmy na rozwijanie w sobie elastyczności – nasze plany mogą ulec zmianie, więc nauczmy się tworzyć szybko nowe, tak aby nie tracić czasu.

W trakcie wykonywania danej czynności skoncentrujmy się – to umożliwi nam wykonanie zadania w znacznie krótszym czasie.

Uczmy się również asertywności. Podzielmy czas wolny między rodzinę, dodatkową pracę, wypoczynek i samodoskonalenie.

Pomocą w szybkim uczeniu się może być skorzystanie z zasady Pareto, która ma znaczenie dla naszej produktywności. W myśl tej zasady 80% wyników każdego działania wynika z zaledwie 20% wysiłku. Najmniejszy odsetek przyczyn ma duży wpływ. Jest to szczególnie prawdziwe w biznesie i nauce.

Znajomość zasady Pareto ułatwi nam ustalanie priorytetów i pozwoli pracować mądrzej. Możemy np. uczyć się szybciej, jeśli poświęcimy mniej czasu na mniej ważne rzeczy, a skupimy się na tym, co naprawdę ważne. Pomoże to również w optymalnym wykorzystaniu pozostałego czasu. Zasadę Pareto można również wykorzystać do zarządzania czasem. Identyfikując najważniejsze działania i relacje, możemy zmaksymalizować czas poświęcany na te działania.

Reklama

Motywacja

Nie sposób mówić o skutecznej nauce bez praktykowania wewnętrznej dyscypliny, która pomoże nam rozprawić się z lenistwem. Może w tym pomóc odkrycie i rozwijanie swoich zainteresowań, wyznaczanie sobie konkretnych celów i pamiętanie o rzeczach wielkich, których mamy zamiar dokonać.

Nie bez znaczenia jest organizacja nauki tak, by była jak najbardziej przyjemna. Często lenistwo staje się nawykiem – warto więc uświadomić sobie, że stare nawyki można zmieniać przez tworzenie nowych.

W zdobyciu skutecznej motywacji do nauki mogą nam pomóc także konkretne przykłady. Helena Modrzejewska, by spełnić swoje marzenie o grze na deskach teatru w Stanach Zjednoczonych, nauczyła się angielskiego w 8 miesięcy. Miała wtedy 37 lat. Heinrich Schliemann tak bardzo marzył o odnalezieniu starożytnej Troi, że w wieku 7 lat zaczął się uczyć łaciny. Wymyślił swoją własną metodę nauki języków obcych. Dzięki metodzie idealnie dostosowanej do swoich predyspozycji podstawy angielskiego zdobył w 4 tygodnie, a francuskiego, włoskiego i hiszpańskiego – w 6 tygodni. Po trzydziestce Schliemann nauczył się jeszcze rosyjskiego i – oczywiście – odnalazł starożytne miasto.

Mój typ inteligencji

Pomocą w skutecznej nauce będzie też określenie i doskonalenie swojego typu (typów) inteligencji. Naukowcy wyróżniają dziesięć typów inteligencji: matematyczno-logiczną, werbalną, muzyczno-rytmiczną, przestrzenną, duchową, praktyczną, przyrodniczą, społeczną, intrapersonalną i kinestetyczną.

Każdy człowiek dysponuje własnym, wyjątkowym profilem rozwoju poszczególnych typów inteligencji. Prawa strona mózgu odpowiada za inteligencję przestrzenną, kinestetyczną, intrapersonalną, społeczną i muzyczno-rytmiczną, natomiast lewa strona – za inteligencję matematyczno-logiczną i werbalną.

W doskonaleniu tego ostatniego typu inteligencji pomocne może być np. tworzenie skojarzeń i wizualizacji, czytanie książek i artykułów w języku obcym czy uczenie się przez przepisywanie tekstów.

Reklama

Inteligencję duchową możemy udoskonalać przez czytanie książek i artykułów o tematyce religijnej i filozoficznej, wypisując z nich ulubione cytaty i fragmenty lub prowadząc dziennik.

W doskonaleniu inteligencji matematyczno-logicznej pomoże np. nauka przez zgadywanie, robienie linearnych notatek czy zadbanie o uporządkowanie miejsca do nauki.

Różne tematy

Istotną rzeczą jest systematyczność. Naukowcy twierdzą, że nasz mózg zapamiętuje więcej, jeśli uczymy się częściej i krócej, niż gdy robimy to przez wiele godzin. Dobrze jest się uczyć poszczególnych zagadnień w krótkich 15-, 20-minutowych cyklach i robić między nimi przerwy. Badania pokazują, że ludzki mózg nudzi się, gdy przez dłuższy czas zajmuje się tym samym tematem. Warto więc zapewnić mu różnorodność: przerwę wykorzystać na rozwiązanie zadania z matematyki albo przejrzenie słówek z angielskiego. Taka zmiana wpłynie pozytywnie na efektywność nauki i poprawi pamięć. Dowiedziono, że kiedy zajmujemy się kilkoma tematami jednocześnie, pracujemy wydajniej, niż gdybyśmy zajmowali się tylko jednym.

Nauka jest efektywniejsza, jeśli weźmiemy się za nią o takich porach, kiedy umysł jest najbardziej wydajny – np. po śniadaniu, które zapewni mózgowi energię niezbędną do pracy, albo po spacerze. Lepiej nie robić tego „na głodnego” zaraz po przebudzeniu, po obfitym obiedzie, po którym naturalne jest uczucie senności, czy też wieczorem, gdy jesteśmy zmęczeni.

Graficzny sposób przedstawiania najważniejszych treści, czyli tzw. mapy myśli, pozwoli lepiej zapamiętać materiał. Wymaga to klasyfikacji informacji i odrzucenia wszystkiego, co zbędne. W centrum mapy powinny się znaleźć słowa klucze, które od razu rzucają się w oczy. Strzałkami oznaczmy powiązania między różnymi zjawiskami i pojęciami. Taki układ niejako wymusza dobre zrozumienie tych zależności, a to sprawia, że łatwiej zapamiętać materiał. Ważniejsze elementy zapiszmy większymi literami, mniej ważne – mniejszymi, możemy używać także kolorów. To wszystko sprawi, że nawet najnudniejszy temat przedstawiony w ten sposób zmieni się w przydatną notatkę, na którą wystarczy rzucić okiem, by przypomnieć sobie, czego dotyczy.

Reklama

Liczę na pamięć

Warto postawić także na doskonalenie swoich umiejętności matematycznych przez ćwiczenie arytmetyki mentalnej, czyli metody liczenia w pamięci. Możemy np. wykonać prosty trening na dodawanie lub odejmowanie ułamków, które wymaga sprowadzenia ich do wspólnego mianownika metodą motyla.

Na przykład: 3/4 + 2/5. Najpierw wykonajmy mnożenie krzyżowe: 3 x 5 = 15 i 4 x 2 = 8. Następnie dodajmy dwa wyniki, aby uzyskać końcowy licznik: 15 + 8 = 23. By znaleźć mianownik, pomnóżmy dwa mianowniki: 4 x 5 = 20. Dlatego: 3/4 + 2/5 = 23/20.

Metody i sposoby skutecznej nauki są bardzo różne i jest ich wiele. Łączy je jednak jedna wspólna cecha – nasza praca, wysiłek i zaangażowanie, bez których nawet te najdoskonalsze będą jedynie bezużytecznymi trikami. Bo jak mówi łacińskie przysłowie: „Matką wiedzy jest powtarzanie”.

2022-08-30 12:42

Ocena: +5 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Misja sondy na Tytana – księżyc Saturna

Amerykańska agencja NASA w czwartek 27 czerwca 2019 r. oficjalnie ogłosiła kolejną misję w ramach inicjatywy New Frontiers. Na księżyc Saturna poleci Dragonfly – sonda w kształcie czteroramiennego drona, wielkości samochodu, wyposażona w aparaturę do badania cząsteczek organicznych.

CZYTAJ DALEJ

Diecezjalna Komisja Muzyki Kościelnej: w liturgii nie wolno wykonywać utworów o charakterze świeckim

2024-05-07 10:00

[ TEMATY ]

muzyka liturgiczna

Karol Porwich/Niedziela

W trosce o dobro kościelnej liturgii, w tym wykonywanych pieśni i psalmów, Diecezjalna Komisja Muzyki Kościelnej w kurii warszawsko-praskiej przypomina, że muzyka w kościołach powinna być odgrywana wyłącznie na żywo, a nie odtwarzana z nagrania. Komunikat w tej sprawie wydano z uwagi na "niepokojące praktyki korzystania z gotowych utworów audio, zastępujących grę organów, śpiew organisty i wiernych". Ponadto dokument tłumaczy m.in., że nie wolno w liturgii wykonywać utworów o charakterze świeckim.

Zwracając się do kapłanów i diecezjan świeckich, Diecezjalna Komisja Muzyki Kościelnej wydała komunikat dotyczący odtwarzania utworów audio w kościołach. W "trosce o dobro kościelnej liturgii, w tym wykonywanych pieśni i psalmów" zwraca w nim uwagę na "pojawiające się niepokojące praktyki korzystania z gotowych utworów audio zastępujących grę organów, śpiew organisty i wiernych podczas mszy świętych, nabożeństw i innych aktywności liturgicznych".

CZYTAJ DALEJ

79 lat temu zakończyła się II wojna światowa

2024-05-07 21:53

[ TEMATY ]

II wojna światowa

Walter Genewein

Wrzesień 1939, zdjęcie wykonane przez niemieckiego oficera gdzieś we Wrocławiu we wrześniu 1939 r. Przedstawia pojazdy niemieckich sił powietrznych przed wyjazdem do Polski

Wrzesień 1939, zdjęcie wykonane przez niemieckiego oficera gdzieś we Wrocławiu we wrześniu
1939 r. Przedstawia pojazdy niemieckich sił powietrznych przed wyjazdem do Polski

79 lat temu, 8 maja 1945 r., zakończyła się II wojna światowa w Europie. Akt kapitulacji Niemiec oznaczał koniec sześcioletnich zmagań. Nie oznaczał jednak uwolnienia kontynentu spod panowania autorytaryzmu. Europa Środkowa na pół wieku znalazła się pod kontrolą ZSRS.

Na początku 1945 r. sytuacja militarna i polityczna III Rzeszy wydawała się przesądzać jej los. Wielka ofensywa sowiecka rozpoczęta w czerwcu 1944 r. doprowadziła do utraty przez Niemcy ogromnej części Europy Środkowej, a straty w sprzęcie i ludziach były niemożliwe do odtworzenia. Porażka ostatniej wielkiej ofensywy w Ardenach przekreślała niemieckie marzenia o zawarciu kompromisowego pokoju z mocarstwami zachodnimi i kontynuowaniu wojny ze Związkiem Sowieckim. Wciąż zgodna współpraca sojuszników sprawiała, że dla obserwatorów realistycznie oceniających sytuację Niemiec było jasne, że wykluczone jest powtórzenie sytuacji z listopada 1918 r., gdy wojna zakończyła się zawieszeniem broni. Dążeniem Wielkiej Trójki było doprowadzenie do bezwarunkowej kapitulacji Niemiec oraz ich całkowitego podporządkowania woli Narodów Zjednoczonych.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję