Reklama

Matka Boża w Niepokalanowie

Peregrynacja obrazu Matki Bożej Częstochowskiej to z pewnością jedno z najważniejszych wydarzeń religijnych ostatnich lat zarówno w sanktuarium w Niepokalanowie, jak i w całej archidiecezji warszawskiej

Niedziela Ogólnopolska 31/2014, str. 20

WOJCIECH DUDKIEWICZ

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Zanim kopia Cudownego Obrazu wyruszyła do warszawskich i podwarszawskich parafii, archidiecezja przeżywała dziewięciomiesięczną nowennę, opartą na rozważaniach Jasnogórskich Ślubów Narodu, których tekst przygotował kard. Stefan Wyszyński, pomysłodawca peregrynacji. Dzień rozpoczęcia nowenny nie był przypadkowy – 25 września 2013 r. minęło 60 lat od uwięzienia prymasa Wyszyńskiego.

Peregrynacja jest poprzedzona w poszczególnych parafiach rekolekcjami. – Mają one charakter misyjny, tzn. nastawiony także na dotarcie do ludzi, do których nie docieramy. Parafia otwiera się w ten sposób na wszystkich mieszkańców – zaznacza ks. Tadeusz Sowa, moderator wydziałów duszpasterskich warszawskiej Kurii.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Wierni Maryi

– Rekolekcje poświęcone Matce Bożej, przybycie Obrazu, kazanie bp. Józefa Górzyńskiego o Matce Bożej, Apel Jasnogórski, przesłania, wskazania dla wiernych oraz oni sami, uczestniczący w peregrynacji w naszej parafii – wszystko złożyło się na wspaniałą całość pobytu Matki Bożej w Niepokalanowie – mówi o. Jacek Sosnowski, franciszkanin.

Do Niepokalanowa Obraz dotarł dokładnie miesiąc po rozpoczęciu peregrynacji w archidiecezji warszawskiej, które miało miejsce w podwarszawskim Piastowie – nawiedzenie Obrazu połączono tam z oddaniem Piastowa w opiekę Matki Bożej.

Nawiedzenie Niepokalanowa poprzedziły w czerwcu rekolekcje prowadzone przez o. Marka Kowalewskiego, paulina z Jasnej Góry, w czasie których mówił m.in. o wierności Jasnogórskim Ślubom Narodu. – O. Kowalewski nawiązał do historii powstania wizerunku Matki Bożej Częstochowskiej, jego przybycia na polskie ziemie i obecności podczas prób i doświadczeń polskiego narodu – mówił o. Jacek Sosnowski. – Podczas Apelu Jasnogórskiego uczestnicy rozważali, jak być wiernym słowom, które wypowiadamy do Maryi: Jestem, pamiętam, czuwam.

W wielu intencjach

Zanim obraz Matki Bożej w specjalnym samochodzie kaplicy dotarł do Niepokalanowa, została tam odprawiona Msza św. z nauką rekolekcyjną i nabożeństwem oczekiwania. Potem w procesji dookoła bazyliki Obraz nieśli przedstawiciele poszczególnych wspólnot, m.in. strażacy. Mszy św. powitalnej przewodniczył bp Józef Górzyński. Po niej miało miejsce czuwanie wspólnot parafialnych: Żywego Różańca, Franciszkańskiego Zakonu Świeckich i Rycerstwa Niepokalanej, a następnie odśpiewano Apel Jasnogórski.

Reklama

Pasterkę Maryjną w intencji powołań kapłańskich i zakonnych odprawił o. Grzegorz Bartosik – jeden z wielu kapłanów pochodzących z parafii Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny w Niepokalanowie, po czym odbyło się czuwanie wiernych z miejscowości należących do parafii. Rano kolejne Msze św. były odprawiane dla poszczególnych grup wiernych: dla osób chorych, niepełnosprawnych, starszych i samotnych, dla rodziców i opiekunów oraz młodzieży.

W uroczystościach udział brali franciszkanie, którzy – jak podkreśla o. Jacek Sosnowski – mogli odłożyć najważniejsze obowiązki. Większość franciszkanów wzięła udział we Mszy św. w intencji wspólnoty klasztornej, powierzając ją Sercu Matki Bożej Częstochowskiej.

Pobudzili ducha

We wszystkich wydarzeniach związanych z peregrynacją uczestniczyła rzesza wiernych z parafii. – Zawsze można powiedzieć, że mogłoby być więcej wiernych, ale to był dzień pracy, popołudnie, a wydarzenia rozgrywały się przez całą dobę i mogli oni uczestniczyć tylko w niektórych z nich – mówi o. Sosnowski. – Ale na porannych Mszach św., w tym na naszej Mszy św. konwentualnej, kościół był pełen. W ciągu dnia ludzie przychodzili, nawiedzali Maryję, modlili się.

O. Jacek nie po raz pierwszy uczestniczył w peregrynacji Obrazu. – Kiedyś przeżyłem ją na Lubelszczyźnie, gdzie pracowałem, i wiem, że to bardzo pozytywne wydarzenie, pobudzające ducha chrześcijańskiego, religijnego, odnawiające naszą wiarę, czasem zakurzoną. Liczny udział ludzi pokazuje, że jest to wydarzenie niezmiernie potrzebne.

Po nawiedzeniu Niepokalanowa, zakończonym liturgią podziękowania i pożegnania, Obraz Nawiedzenia trafił do parafii w Warce i okolicach. W samej Warszawie będzie we wrześniu. Peregrynacja w kościołach archidiecezji warszawskiej potrwa do 7 czerwca 2015 r.

2014-07-29 15:09

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Najświętsza Panno Gidelska, módl się za nami...

2024-05-29 20:50

[ TEMATY ]

Rozważania majowe

Wołam Twoje Imię, Matko…

Michał Janik

Cudowna Figurka z Gidel, została ukoronowana 15 sierpnia 1921 roku. Matka Boża w Gidlach cieszy się sławą Uzdrowicielki chorych. Krążą wśród wiernych opinie, że Matka Najświętsza z Jasnej Góry jest głównie lekarką dusz (nawrócenia), a z Gidel – lekarką ciał.

Rozważanie 30

CZYTAJ DALEJ

Św. Joanna d´Arc

[ TEMATY ]

Joanna d'Arc

pl.wikipedia.org

Drodzy bracia i siostry,
Chciałbym wam dzisiaj opowiedzieć o Joannie d´Arc, młodej świętej, żyjącej u schyłku Średniowiecza, która zmarła w wieku 19 lat w 1431 roku. Ta młoda francuska święta, cytowana wielokrotnie przez Katechizm Kościoła Katolickiego, jest szczególnie bliska św. Katarzynie ze Sieny, patronce Włoch i Europy, o której mówiłem w jednej z niedawnych katechez. Są to bowiem dwie młode kobiety pochodzące z ludu, świeckie i dziewice konsekrowane; dwie mistyczki zaangażowane nie w klasztorze, lecz pośród najbardziej dramatycznych wydarzeń Kościoła i świata swoich czasów. Są to być może najbardziej charakterystyczne postacie owych „kobiet mężnych”, które pod koniec średniowiecza niosły nieustraszenie wielkie światło Ewangelii w złożonych wydarzeniach dziejów. Moglibyśmy je porównać do świętych kobiet, które pozostały na Kalwarii, blisko ukrzyżowanego Jezusa i Maryi, Jego Matki, podczas gdy apostołowie uciekli, a sam Piotr trzykrotnie się Go zaparł. Kościół w owym czasie przeżywał głęboki, niemal 40-letni kryzys Wielkiej Schizmy Zachodniej. Kiedy w 1380 roku umierała Katarzyna ze Sieny, mamy papieża i jednego antypapieża. Natomiast kiedy w 1412 urodziła się Joanna, byli jeden papież i dwaj antypapieże. Obok tego rozdarcia w łonie Kościoła toczyły się też ciągłe bratobójcze wojny między chrześcijańskimi narodami Europy, z których najbardziej dramatyczną była niekończąca się Wojna Stulenia między Francją a Anglią.
Joanna d´Arc nie umiała czytań ani pisać. Można jednak poznać głębiej jej duszę dzięki dwóm źródłom o niezwykłej wartości historycznej: protokołom z dwóch dotyczących jej Procesów. Pierwszy zbiór „Proces potępiający” (PCon) zawiera opis długich i licznych przesłuchań Joanny z ostatnich miesięcy jej życia ( luty-marzec 1431) i przytacza słowa świętej. Drugi - Proces Unieważnienia Potępienia, czyli "rehabilitacji" (PNul) zawiera zeznania około 120 naocznych świadków wszystkich okresów jej życia (por. Procès de Condamnation de Jeanne d´Arc, 3 vol. i Procès en Nullité de la Condamnation de Jeanne d´Arc, 5 vol., wyd. Klincksieck, Paris l960-1989).
Joanna urodziła się w Domremy - małej wiosce na pograniczu Francji i Lotaryngii. Jej rodzice byli zamożnymi chłopami. Wszyscy znali ich jako wspaniałych chrześcijan. Otrzymała od nich dobre wychowanie religijne, z wyraźnym wpływem duchowości Imienia Jezus, nauczanej przez św. Bernardyna ze Sieny i szerzonej w Europie przez franciszkanów. Z Imieniem Jezus zawsze łączone jest Imię Maryi i w ten sposób na podłożu pobożności ludowej duchowość Joanny stała się głęboko chrystocentryczna i maryjna. Od dzieciństwa, w dramatycznym kontekście wojny okazuje ona wielką miłość i współczucie dla najuboższych, chorych i wszystkich cierpiących.
Z jej własnych słów dowiadujemy się, że życie religijne Joanny dojrzewa jako doświadczenie mistyczne, począwszy od 13. roku życia (PCon, I, p. 47-48). Dzięki "głosowi" św. Michała Archanioła Joanna czuje się wezwana przez Boga, by wzmóc swe życie chrześcijańskie i aby zaangażować się osobiście w wyzwolenie swojego ludu. Jej natychmiastową odpowiedzią, jej „tak” jest ślub dziewictwa wraz z nowym zaangażowaniem w życie sakramentalne i modlitwę: codzienny udział we Mszy św., częsta spowiedź i Komunia św., długie chwile cichej modlitwy prze Krucyfiksem lub obrazem Matki Bożej. Współczucie i zaangażowanie młodej francuskiej wieśniaczki w obliczu cierpienia jej ludu stały się jeszcze intensywniejsze ze względu na jej mistyczny związek z Bogiem. Jednym z najbardziej oryginalnych aspektów świętości tej młodej dziewczyny jest właśnie owa więź między doświadczeniem mistycznym a misją polityczną. Po latach życia ukrytego i dojrzewania wewnętrznego nastąpiły krótkie, lecz intensywne dwulecie jej życia publicznego: rok działania i rok męki.
Na początku roku 1429 Joanna rozpoczęła swoje dzieło wyzwolenia. Liczne świadectwa ukazują nam tę młodą, zaledwie 17-letnią kobietę jako osobę bardzo mocną i zdecydowaną, zdolną do przekonania ludzi niepewnych i zniechęconych. Przezwyciężywszy wszystkie przeszkody spotyka następcę tronu francuskiego, przyszłego króla Karola VII, który w Poitiers poddaje ją badaniom przeprowadzanym przez niektórych teologów Uniwersytetu. Ich ocena jest pozytywna: nie dostrzegają w niej nic złego, lecz jedynie dobrą chrześcijankę.
22 marca 1429 Joanna dyktuje ważny list do króla Anglii i jego ludzi, oblegających Orlean (tamże, s. 221-22). Proponuje w nim prawdziwy, sprawiedliwy pokój między dwoma narodami chrześcijańskimi, w świetle imion Jezusa i Maryi, ale jej propozycja zostaje odrzucona i Joanna musi angażować się w walkę o wyzwolenie miasta, co nastąpiło 8 maja. Innym kulminacyjnym momentem jej działań politycznych jest koronacja Karola VII w Reims 17 lipca 1429 r. Przez cały rok Joanna żyje między żołnierzami, pełniąc wśród nich prawdziwą misję ewangelizacyjną. Istnieje wiele ich świadectw o jej dobroci, męstwie i niezwykłej czystości. Wszyscy, łącznie z nią samą, mówią o niej „la pulzella” - czyli dziewica.

Męka Joanny zaczęła się 23 maja 1430, gdy jako jeniec wpada w ręce swych wrogów. 23 grudnia zostaje przewieziona pod strażą do miasta Rouen. To tam odbywa się długi i dramatyczny Proces Potępienia, rozpoczęty w lutym 1431 r. a zakończony 30 maja skazaniem na stos. Był to proces wielki i uroczysty, któremu przewodniczyli dwaj sędziowie kościelni: biskup Pierre Cauchon i inkwizytor Jean le Maistre. W rzeczywistości kierowała nim całkowicie duża grupa teologów słynnego Uniwersytetu w Paryżu, którzy uczestniczyli w nim jako asesorzy.

Podziel się cytatem

CZYTAJ DALEJ

Abp Jędraszewski: Wszędzie tam, gdzie nie ma Boga, tam ginie człowiek

2024-05-30 15:42

[ TEMATY ]

abp Marek Jędraszewski

Archidiecezja Krakowska

- Wiemy, że wszędzie tam, gdzie nie ma Boga, tam ginie człowiek, tam człowiek nie ma przyszłości - mówił abp Marek Jędraszewski podczas centralnej procesji Bożego Ciała w Krakowie.

Dzisiejszą uroczystość Bożego Ciała abp Marek Jędraszewski nazwał „swoistym apogeum" Kongresu Eucharystycznego Archidiecezji Krakowskiej, ponieważ z wszystkich kościołów archidiecezji wyjdą na zewnątrz procesje eucharystyczne, w czasie których ludzie publicznie wyznają wiarę w prawdziwą, realną obecność Chrystusa pod postaciami eucharystycznymi. Zaznaczył, że centralna procesja w Krakowie kroczy szlakiem „testamentu eucharystycznego" Chrystusa. Wskazał na słowa-klucze kolejnych stacji: moc, ofiara, być, przyjaźń i w tym kontekście zwrócił uwagę na szczególną więź między Chrystusem a ludźmi. Podkreślił, że warunkami bycia przyjacielem Jezusa jest znajomość Jego nauki, zgodne z nią postępowanie, czyli bezinteresowna miłość.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję