Reklama

Niedziela Świdnicka

Niezbędnik kulturalny

Siedem słów Chrystusa na krzyżu

Niedziela świdnicka 15/2018, str. VI

[ TEMATY ]

koncert

Ryszard Wyszyński

Zespół „Ars Cantus”

Zespół „Ars Cantus”

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W niedzielę 25 marca po Sumie parafialnej w kościele pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Szczawnie-Zdroju odbył się organizowany rokrocznie przez Teatr Zdrojowy im. Henryka Wieniawskiego i miejscową parafię Koncert Wielkopostny. W tym roku nicią przewodnią tego koncertu, który wpisał się już na stałe do tradycji życia kulturalnego i religijnego tego miasta, był utwór Samuela Beslera „Heptalogus” („Siedem słów Chrystusa na Krzyżu”). Wybitne dzieło pochodzi z czasu baroku, a zaprezentował je podczas szczawińskiego Koncertu Wielkopostnego zespół „Ars Cantus” pod kierownictwem artystycznym Tomasza Dobrzańskiego. Specjalizująca się w interpretacji muzyki dawnej grupa wystąpiła w składzie: Milena Bukowska, Ewa Prawucka, Julia Karpeta, Tomasz Dobrzański – instrumentaliści zespołu i śpiewacy – Monika Wieczorkowska, Radosław Pachołek, Maciej Gocman i Piotr Karpeta. Zaprezentowany po Mszy św. koncert zgromadził szeroką publiczność, która postanowiła skorzystać z tej niezwykłej okazji religijnego wzruszenia – na podstawie rozważań siedmiu słów Jezusa wspartych oplecionych muzyką tego utworu.

Postać Samuela Beslera i jego dzieło przybliżył na początku koncertu kierownik artystyczny zespołu „Ars Cantus” zapowiadając: – Będziecie, Państwo, mieli za chwilę niepowtarzalną okazję usłyszeć muzykę, która nie była wykonywana od czasów XVII wieku. Kompozytor Samuel Besler, który pochodził z Oławy, a tworzył we Wrocławiu, był jedną z najwybitniejszych postaci życia muzycznego XVII wieku w ówczesnej Europie. Jego kompozycje grywano m.in. na cześć koronowanych głów. Gównie jednak tworzył muzykę liturgiczną i to z tej jego spuścizny pochodzi „Heptalogus” („Siedem słów Chrystusa na krzyżu”), który jest utworem wielkiego muzycznego piękna. Kompozycja była zapomniana przez wieki i miała kilka braków spowodowanych zniszczeniem stron zapisu, ale dzięki naszym współczesnym poszukiwaniom wśród wrocławskich archiwaliów muzycznych udało się te braki odtworzyć – akcentował Tomasz Dobrzański. Podkreślił, że Bresler nie był pierwszym kompozytorem, który tematycznie poświęcił swój utwór siedmiu słowom Chrystusa na krzyżu, ale jak się przyjmuje – był pierwszym, który zrobił to według reguł obowiązujących w sztuce muzycznej baroku – nowatorskich i zdecydowanie innych od obowiązujących w średniowieczu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Nabożeństwo „Siedmiu słów Jezusa na krzyżu”, co warto przy okazji wyjaśnić, narodziło się w XII wieku. Wielu twórców starało się od tego czasu stworzyć spójną opowieść o życiu Jezusa, gromadząc fakty z czterech Ewangelii. W ten sposób zebrano ostatnie słowa, które Jezus wypowiedział na krzyżu. Nie są to pojedyncze słowa, ale siedem fraz, czyli krótkich zdań. I to one stały się wkrótce treścią rozważań modlitewnych oraz utworów pasyjnych powstających licznie na przestrzeni wieków.

Wydarzenie, jakim był ten koncert, na długo z pewnością pozostanie w pamięci mieszkańców Szczawna-Zdroju i kuracjuszy, czego dowodem były liczne brawa dla wykonawców oraz wzruszenie, jakie malowało się na twarzach słuchaczy. Przed rozpoczęciem koncertu w kościele powitano jego organizatorów, dziękując im za koncert oraz gości honorowych: proboszcza parafii ks. Jarosława Żmudę, burmistrza Szczawna-Zdroju Marka Fedoruka, dyrektor Teatru Zdrojowego Jowitę Karczewską-Kozak oraz dyrektora Uzdrowiska „Szczawno-Jedlina” Pawła Skrzywanka.

2018-04-11 14:49

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Pasja wg św. Mateusza BWV - 244 - J. S. Bach

16 marca 2018 20.00 ( piątek )

KONCERT | Bazylika św. Krzyża

CZYTAJ DALEJ

Litania nie tylko na maj

Niedziela Ogólnopolska 19/2021, str. 14-15

[ TEMATY ]

litania

Karol Porwich/Niedziela

Jak powstały i skąd pochodzą wezwania Litanii Loretańskiej? Niektóre z nich wydają się bardzo tajemnicze: „Wieżo z kości słoniowej”, „Arko przymierza”, „Gwiazdo zaranna”…

Za nami już pierwsze dni maja – miesiąca poświęconego w szczególny sposób Dziewicy Maryi. To czas maryjnych nabożeństw, podczas których nie tylko w świątyniach, ale i przy kapliczkach lub przydrożnych figurach rozbrzmiewa Litania do Najświętszej Maryi Panny, popularnie nazywana Litanią Loretańską. Wielu z nas, także czytelników Niedzieli, pyta: jak powstały wezwania tej litanii? Jaka jest jej historia i co kryje się w niekiedy tajemniczo brzmiących określeniach, takich jak: „Domie złoty” czy „Wieżo z kości słoniowej”?

CZYTAJ DALEJ

Entuzjazm głoszenia Ewangelii

2024-05-09 10:50

[ TEMATY ]

wniebowstąpienie

O. prof. Zdzisław Kijas

Monika Książek

Duchowy entuzjazm, z jakim apostołowie głosili prawdę o Chrystusie zmartwychwstałym, był znakiem dla innych, że mówili prawdę.

Wniebowstąpienie Pańskie Ewangelia (Łk 24, 46-53)

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję