Reklama

Gospodarka

Rewolucja kolejowa

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Nowe inwestycje kolejowe w ramach CPK mają zrewolucjonizować transport. Polska kolej wyjdzie z zaborów i peerelowskiego planowania epoki Gierka.

Polska infrastruktura kolejowa jest jak garnitur kupiony w sklepie z używaną odzieżą. Nowe plany kolejowych inwestycji mają być jak szycie nowego garnituru na miarę. Infrastruktura jest bowiem krwiobiegiem gospodarki, a jej sercem ma być Centralny Port Komunikacyjny. – Projekt CPK to nie tylko budowa lotniska i linii kolejowych. To dostarczenie Polakom mobilności na najwyższym światowym poziomie – podkreślił wiceminister infrastruktury Marcin Horała.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Za likwidowanie połączeń kolejowych odpowiadają przede wszystkim rządy, które sprawowały władzę w latach 1990 – 2015. W tym okresie długość aktywnych tras kolejowych zmniejszyła się o 27%. W ciągu 30 lat wybudowano ok. 50 km nowych linii. – Nasz projekt zakłada 1600 km nowych linii kolejowych, które będą budowane w zupełnie nowych technologiach. I właśnie one będą wytyczały nowe linie komunikacyjne w Polsce – podkreślił premier Mateusz Morawiecki.

Reklama

Aby cały system nowoczesnej komunikacji mógł działać, kolej musi docierać także do małych miast i miejscowości. Do 2023 r. zostanie zmodernizowanych w sumie 9 tys. km szlaków kolejowych. – Mamy gwarancje 6,5 mld zł na przywrócenie kolei m.in. do Sokołowa Podlaskiego, Włodawy, Jastrzębia-Zdroju, Myślenic i jeszcze wielu innych miejscowości – powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury. W ubiegłym roku przywrócono ruch kolejowy między Łukowem a Parczewem, Kielcami a Buskiem-Zdrojem czy Głogowem a Lesznem.

Obok transportu pasażerskiego rozwija się także towarowy. Kolej otwiera się również na morze, by Polska mogła konkurować z zachodnimi portami morskimi. – Kolej ma strategiczne znaczenie zarówno dla gospodarki kraju, jak i dla zdobywania przewagi na arenie międzynarodowej – powiedział podczas otwarcia II Kongresu Rozwoju Kolei prezydent Andrzej Duda. Podkreślił znaczenie rozbudowy infrastruktury kolejowej w polskich portach dla rozwoju inicjatywy Trójmorza.

2020-02-04 10:55

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Meandry kolejowych prywatyzacji

Sprzedaż większości spółek kolejowych jest celem planów przekształcania Polskich Kolei Państwowych. Plany te zostały opracowane jeszcze za czasów rządów AWS-UW, ale w zasadniczej części obowiązują do dzisiaj. Sama idea, aby państwo było jedynie właścicielem infrastruktury kolejowej (tory, dworce itp.), a reszta stała się samodzielnymi podmiotami rywalizującymi o miejsce na rynku, nie jest zła. Dodatkowo takie zmiany wymusza na nas członkostwo w Unii Europejskiej. Ale jak zwykle diabeł tkwi w szczegółach. Oddanie kontroli własnościowej ze strony państwa (w całości lub w części) nie może prowadzić do zaburzeń w systemie transportowym, którego sprawność i efektywność ma bardzo duże znaczenie dla gospodarki. Dlatego wokół procesów przekształceniowych toczy się gra różnych grup nacisku, nierzadko wbrew polskim interesom.

CZYTAJ DALEJ

Nadmorska Pani, módl się za nami...

2024-05-08 20:50

[ TEMATY ]

Rozważania majowe

Wołam Twoje Imię, Matko…

Adobe.Stock

Kult Matki Bożej w Swarzewie sięga czasów przed reformacją a z Jej historią związanych jest kilka legend.

Rozważanie 9

CZYTAJ DALEJ

Europa ojczyzn, a nie Europa bez ojczyzn

2024-05-09 10:36

[ TEMATY ]

Europa

Jadwiga Wiśniewska

Magdalena Pijewska

Od 20 lat Polska jest członkiem Unii Europejskiej. Z perspektywy tych dwóch dekad z całą odpowiedzialnością można postawić tezę, że dzisiejsza Wspólnota nie jest tą samą, do której wstępowaliśmy 1 maja 2004 r.

Coraz mniej przypomina Unię, o której marzyli jej Ojcowie Założyciele, tacy jak Robert Schumann, którego wspominamy w sposób szczególny co roku, 9 maja, w Dniu Europy. Święto to upamiętnia rocznicę wygłoszenia historycznej deklaracji Schumana, która stała się fundamentem dzisiejszej UE. Dla tego męża stanu, a dziś kandydata na ołtarze, oczywiste było, że „europejski duch oznacza bycie świadomym przynależności do kultury chrześcijańskiej rodziny i gotowym do służenia tej społeczności w duchu całkowitej wzajemności, bez żadnych ukrytych motywów hegemonii, bądź egoistycznego wykorzystywania innych”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję